آیه بیست و دوم؛ سوره بقره
🌹الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَاشاً وَالْسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ الْسَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلاَ تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْدَاداً وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
🌹آن خدایی که برای شما زمین را گسترد و آسمان را برافراشت و فرو بارید از آسمان آبی که به سبب آن بیرون آورد میوههای گوناگون برای روزی شما، پس کسی را مثل و مانند او قرار ندهید در حالی که میدانید (که بیمانند است)
در این آیه خداوند کلمه جعل را بکار برده است
برای واکاوی این کلمه لازم است بدانیم:
✅جعل در لغت به معنی قرار دادن گرداندن وخلق کردن است
← نسبت دادن جعل به خداوند
آیاتی که جعل را به خداوند نسبت دادهاند ظاهرا بر دو گونه اند:گونه نخست که تنها به یک مورد اشاره دارد درچنین حالتی جعل نشان دهنده عنایت خداوند به یک موجود ویک مفعول است
مانند جعل ظلمات و نور :«وجَعَلَ الظُّلُمتِ والنُّورَ...» که دراین وضعیت جعل به مفهوم پدیدآوردن ظلمت است ویا جعل به پدید آمدن نور اشاره دارد
✅ گونه دوم که عمده آیات جعل را به خود اختصاص داده جعل دو منظوره ودو مفعولی است این جعل وآفرینش، در برگیرنده حالات و دگرگونیهای اشیا وموجودات مورد نظر است ؛ مانند نورانی و درخشنده ساختن خورشید و ماه :
«هُوَالَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا»،
یعنی خداوند هم خورشید را آفرید وهم به خورشید نعمت نورانیت داد
✅خداوند با آفرینش فرشتگان آنها رابه عنوان فرستادگان خود قرار داد در واقع دوجعل در این آیه لحاظ شده است
«جاعِلِ المَلئِکَةِ رُسُلاً»،
✅جعل هارون به عنوان برادر وهمچنین وزیر و دستیار حضرت موسی علیهالسلام:
«وجَعَلنا مَعَهُ اَخاهُ هرونَ وزیرا»
✅برتر قرار دادن پیروان عیسی علیهالسلام بر کافران:
«جاعِلُ الَّذینَ اتَّبَعوکَ فَوقَ الَّذینَ کَفَرُوا»
✅ پست تر گرداندن کلمه کافران و برتر قرار دادن کلمه خدا:
«وجَعَلَ کَلِمَةَ الَّذینَ کَفَروا السُّفلی وکَلِمَةُ اللّهِ هِیَ العُلیا»،
✅ قرار دادن شب به عنوان پوشش و خواب را مایه آرامش و روز را بستری برای رفتن در پی روزی:
«وهُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الَّیلَ لِباسًا والنَّومَ سُباتًا وجَعَلَ النَّهارَ نُشورا»،
✅ جعل سمع و ابصار و افئده برای انسان :
«وجَعَلَ لَکُمُ السَّمعَ والاَبصرَ والاَفٔدَةَ لَعَلَّکُم تَشکُرون»،
✅قرار دادن سدّ از پیش رو و پشت سر کافران:
«وجَعَلنا مِن بَینِ اَیدیهِم سَدًّا ومِن خَلفِهِم سَدًّا»،
✅جعل وقرار دادن آسانی پس از سختی:
«سَیَجعَلُ اللّهُ بَعدَ عُسرٍ یُسرا»
✅ قرار دادن وجعل اموال به عنوان وسیله قوام زندگی:
«ولا تُؤتوا السُّفَهاءَ اَمولَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللّهُ لَکُم قِیمًا»
✅ و جعل زوجهایی برای انسانها از خود آنان
«جَعَلَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوجًا»
✅ با تأمّل و دقّتی شایسته میتوان به این نتیجه دست یافت که در همه موارد حتی در آیاتی که جعل و آفرینش شامل یک موجود ویک مفعول است و برحسب ظاهر این جعل و آفرینش به ذات موجودا تعلق گرفته است ولی در حقیقت هدف ازاین جعل و آفرینش توجه به لوازم و حالات و دگرگونی های آن اشیاء است
✅ پدیده ها و ذواتی که در برخی از آیات بر حسب ظاهر با زینت جعل آراسته شده اند ذات بودنشان درحالتی وسیله است برای هدفی اصلی
مثلاً ظلمت و نور که با جعل خداوند پدیدار شده اند می توانند بازگو کننده هدف ومنظور خاصی باشند ✅به عبارتی نور وظلمت دو حالتی هستند که برای اجرام نورانی و ظلمانی تصور میشوند، هرچند در نظر برخی جعل مورد اشاره در آیه مربوط به آنها بسیط و به معنای آفریدن است.
