🌹قسمت اول🌹
🌹قسمت اول🌹
بودجهربایان زبردست کارکشته!/ شهدا، بازار نیستند؛ اگر بویی از زیست جهادی و دفاع مقدس بردهاید، به سبک زندگی بپردازید!
🔹سالها قبل پاندمی کرونا، نطفه یک اپیدمی مهلک ولی موذی، منعقد شد. این مرض به جان مظلومترین و مستضعفترین عرصه افتاد یعنی زیستبوم فرهنگ و هنر. عنوان این ویروس واگیردار فرهنگی را میگذارم «نگاه بازاری به شهدا و پرداخت کیلویی به قهرمانان دفاع مقدس».
🔸در این نگاه، شهدا و قهرمانان دفاع مقدس، بهجای آنکه روح مسلط بر یک اثر را تشکیل دهند و سوژه باشند، ابژهها و نامهایی گرانمایهاند که وقتی روی میز تصمیمگیران قرار میگیرند حتی پیش از آنکه طرحی در آنباره نوشته شود، در مرحله ایدهای یکخطی، خارج از اصول حرفهای و روال متعارف، مجوزها و بودجهها، برایشان صادر و سرازیر میشوند.
🔹در مواردی ماجرا اینطور رقم خورده که تهیهکننده، به دفتر فلان شخص یا نهاد مراجعه کرده و طی یک جلسه یکساعته، ساخت فیلمش با بودجهای قریب ۱۰۰میلیاردی تصویب شده!
🔸روح حاکم بر این آثار مثلاً دفاع مقدسی و اسماً شهیدمحور، در اکثر موارد، شباهتی به روح حاکم بر فضای دفاع مقدس و حالوهوای جهادی فرماندهان و سربازان ما ندارد.
🔹پس از ساختهشدن این آثار، آن نگاه غیرمکتبی (غیرایدئولوژیک) ادامه مییابد، به این ترتیب که همه موظفند بهبه و چهچه کرده یا سکوت اختیار کنند وگرنه مغضوب و مقهور قدرت و نفوذ سفارشدهندگان و سازندگان واقع شده و منزوی و مطرود میشوند.
🔸هیچکس حق ندارد فریاد بزند که این شخصیتی که ساختهاید، آن شهید، این فضا، دفاع مقدس و این صحنهها، آن عملیات نیستند! گرچه بهقول آن ضربالمثل معروف، پادشاه، لخت است لیک همه باید حرمت و اعتبار فیلمساز و سرمایهگذار را نگه دارند ولو به قیمت فراموشی حرمت حقوق معنوی مخاطب و بیتالمال و اعتبار آن شهید عزیز!
🔹بهترین آثار حوزه هنری و سازمان اوج در چهلودومین جشنواره فیلم فجر، کمخرجترینشان بود مثل «باغ کیانوش» و «پرویزخان».
🔸پیشنهاد میشود در این اوضاع بحرانی اقتصادی و بودجههای انقباضی نهادهای مختلف برای سینما، عوض آنکه گفتمان انقلاب اسلامی و سینمای قهرمانمحور، در فیلمهای فوق گرانقیمت جنگی خلاصه و محدود شوند، سوژهها و مفاهیم ذیل سبک زندگی جهادی و سبک زندگی اسلامیایرانی، تبدیل به آثار سینمایی جذاب و فرهنگساز شوند.
🔹حسن این رویکرد در سفارش و ساخت فیلمها و این نوع مدیریت فرهنگی، علاوه بر بهبود کیفیت سینمایی و افزایش اثرگذاری فرهنگیاجتماعی، فرصتدادن به تعداد بیشتری از نویسندگان،
🌹بقیه در پست بعد
بودجهربایان زبردست کارکشته!/ شهدا، بازار نیستند؛ اگر بویی از زیست جهادی و دفاع مقدس بردهاید، به سبک زندگی بپردازید!
🔹سالها قبل پاندمی کرونا، نطفه یک اپیدمی مهلک ولی موذی، منعقد شد. این مرض به جان مظلومترین و مستضعفترین عرصه افتاد یعنی زیستبوم فرهنگ و هنر. عنوان این ویروس واگیردار فرهنگی را میگذارم «نگاه بازاری به شهدا و پرداخت کیلویی به قهرمانان دفاع مقدس».
🔸در این نگاه، شهدا و قهرمانان دفاع مقدس، بهجای آنکه روح مسلط بر یک اثر را تشکیل دهند و سوژه باشند، ابژهها و نامهایی گرانمایهاند که وقتی روی میز تصمیمگیران قرار میگیرند حتی پیش از آنکه طرحی در آنباره نوشته شود، در مرحله ایدهای یکخطی، خارج از اصول حرفهای و روال متعارف، مجوزها و بودجهها، برایشان صادر و سرازیر میشوند.
🔹در مواردی ماجرا اینطور رقم خورده که تهیهکننده، به دفتر فلان شخص یا نهاد مراجعه کرده و طی یک جلسه یکساعته، ساخت فیلمش با بودجهای قریب ۱۰۰میلیاردی تصویب شده!
🔸روح حاکم بر این آثار مثلاً دفاع مقدسی و اسماً شهیدمحور، در اکثر موارد، شباهتی به روح حاکم بر فضای دفاع مقدس و حالوهوای جهادی فرماندهان و سربازان ما ندارد.
🔹پس از ساختهشدن این آثار، آن نگاه غیرمکتبی (غیرایدئولوژیک) ادامه مییابد، به این ترتیب که همه موظفند بهبه و چهچه کرده یا سکوت اختیار کنند وگرنه مغضوب و مقهور قدرت و نفوذ سفارشدهندگان و سازندگان واقع شده و منزوی و مطرود میشوند.
🔸هیچکس حق ندارد فریاد بزند که این شخصیتی که ساختهاید، آن شهید، این فضا، دفاع مقدس و این صحنهها، آن عملیات نیستند! گرچه بهقول آن ضربالمثل معروف، پادشاه، لخت است لیک همه باید حرمت و اعتبار فیلمساز و سرمایهگذار را نگه دارند ولو به قیمت فراموشی حرمت حقوق معنوی مخاطب و بیتالمال و اعتبار آن شهید عزیز!
🔹بهترین آثار حوزه هنری و سازمان اوج در چهلودومین جشنواره فیلم فجر، کمخرجترینشان بود مثل «باغ کیانوش» و «پرویزخان».
🔸پیشنهاد میشود در این اوضاع بحرانی اقتصادی و بودجههای انقباضی نهادهای مختلف برای سینما، عوض آنکه گفتمان انقلاب اسلامی و سینمای قهرمانمحور، در فیلمهای فوق گرانقیمت جنگی خلاصه و محدود شوند، سوژهها و مفاهیم ذیل سبک زندگی جهادی و سبک زندگی اسلامیایرانی، تبدیل به آثار سینمایی جذاب و فرهنگساز شوند.
🔹حسن این رویکرد در سفارش و ساخت فیلمها و این نوع مدیریت فرهنگی، علاوه بر بهبود کیفیت سینمایی و افزایش اثرگذاری فرهنگیاجتماعی، فرصتدادن به تعداد بیشتری از نویسندگان،
🌹بقیه در پست بعد
۲.۰k
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.