گزیده ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی
گزیدهای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی
خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟
آنچه در ادامه میخوانید گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در مورد مقوله موسیقی است که به مناسبت های مختلف بیان شده است.
خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟
بنده گاهی اوقات که میبینم نوجوانی را به تلویزیون میآورند که از صدای خوبی برخوردار است، دلم میلرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خوانندهی خوبِ جبههی مستضعفین و جبههی حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولی بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوی مجّانیِ پر زرق و برق در اختیارش بگذارند و یکی دیگر بر خیل آدمهایِ ناباب اضافه کنند؟
بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور،۱۳۷۳/۰۴/۲۲
تذکر جدی به وزیر علوم دولت اصلاحات
من به ایشان (دکتر معین) گفتم؛ من اعتراض دارم. یک چیزهایی عکس شده؛ یعنی الان در دانشگاههای کشور ترویج موسیقی میشود. نباید بشود. ترویج موسیقی یک کاریست بر خلاف مذاق اسلام. درست است که هر نوع موسیقی حرام نیست. اما ترویج موسیقی به این معنی نیست که میروند یک نوع موسیقی که حرام نیست را میگردند با دقت پیدا میکنند آن را تعلیم میدهند و ترویج میکنند. این نیست؛ بلکه درست عکس این است. در موارد بسیاری عکس این است.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و اعضای شورای انقلاب فرهنگی، ۱۳۸۲/۱۰/۲۳
بهترین خواننده و موسیقیدان باید برای انقلاب باشد
برای تهیه و تنظیم آهنگهای انقلابی، آهنگهای اسلامی و طرح ارزشهای اسلامی، از بهترین موسیقیدانها و بهترین خوانندگان استفاده بشود. در این غزلیات، چهقدر چیزهای خوب از این قبیل وجود دارد.
بیانات در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری صدا و سیما، ۱۳۶۹/۱۲/۱۴
موسیقی بهترین وسیله انتقال ادبیات
وحدت نسلهای مختلف، با ادبیات حاصل میشود؛ یعنی با شعر، با کلام، با سخن. البته هنر – و یکی از اجزای آن، یعنی همین موسیقیای که شما گفتید – یکی از بهترین وسایل انتقال ادبیات است.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
موسیقی یکی از حقایق عالم است
موسیقی یکی از حقایق عالم است. حالا این موسیقییی که جزو حقایق عالم است، آن چیزی نیست که انسان را از حقایق عالم غافل میکند و در پندارها و خیالات و توهمات و احیاناً در شهوات غرق میکند.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
هویت ملی و اصالت ایرانی باید در موسیقی باشد
از پخش موسیقی مبتذل و لهوی به ویژه آنچه در این رشتهی هنری، فاقد هویت ملی و اصالت ایرانی است، پرهیز شود. موسیقی، ابزاری است که میتواند حرام و میتواند حلال باشد. نوع حلال آن به درستی شناسائی و برابر نظرات روشنگر امام راحل (طاب ثراه) در معرض استفاده قرار گیرد و در این باره، بیشتر، از هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ما همخوان و همنوا است کار گرفته شود.
حکم انتصاب آقای دکتر علی لاریجانی به سمت رئیس سازمان صداوسیما، ۱۳۷۲/۱۱/۲۴
الهاء و غافل کردن از خدا در موسیقی لهوی
ببینید، آن موسیقییی که انسان را غافل میکند و داخل خلسهی شهوانی میبرد، حرام است؛ چه موسیقی ایرانی باشد، چه موسیقی فرنگی باشد، چه موسیقی هندی باشد، چه موسیقی عربی باشد؛ فرقی ندارد. آن چیزی که در اسلام ممنوع است، این است؛ حالا شما ببینید چگونه چنین موسیقییی بهوجود میآید. البته این چیزی که من گفتم، جزو معیارهای شناخته شده و جزو آن موضوعات حقوقی و فقهی ما نیست؛ من دارم لب و عصارهی مطلب را به شما میگویم. الهاء، یعنی کسی را غافل کردن و از خود بیخود کردن. غافل کردن از چه؟ انسان از درد دندان که غافل بشود، خوب است؛ اینکه بد نیست. الهاء، یعنی غافل کردن از آن جهت و هدف و حرکت و راه خودش، و به تعبیر اسلامی و دینی – که مربوط به همهی ادیان است؛ این تنها مربوط به اسلام هم نیست – غافل کردن از خدا.
بیانات در دیدار اعضای گروه اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۰/۱۱/۲۹
موسیقی لهوی ضد نوآوری است
اینها هم همهاش دنبال چیزهای عجیب و غریب قدیمی هستند و واقعاً نوآوری ندارند؛ اشکال کارشان این است! خیال میکنند نوآوری همین است که مثلاً یک ذره مردم را به چیزهای طربانگیزِ لهوآمیزی سرگرم کنند؛ درحالیکه موسیقی میتواند لهوی نباشد. خود معنای لهو، یعنی غافل کننده. آیا خوب است که آدم غافل بشود؟ غفلت که چیز خوبی نیست. واقعاً اینطور باور شده که موسیقی باید لهوآمیز باشد! لهو، یعنی غافل شدن. غافل شدن از چه؟ از همه چیز؛ در رأسش خدا، و بعد هم از زندگی غافل شدن، از هدفها غافل شدن، از حرکت غافل شدن. آیا واقعاً موسیقی این است؟! موسیقی باید ای
خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟
آنچه در ادامه میخوانید گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در مورد مقوله موسیقی است که به مناسبت های مختلف بیان شده است.
خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟
بنده گاهی اوقات که میبینم نوجوانی را به تلویزیون میآورند که از صدای خوبی برخوردار است، دلم میلرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خوانندهی خوبِ جبههی مستضعفین و جبههی حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولی بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوی مجّانیِ پر زرق و برق در اختیارش بگذارند و یکی دیگر بر خیل آدمهایِ ناباب اضافه کنند؟
بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور،۱۳۷۳/۰۴/۲۲
تذکر جدی به وزیر علوم دولت اصلاحات
من به ایشان (دکتر معین) گفتم؛ من اعتراض دارم. یک چیزهایی عکس شده؛ یعنی الان در دانشگاههای کشور ترویج موسیقی میشود. نباید بشود. ترویج موسیقی یک کاریست بر خلاف مذاق اسلام. درست است که هر نوع موسیقی حرام نیست. اما ترویج موسیقی به این معنی نیست که میروند یک نوع موسیقی که حرام نیست را میگردند با دقت پیدا میکنند آن را تعلیم میدهند و ترویج میکنند. این نیست؛ بلکه درست عکس این است. در موارد بسیاری عکس این است.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و اعضای شورای انقلاب فرهنگی، ۱۳۸۲/۱۰/۲۳
بهترین خواننده و موسیقیدان باید برای انقلاب باشد
برای تهیه و تنظیم آهنگهای انقلابی، آهنگهای اسلامی و طرح ارزشهای اسلامی، از بهترین موسیقیدانها و بهترین خوانندگان استفاده بشود. در این غزلیات، چهقدر چیزهای خوب از این قبیل وجود دارد.
بیانات در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری صدا و سیما، ۱۳۶۹/۱۲/۱۴
موسیقی بهترین وسیله انتقال ادبیات
وحدت نسلهای مختلف، با ادبیات حاصل میشود؛ یعنی با شعر، با کلام، با سخن. البته هنر – و یکی از اجزای آن، یعنی همین موسیقیای که شما گفتید – یکی از بهترین وسایل انتقال ادبیات است.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
موسیقی یکی از حقایق عالم است
موسیقی یکی از حقایق عالم است. حالا این موسیقییی که جزو حقایق عالم است، آن چیزی نیست که انسان را از حقایق عالم غافل میکند و در پندارها و خیالات و توهمات و احیاناً در شهوات غرق میکند.
بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
هویت ملی و اصالت ایرانی باید در موسیقی باشد
از پخش موسیقی مبتذل و لهوی به ویژه آنچه در این رشتهی هنری، فاقد هویت ملی و اصالت ایرانی است، پرهیز شود. موسیقی، ابزاری است که میتواند حرام و میتواند حلال باشد. نوع حلال آن به درستی شناسائی و برابر نظرات روشنگر امام راحل (طاب ثراه) در معرض استفاده قرار گیرد و در این باره، بیشتر، از هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ما همخوان و همنوا است کار گرفته شود.
حکم انتصاب آقای دکتر علی لاریجانی به سمت رئیس سازمان صداوسیما، ۱۳۷۲/۱۱/۲۴
الهاء و غافل کردن از خدا در موسیقی لهوی
ببینید، آن موسیقییی که انسان را غافل میکند و داخل خلسهی شهوانی میبرد، حرام است؛ چه موسیقی ایرانی باشد، چه موسیقی فرنگی باشد، چه موسیقی هندی باشد، چه موسیقی عربی باشد؛ فرقی ندارد. آن چیزی که در اسلام ممنوع است، این است؛ حالا شما ببینید چگونه چنین موسیقییی بهوجود میآید. البته این چیزی که من گفتم، جزو معیارهای شناخته شده و جزو آن موضوعات حقوقی و فقهی ما نیست؛ من دارم لب و عصارهی مطلب را به شما میگویم. الهاء، یعنی کسی را غافل کردن و از خود بیخود کردن. غافل کردن از چه؟ انسان از درد دندان که غافل بشود، خوب است؛ اینکه بد نیست. الهاء، یعنی غافل کردن از آن جهت و هدف و حرکت و راه خودش، و به تعبیر اسلامی و دینی – که مربوط به همهی ادیان است؛ این تنها مربوط به اسلام هم نیست – غافل کردن از خدا.
بیانات در دیدار اعضای گروه اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۰/۱۱/۲۹
موسیقی لهوی ضد نوآوری است
اینها هم همهاش دنبال چیزهای عجیب و غریب قدیمی هستند و واقعاً نوآوری ندارند؛ اشکال کارشان این است! خیال میکنند نوآوری همین است که مثلاً یک ذره مردم را به چیزهای طربانگیزِ لهوآمیزی سرگرم کنند؛ درحالیکه موسیقی میتواند لهوی نباشد. خود معنای لهو، یعنی غافل کننده. آیا خوب است که آدم غافل بشود؟ غفلت که چیز خوبی نیست. واقعاً اینطور باور شده که موسیقی باید لهوآمیز باشد! لهو، یعنی غافل شدن. غافل شدن از چه؟ از همه چیز؛ در رأسش خدا، و بعد هم از زندگی غافل شدن، از هدفها غافل شدن، از حرکت غافل شدن. آیا واقعاً موسیقی این است؟! موسیقی باید ای
۲.۲k
۰۴ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.