بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
چیستی و کیستی :آن چه هر عقل سالمی از آن منع شده است، تفکر در چیستی خداوند سبحان است که نه تنها به نتیجه نمیرسد، بلکه به تخیل،تصور و الحاد میانجامد. چرا که خداوند سبحان چیستی ندارد، جسم، شکل، رنگ، بو و ابعاد ندارد، بلکه هستی و کمال محض است.
ریشۀ بتسازی مشرکان این بود که می خواستند برای خدا چیستی قائل شوند، حتی قوم موسی علیه السلام نیز پس از دیدن آن همه معجزات، فریب سامری را خوردند و گفتند: إله موسی و ما، همین مجسمۀ گوساله است! - یهودیان، خداوند سبحان را به شکل پیرمردی با مو و ریش بلندوسفید توصیف کردند که با پیامبرش کُشتی میگیرد تورات و مسیحیان گفتند: پدر، پسر و روح القدس، یکیست! او به شکل آدم از شکم مادری به دنیا آمد و سپس توسط بندگانش به صلیب کشیده شد و ... (انجیلها).
وهابیت انگلیسی نیز به تبعیت از آنها، برای خدا جسمیت قائل شد، چنان که ابن تیمیه بنیانگذار میگوید: خدا شکل انسان است، دست و پا دارد، منتهی خیلی بزرگتر!.
اما، در سرتاسر عالم خلقت و سرتاسر قرآن مجید، سخن از کیستی خداوند متعال می باشد؛ عالم هستی نشان می دهد که او خالق، مالک و ربّ است و مثل و مانندی ندارد و در آیات نیز همین تعاریف ایفاد شده است: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ - اللَّهُ الصَّمَدُ ... و تمام سورۀ توحید، معرفی کیستی خداوند سبحان می باشد. چنان که آیة الکرسی نیز معرفی کیستیِ اوست و هم چنین آیاتی چون:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ- او كسی است كه آسمانها و زمين را به حق آفريد و آن روز كه به آنها میگويد موجود باش، موجود میشود، سخن او حق است و در آن روز كه در صور دميده میشود حكومت مخصوص او است، از پنهان و آشكار با خبر است و حكيم و آگاه می باشد.(سوره انعام آیه 73)
وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ - و اوست آن كس كه براى شما گوش و چشم و دل پديد آورد چه اندك شاکرید مُنعم را می شناسید، نعمت را میشناسید و درست استفاده میکنید.!(سوره مؤمنون آیه 78)
و دهها آیۀ دیگر که کیستی خداوند سبحان را میشناساند و مکرر فرموده که در این آیات نشانههای هدایت کننده تفکر نمایید تا او را بهتر و بیشتر بشناسید.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
چیستی و کیستی :آن چه هر عقل سالمی از آن منع شده است، تفکر در چیستی خداوند سبحان است که نه تنها به نتیجه نمیرسد، بلکه به تخیل،تصور و الحاد میانجامد. چرا که خداوند سبحان چیستی ندارد، جسم، شکل، رنگ، بو و ابعاد ندارد، بلکه هستی و کمال محض است.
ریشۀ بتسازی مشرکان این بود که می خواستند برای خدا چیستی قائل شوند، حتی قوم موسی علیه السلام نیز پس از دیدن آن همه معجزات، فریب سامری را خوردند و گفتند: إله موسی و ما، همین مجسمۀ گوساله است! - یهودیان، خداوند سبحان را به شکل پیرمردی با مو و ریش بلندوسفید توصیف کردند که با پیامبرش کُشتی میگیرد تورات و مسیحیان گفتند: پدر، پسر و روح القدس، یکیست! او به شکل آدم از شکم مادری به دنیا آمد و سپس توسط بندگانش به صلیب کشیده شد و ... (انجیلها).
وهابیت انگلیسی نیز به تبعیت از آنها، برای خدا جسمیت قائل شد، چنان که ابن تیمیه بنیانگذار میگوید: خدا شکل انسان است، دست و پا دارد، منتهی خیلی بزرگتر!.
اما، در سرتاسر عالم خلقت و سرتاسر قرآن مجید، سخن از کیستی خداوند متعال می باشد؛ عالم هستی نشان می دهد که او خالق، مالک و ربّ است و مثل و مانندی ندارد و در آیات نیز همین تعاریف ایفاد شده است: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ - اللَّهُ الصَّمَدُ ... و تمام سورۀ توحید، معرفی کیستی خداوند سبحان می باشد. چنان که آیة الکرسی نیز معرفی کیستیِ اوست و هم چنین آیاتی چون:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ- او كسی است كه آسمانها و زمين را به حق آفريد و آن روز كه به آنها میگويد موجود باش، موجود میشود، سخن او حق است و در آن روز كه در صور دميده میشود حكومت مخصوص او است، از پنهان و آشكار با خبر است و حكيم و آگاه می باشد.(سوره انعام آیه 73)
وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ - و اوست آن كس كه براى شما گوش و چشم و دل پديد آورد چه اندك شاکرید مُنعم را می شناسید، نعمت را میشناسید و درست استفاده میکنید.!(سوره مؤمنون آیه 78)
و دهها آیۀ دیگر که کیستی خداوند سبحان را میشناساند و مکرر فرموده که در این آیات نشانههای هدایت کننده تفکر نمایید تا او را بهتر و بیشتر بشناسید.(پایان)
۴۵۱
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.