تفسیر قرآن
پیامهای آیه 22 سوره مجادله
- يك دل، دو دوستى بر نمى دارد. دوستى خداوند با دوستى دشمنان دين خدا قابل جمع نيست. «لاتجد قوماً يؤمنون... يوادّون من حادّ اللّه» (در آيه اى ديگر داريم: «ما جعل اللّه لرجل من قلبين فى جوفه»(60) خداوند در سينه انسان دو دل قرار نداده است.)
- عيب ها را از ريشه برطرف كنيد. مودت دشمنان خدا انسان را به گرايش هاى فكرى، عملى و اخلاقى به سوى آنان وادار مى كند، لذا بايد ريشه ى آن را خشكاند. «لاتجد... يوادّون من حادّ اللّه»
- در اسلام، روابط و علاقه ها بايد در شعاع رضاى خداوند باشد. «لاتجد قوماً يؤمنون»
- روابط خانوادگى و خويشاوندى نيز خط قرمز و مرز دارند. «و لو كانوا آبائهم...»
- خداوند به خاطر قطع رابطه با چهار گروه از خويشان اگر معاند باشند، (پدر، پسر، برادر و فاميل)، چهار نمونه از لطف خود را بيان كرده است: ايمان، امداد، بهشت و رضوان. «الايمان، ايّدهم، جنّات، رضى اللّه»
- ارزش ايمان به ثبات آن است وگرنه ايمان هاى مقطعى، موسمى و عاريه اى(61) بسيار است. «كتب فى قلوبهم الايمان»
- اول ايمان پايدار، بعد امداد و دريافت. «كتب فى قلوبهم الايمان... ايّدهم...»
- دين تنها يك رابطه قلبى و فردى ميان انسان و خدا نيست، بلكه تعيين كننده روابط اجتماعى است. «لو كانوا آبائهم...»
- پاداش ها منحصر به آخرت نيست، بلكه تثبيت ايمان و امداد الهى، از پاداش هاى الهى در همين دنياست. «كتب فى قلوبهم... ايّدهم»
- حزب اللّه، با دشمن خدا دوست نمى شود. «لاتجد قوماً... يوادّون من حادّ اللّه... أولئك حزب اللّه»
- حزب اللّه، نژاد و زبان و منطقه خاص ندارد، بلكه هر مؤمن مقاوم و استوار، جزو حزب اللّه است. «لاتجد قوماً يؤمنون... يوادّون من حادّ اللّه... اولئك حزب اللّه»
- پيروزى و غلبه اى ارزش دارد كه همراه با رستگارى و رسيدن به هدف باشد. در جاى ديگر مى فرمايد: «ألا انّ حزب اللّه هم الغالبون»(62) و در اينجا مى فرمايد: «ألا انّ حزب اللّه هم المفلحون»
- تداوم نعمت، خود يكى از نعمت هاى بهشتى است. «خالدين فيها»
- اين كه ما از خدا راضى باشيم يك طرف قضيه است، مهم رضايت خدا از ماست. «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه»
- در قيامت نعمت ها دو گونه است: مادّى «جنات...» و معنوى. «رضى اللّه عنهم...» (چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و رضوان من اللّه اكبر»(63))
-----
60) احزاب، 4.
61) انعام، 98.
62) مائده، 56.
63) توبه، 72.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- يك دل، دو دوستى بر نمى دارد. دوستى خداوند با دوستى دشمنان دين خدا قابل جمع نيست. «لاتجد قوماً يؤمنون... يوادّون من حادّ اللّه» (در آيه اى ديگر داريم: «ما جعل اللّه لرجل من قلبين فى جوفه»(60) خداوند در سينه انسان دو دل قرار نداده است.)
- عيب ها را از ريشه برطرف كنيد. مودت دشمنان خدا انسان را به گرايش هاى فكرى، عملى و اخلاقى به سوى آنان وادار مى كند، لذا بايد ريشه ى آن را خشكاند. «لاتجد... يوادّون من حادّ اللّه»
- در اسلام، روابط و علاقه ها بايد در شعاع رضاى خداوند باشد. «لاتجد قوماً يؤمنون»
- روابط خانوادگى و خويشاوندى نيز خط قرمز و مرز دارند. «و لو كانوا آبائهم...»
- خداوند به خاطر قطع رابطه با چهار گروه از خويشان اگر معاند باشند، (پدر، پسر، برادر و فاميل)، چهار نمونه از لطف خود را بيان كرده است: ايمان، امداد، بهشت و رضوان. «الايمان، ايّدهم، جنّات، رضى اللّه»
- ارزش ايمان به ثبات آن است وگرنه ايمان هاى مقطعى، موسمى و عاريه اى(61) بسيار است. «كتب فى قلوبهم الايمان»
- اول ايمان پايدار، بعد امداد و دريافت. «كتب فى قلوبهم الايمان... ايّدهم...»
- دين تنها يك رابطه قلبى و فردى ميان انسان و خدا نيست، بلكه تعيين كننده روابط اجتماعى است. «لو كانوا آبائهم...»
- پاداش ها منحصر به آخرت نيست، بلكه تثبيت ايمان و امداد الهى، از پاداش هاى الهى در همين دنياست. «كتب فى قلوبهم... ايّدهم»
- حزب اللّه، با دشمن خدا دوست نمى شود. «لاتجد قوماً... يوادّون من حادّ اللّه... أولئك حزب اللّه»
- حزب اللّه، نژاد و زبان و منطقه خاص ندارد، بلكه هر مؤمن مقاوم و استوار، جزو حزب اللّه است. «لاتجد قوماً يؤمنون... يوادّون من حادّ اللّه... اولئك حزب اللّه»
- پيروزى و غلبه اى ارزش دارد كه همراه با رستگارى و رسيدن به هدف باشد. در جاى ديگر مى فرمايد: «ألا انّ حزب اللّه هم الغالبون»(62) و در اينجا مى فرمايد: «ألا انّ حزب اللّه هم المفلحون»
- تداوم نعمت، خود يكى از نعمت هاى بهشتى است. «خالدين فيها»
- اين كه ما از خدا راضى باشيم يك طرف قضيه است، مهم رضايت خدا از ماست. «رضى اللّه عنهم و رضوا عنه»
- در قيامت نعمت ها دو گونه است: مادّى «جنات...» و معنوى. «رضى اللّه عنهم...» (چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و رضوان من اللّه اكبر»(63))
-----
60) احزاب، 4.
61) انعام، 98.
62) مائده، 56.
63) توبه، 72.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۰k
۰۴ تیر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.