هرکه فهمید از راه کج برمیگردد....معنی احرار سپاه خدا
جهل به معناى ندانستن است، ولى جهالت در موردى كه انسان مى داند، ولى هوى و هوس بر او غالب مى شود نیز بكار مى رود. در سوره انعام آیه 54 «كتب ربّكم على نفسه الرّحمة انه من عمل منكم سوء بجهالة ثمّ تاب من بعده واصلح...» و نساء آیه 17 نیز جهالت به این معناست. «انّما التوبة على اللَّه للّذین یعملون السوء بجهالة ثمّ یتوبون من قریب...»
امام صادق فرمود: هرگناهى كه از بنده سر مى زند گرچه از روى عمد باشد، جهالت نامیده مى شود، زیرا نادانى بنده او را وادار به گناه كرده و گناه را در نظر او زیبا جلوه داده است.
- اسلام بن بست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است. «ثمّ تابوا»
- پذیرفتن توبه از شئون ربوبیّت الهى و شیوه هاى تربیت است. «ربّك»
- توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلاف ها مى باشد. «تابوا... واصلحوا»
- راه توبه بر روى همه باز است. «للّذین»
- گناهانى كه بخاطر غلبه ى هوس باشد نه انكار و عناد، به پذیرش توبه نزدیك است. «عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا»
- پذیرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است. (انّ - لغفورٌ - جمله اسمیه)
- علاوه بر پذیرش خلافكار، خداوند نسبت به او مهربان است. «لغفور رحیم»
امام صادق فرمود: هرگناهى كه از بنده سر مى زند گرچه از روى عمد باشد، جهالت نامیده مى شود، زیرا نادانى بنده او را وادار به گناه كرده و گناه را در نظر او زیبا جلوه داده است.
- اسلام بن بست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است. «ثمّ تابوا»
- پذیرفتن توبه از شئون ربوبیّت الهى و شیوه هاى تربیت است. «ربّك»
- توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلاف ها مى باشد. «تابوا... واصلحوا»
- راه توبه بر روى همه باز است. «للّذین»
- گناهانى كه بخاطر غلبه ى هوس باشد نه انكار و عناد، به پذیرش توبه نزدیك است. «عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا»
- پذیرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است. (انّ - لغفورٌ - جمله اسمیه)
- علاوه بر پذیرش خلافكار، خداوند نسبت به او مهربان است. «لغفور رحیم»
۱.۳k
۲۸ مهر ۱۴۰۳