تحلیل واقعه عاشورا
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
عوامل فناى امتها از نظر قرآن
از نظر قرآن مجید چه چیزهایى عامل فناى اقوام و به تعبیر قرآن امتها23 است؟ چه چیزهایى اگر پیدا بشود امتى را متلاشى، مضمحل و فانى مىکند؟ علل انحطاط، علل فنا و اضمحلال امتها چیست؟ و قهرا بعد هم ببینیم آیا این نشانهها در امت اسلامى پیدا شده بود که على علیهالسلام و امام حسین این خطر را احساس مىکردند یا نه؟ آیه «اَلْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِنْ دینِکُمْ فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» را دیشب تلاوت و تفسیر کردم. خدا مىگوید الآن (در آخر عمر پیغمبر) کار مسلمین به جایى رسیده است که خطرى از خارج، دیگر اسلام را تهدید نمىکند، کفارْ دیگر مأیوس شدهاند که بتوانند با مواجهه رو در رو اسلام را از میان ببرند، خطر از ناحیه دیگر است، بعد از این از آنها دیگر نترسید از من بترسید. «از من بترسید» یعنى چه؟ گفتیم یعنى از این بترسید که خود امت در درون خودش به نحوى فاسد بشود که من روى سنت قاطع خودم (اِنَّ اللّهَ لایُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِاَنْفُسِهِمْ) آنچه که به شما اِنعام کردهام از شما پس بگیرم، پس مراقب خودتان باشید. آنچنان که از قرآن مجید استنباط مىشود و استنباط کردهایم چهار عامل است که عامل فناى اقوام است و نقطه مقابل آنها
عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگرى هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم.
1. ظلم
یکى از آن عاملها عامل عدل و ظلم است یعنى یک امت آنگاه قابل بقاست که روابط افراد و گروهها با یکدیگر رابطهاى بر اساس عدالت و رعایت حقوق واقعى انسانها و گروهها باشد؛ قانونْ قانون عادلانه باشد و قانون عادلانه، عادلانه در میان مردم اجرا بشود. نقطه مقابل عدالت ظلم است. ظلم در منطق قرآن به باد دهنده امتهاست. در این زمینه آیات زیادى در قرآن مجید داریم. چند آیه در سوره مبارکه هود هست، از آیه 100 تا آیه 119، البته به طور متفرق. شاید آنجا از هر جاى دیگر این مطلب بیشتر بیان شده و توضیح داده شده باشد. در یکى از همان آیات است: وَ کَذلِکَ اَخْذُ رَبِّکَ اِذا اَخَذَ الْقُرى وَ هِىَ ظالِمَةٌ و اینچنین خداى متعالِ تو مردم را، قریهها را، اجتماعها را در وقتى که ظالم و ستمگر باشند مىگیرد [ یعنى ]فانى مىکند. آیه دیگر مىفرماید: وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ اَهْلُها مُصْلِحونَ چنین نیست،
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
عوامل فناى امتها از نظر قرآن
از نظر قرآن مجید چه چیزهایى عامل فناى اقوام و به تعبیر قرآن امتها23 است؟ چه چیزهایى اگر پیدا بشود امتى را متلاشى، مضمحل و فانى مىکند؟ علل انحطاط، علل فنا و اضمحلال امتها چیست؟ و قهرا بعد هم ببینیم آیا این نشانهها در امت اسلامى پیدا شده بود که على علیهالسلام و امام حسین این خطر را احساس مىکردند یا نه؟ آیه «اَلْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِنْ دینِکُمْ فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» را دیشب تلاوت و تفسیر کردم. خدا مىگوید الآن (در آخر عمر پیغمبر) کار مسلمین به جایى رسیده است که خطرى از خارج، دیگر اسلام را تهدید نمىکند، کفارْ دیگر مأیوس شدهاند که بتوانند با مواجهه رو در رو اسلام را از میان ببرند، خطر از ناحیه دیگر است، بعد از این از آنها دیگر نترسید از من بترسید. «از من بترسید» یعنى چه؟ گفتیم یعنى از این بترسید که خود امت در درون خودش به نحوى فاسد بشود که من روى سنت قاطع خودم (اِنَّ اللّهَ لایُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِاَنْفُسِهِمْ) آنچه که به شما اِنعام کردهام از شما پس بگیرم، پس مراقب خودتان باشید. آنچنان که از قرآن مجید استنباط مىشود و استنباط کردهایم چهار عامل است که عامل فناى اقوام است و نقطه مقابل آنها
عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگرى هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم.
1. ظلم
یکى از آن عاملها عامل عدل و ظلم است یعنى یک امت آنگاه قابل بقاست که روابط افراد و گروهها با یکدیگر رابطهاى بر اساس عدالت و رعایت حقوق واقعى انسانها و گروهها باشد؛ قانونْ قانون عادلانه باشد و قانون عادلانه، عادلانه در میان مردم اجرا بشود. نقطه مقابل عدالت ظلم است. ظلم در منطق قرآن به باد دهنده امتهاست. در این زمینه آیات زیادى در قرآن مجید داریم. چند آیه در سوره مبارکه هود هست، از آیه 100 تا آیه 119، البته به طور متفرق. شاید آنجا از هر جاى دیگر این مطلب بیشتر بیان شده و توضیح داده شده باشد. در یکى از همان آیات است: وَ کَذلِکَ اَخْذُ رَبِّکَ اِذا اَخَذَ الْقُرى وَ هِىَ ظالِمَةٌ و اینچنین خداى متعالِ تو مردم را، قریهها را، اجتماعها را در وقتى که ظالم و ستمگر باشند مىگیرد [ یعنى ]فانى مىکند. آیه دیگر مىفرماید: وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ اَهْلُها مُصْلِحونَ چنین نیست،
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
۳۹۶
۱۹ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.