🌹 این پیوند را انتخاب کنید تا به گروه من برسید 👇
#هروز_با_قرآن
https://chat.whatsapp.com/
Dsyi1XOJA2UEO1JTSbVsAF
🌹آن خدایی که برای شما زمین را گسترد و آسمان را برافراشت و فرو بارید از آسمان آبی که به سبب آن بیرون آورد میوههای گوناگون برای روزی شما، پس کسی را مثل و مانند او قرار ندهید در حالی که میدانید (که بیمانند است)
در این آیه خداوند کلمه جعل را بکار برده است
برای واکاوی این کلمه لازم است بدانیم:
✅جعل در لغت به معنی قرار دادن گرداندن وخلق کردن است
← نسبت دادن جعل به خداوند
آیاتی که جعل را به خداوند نسبت دادهاند ظاهرا بر دو گونه اند:گونه نخست که تنها به یک مورد اشاره دارد درچنین حالتی جعل نشان دهنده عنایت خداوند به یک موجود ویک مفعول است
مانند جعل ظلمات و نور :«وجَعَلَ الظُّلُمتِ والنُّورَ...» که دراین وضعیت جعل به مفهوم پدیدآوردن ظلمت است ویا جعل به پدید آمدن نور اشاره دارد
✅ گونه دوم که عمده آیات جعل را به خود اختصاص داده جعل دو منظوره ودو مفعولی است این جعل وآفرینش، در برگیرنده حالات و دگرگونیهای اشیا وموجودات مورد نظر است ؛ مانند نورانی و درخشنده ساختن خورشید و ماه :
«هُوَالَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا»،
یعنی خداوند هم خورشید را آفرید وهم به خورشید نعمت نورانیت داد
✅خداوند با آفرینش فرشتگان آنها رابه عنوان فرستادگان خود قرار داد در واقع دوجعل در این آیه لحاظ شده است
«جاعِلِ المَلئِکَةِ رُسُلاً»،
✅جعل هارون به عنوان برادر وهمچنین وزیر و دستیار حضرت موسی علیهالسلام:
«وجَعَلنا مَعَهُ اَخاهُ هرونَ وزیرا»
✅برتر قرار دادن پیروان عیسی علیهالسلام بر کافران:
«جاعِلُ الَّذینَ اتَّبَعوکَ فَوقَ الَّذینَ کَفَرُوا»
✅ پست تر گرداندن کلمه کافران و برتر قرار دادن کلمه خدا:
«وجَعَلَ کَلِمَةَ الَّذینَ کَفَروا السُّفلی وکَلِمَةُ اللّهِ هِیَ العُلیا»،
✅ قرار دادن شب به عنوان پوشش و خواب را مایه آرامش و روز را بستری برای رفتن در پی روزی:
«وهُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الَّیلَ لِباسًا والنَّومَ سُباتًا وجَعَلَ النَّهارَ نُشورا»،
✅ جعل سمع و ابصار و افئده برای انسان :
«وجَعَلَ لَکُمُ السَّمعَ والاَبصرَ والاَفٔدَةَ لَعَلَّکُم تَشکُرون»،
✅قرار دادن سدّ از پیش رو و پشت سر کافران:
«وجَعَلنا مِن بَینِ اَیدیهِم سَدًّا ومِن خَلفِهِم سَدًّا»،
✅جعل وقرار دادن آسانی پس از سختی:
«سَیَجعَلُ اللّهُ بَعدَ عُسرٍ یُسرا»
✅ قرار دادن وجعل اموال به عنوان وسیله قوام زندگی:
«ولا تُؤتوا السُّفَهاءَ اَمولَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللّهُ لَکُم قِیمًا»
✅ و جعل زوجهایی برای انسانها از خود آنان
«جَعَلَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزوجًا»
✅ با تأمّل و دقّتی شایسته میتوان به این نتیجه دست یافت که در همه موارد حتی در آیاتی که جعل و آفرینش شامل یک موجود ویک مفعول است و برحسب ظاهر این جعل و آفرینش به ذات موجودا تعلق گرفته است ولی در حقیقت هدف ازاین جعل و آفرینش توجه به لوازم و حالات و دگرگونی های آن اشیاء است
✅ پدیده ها و ذواتی که در برخی از آیات بر حسب ظاهر با زینت جعل آراسته شده اند ذات بودنشان درحالتی وسیله است برای هدفی اصلی
مثلاً ظلمت و نور که با جعل خداوند پدیدار شده اند می توانند بازگو کننده هدف ومنظور خاصی باشند ✅به عبارتی نور وظلمت دو حالتی هستند که برای اجرام نورانی و ظلمانی تصور میشوند، هرچند در نظر برخی جعل مورد اشاره در آیه مربوط به آنها بسیط و به معنای آفریدن است.
🌹 این پیوند را انتخاب کنید تا به گروه من برسید 👇
#هروز_با_قرآن
https://chat.whatsapp.com/
Dsyi1XOJA2UEO1JTSbVsAF
۲.۵k
۲۹ فروردین ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.