📝📝📝 تلگراف یک آخوند به صدراعظم عثمانی
📝📝📝 تلگراف یک آخوند به صدراعظم عثمانی
✅آنچه در ذیل میخوانید بخشی از تلگراف عجیب آخوند خراسانی به صدر اعظم عثمانی در باب تطبیق دموکراسی با دین است !!
او در بخش پایانی این تلگراف مینویسد :
✅... همانگونه که نفس، هر اندازه مقیّد به اعمال حسنه و ترک خواستههای ناروا گردد، به همان اندازه حریّت و آزادی عقل محقّق گردد؛ چون نفس و عقل، با یکدیگر در تضادند و مقیّد ساختن هرکدام، موجب حریّت و آزادی دیگری خواهد شد. پس قید و شرط گذاشتن، مختص نفس است و آزادی برای عقل،
✅و اینکه میگویند اساس مشروطیّت بر سه گونه آزادی است:
آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی قلم،
✅ از همین جهت است که زبان و قلم، افزار اندیشه و عقلاند. وگرنه، بهگونهای که حکیمان پیشین گفتهاند، آنچه مهمتر از همه است، آزادی عقل و اندیشه است، و اگر ملّتی آزادی عقل و اندیشه را -که همان آزادی طبیعی و خدادادی است- داشت، و از ناحیّهی حکومت نیز مانعی در کار نبود، قهراً خودشان یکدیگر را از کارهای خلاف باز میدارند. پس امر به معروف و نهی از منکر تحقّق نمییابد مگر با ریشهکن شدن استبداد و آزاد شدن یکایک افراد ملّت.
✅مرحوم آخوند در بخش نخست این تلگراف مهجور مانده هم ادله جالبی در مورد تطبیق حکومت مشروطه با دین مطرح میکند و میگوید اصولا پیامبران آمده اند تا قدرت ها را مشروط کنند!
وی می افزاید هر چند ایده آل ترین حکومت مشروطه توسط معصوم قابل تحقق است اما از آنجا که پیامبر فرموده« آنچه همهاش به دست نیاید همهاش را نباید از دست داد.»
و در جای دیگر فرموده «آنچه را که بهدست آمدنش آسان است، نباید بهخاطر آنچه بهدست آمدنش دشوار است از دست داد»
✅لذا باید مردم تمام سعی خود را برای محدود و مقید کردن قدرت حاکمان و حکومت ها بکار گیرند تا از تجاوزات حاکمان کاسته شود ، امنیت برقرار گردد، استقلال کشور حفظ شود و عدل و داد گسترش یابد...
✅: گفتنی است در سابقه آخوند خراسانی حتی ارسال شکواییه به دادگاه لاهه هلند علیه استبداد در ایران هم به چشم میخورد!
وی معتقد به لزوم فراگیری فنون جدید غربی نیز بود. او سرانجام در سال ۱۲۹۰ شمسی درگذشته است.
لینک:
https://b2n.ir/t85026
https://b2n.ir/f47764
https://b2n.ir/y38132
✅آنچه در ذیل میخوانید بخشی از تلگراف عجیب آخوند خراسانی به صدر اعظم عثمانی در باب تطبیق دموکراسی با دین است !!
او در بخش پایانی این تلگراف مینویسد :
✅... همانگونه که نفس، هر اندازه مقیّد به اعمال حسنه و ترک خواستههای ناروا گردد، به همان اندازه حریّت و آزادی عقل محقّق گردد؛ چون نفس و عقل، با یکدیگر در تضادند و مقیّد ساختن هرکدام، موجب حریّت و آزادی دیگری خواهد شد. پس قید و شرط گذاشتن، مختص نفس است و آزادی برای عقل،
✅و اینکه میگویند اساس مشروطیّت بر سه گونه آزادی است:
آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی قلم،
✅ از همین جهت است که زبان و قلم، افزار اندیشه و عقلاند. وگرنه، بهگونهای که حکیمان پیشین گفتهاند، آنچه مهمتر از همه است، آزادی عقل و اندیشه است، و اگر ملّتی آزادی عقل و اندیشه را -که همان آزادی طبیعی و خدادادی است- داشت، و از ناحیّهی حکومت نیز مانعی در کار نبود، قهراً خودشان یکدیگر را از کارهای خلاف باز میدارند. پس امر به معروف و نهی از منکر تحقّق نمییابد مگر با ریشهکن شدن استبداد و آزاد شدن یکایک افراد ملّت.
✅مرحوم آخوند در بخش نخست این تلگراف مهجور مانده هم ادله جالبی در مورد تطبیق حکومت مشروطه با دین مطرح میکند و میگوید اصولا پیامبران آمده اند تا قدرت ها را مشروط کنند!
وی می افزاید هر چند ایده آل ترین حکومت مشروطه توسط معصوم قابل تحقق است اما از آنجا که پیامبر فرموده« آنچه همهاش به دست نیاید همهاش را نباید از دست داد.»
و در جای دیگر فرموده «آنچه را که بهدست آمدنش آسان است، نباید بهخاطر آنچه بهدست آمدنش دشوار است از دست داد»
✅لذا باید مردم تمام سعی خود را برای محدود و مقید کردن قدرت حاکمان و حکومت ها بکار گیرند تا از تجاوزات حاکمان کاسته شود ، امنیت برقرار گردد، استقلال کشور حفظ شود و عدل و داد گسترش یابد...
✅: گفتنی است در سابقه آخوند خراسانی حتی ارسال شکواییه به دادگاه لاهه هلند علیه استبداد در ایران هم به چشم میخورد!
وی معتقد به لزوم فراگیری فنون جدید غربی نیز بود. او سرانجام در سال ۱۲۹۰ شمسی درگذشته است.
لینک:
https://b2n.ir/t85026
https://b2n.ir/f47764
https://b2n.ir/y38132
۲.۶k
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.