تفسیر قرآن
پیامهای آیات 75 تا 82 سوره صافات
- مردان خدا به بن بست نمى رسند و هنگامى كه كار بر آنان سخت شود با دعا و استمداد از قدرت غنى خداوند مشكل خود را حل مى كنند. «نادانا نوح»
- با اين كه خداوند از درون همه آگاه است امّا براى گفتن و خواستن و دعا كردن آثار خاصى است. «نادانا» (آرى ندا و دعا و اظهار حاجت به درگاه خداوند اجابت الهى را در پى دارد).
- اگر كسى از سر اخلاص خدا را بخواند، دعايش مستجاب خواهد شد. «نادانا... فلنِعم المجيبون»
- استجابت دعا، همراه با حكمت و رحمت و بدون منّت است. «نِعم المجيبون»
- نوح هلاكت كفّار و سلامت سفر با كشتى را براى خود و يارانش از خداوند درخواست كرد، لكن خدا نام نيك، بقاى نسل وسلام ابدى خود را نثار او كرد و شايد اين معناى «نِعم المجيبون» باشد يعنى بيش از آنچه تو خواستى داديم.
- خداوند نوح را در آب حفظ كرد و ابراهيم را در آتش. «نجّيناه» (آب و آتش در برابر اراده خدا چيزى نيستند).
- نسبت و قوميّت همه جا سبب اهل بودن نيست. (اين آيه مى فرمايد: ما اهل نوح را نجات داديم در حالى كه مى دانيم خداوند فرزندش را غرق كرد. بنابراين مراد از اهل، همفكران وپيروان او هستند نه تنها بستگانش). «اهله»
- انقراض يا بقاى هر نسلى به دست خداست. «جعلنا ذريّته هم الباقين»
- نسل بشر امروز، از حضرت نوح و همراهان او هستند. «هم الباقين»
- اولياى خدا زنده اند و سلام ها را دريافت مى كنند. «سلام على نوح فى العالمين»
- عامل بقاى نام نيك در ميان مردم و سلام از سوى خداوند، نيكوكارى است. «نجزى المحسنين»
- پاداش الهى در مورد نيكوكاران، يك جريان و سنّت است نه يك حادثه و جرقّه. «كذلك نجزى»
- خداوند پاداش نيكوكاران را در دنيا نيز مى دهد. «انّا كذلك نجزى المحسنين»
- سلام به انبيا و اولياى در گذشته، كار خدايى است. «سلام على نوح فى العالمين»
- نيكوكارانى به درجات الهى مى رسند كه كارشان برخاسته از ايمان باشد نه براى نام و شهرت. «نجزى المحسنين انه من عبادنا المؤمنين»
- اگر احسان و نيكوكارى با ايمان و عبوديّت همراه باشد، نزد خداوند ارزش بيشترى دارد. «انّا كذلك نجزى المحسنين انه من عبادنا المؤمنين»
- هنگام نزول عذاب در دنيا، تنها مؤمنان نجات مى يابند و ديگران كيفر مى شوند، چه كافر باشد و چه بى تفاوت. آيه مى فرمايد: «اغرقنا الآخَرين» و نمى فرمايد: «اغرقنا الكافرين»
- مردان خدا به بن بست نمى رسند و هنگامى كه كار بر آنان سخت شود با دعا و استمداد از قدرت غنى خداوند مشكل خود را حل مى كنند. «نادانا نوح»
- با اين كه خداوند از درون همه آگاه است امّا براى گفتن و خواستن و دعا كردن آثار خاصى است. «نادانا» (آرى ندا و دعا و اظهار حاجت به درگاه خداوند اجابت الهى را در پى دارد).
- اگر كسى از سر اخلاص خدا را بخواند، دعايش مستجاب خواهد شد. «نادانا... فلنِعم المجيبون»
- استجابت دعا، همراه با حكمت و رحمت و بدون منّت است. «نِعم المجيبون»
- نوح هلاكت كفّار و سلامت سفر با كشتى را براى خود و يارانش از خداوند درخواست كرد، لكن خدا نام نيك، بقاى نسل وسلام ابدى خود را نثار او كرد و شايد اين معناى «نِعم المجيبون» باشد يعنى بيش از آنچه تو خواستى داديم.
- خداوند نوح را در آب حفظ كرد و ابراهيم را در آتش. «نجّيناه» (آب و آتش در برابر اراده خدا چيزى نيستند).
- نسبت و قوميّت همه جا سبب اهل بودن نيست. (اين آيه مى فرمايد: ما اهل نوح را نجات داديم در حالى كه مى دانيم خداوند فرزندش را غرق كرد. بنابراين مراد از اهل، همفكران وپيروان او هستند نه تنها بستگانش). «اهله»
- انقراض يا بقاى هر نسلى به دست خداست. «جعلنا ذريّته هم الباقين»
- نسل بشر امروز، از حضرت نوح و همراهان او هستند. «هم الباقين»
- اولياى خدا زنده اند و سلام ها را دريافت مى كنند. «سلام على نوح فى العالمين»
- عامل بقاى نام نيك در ميان مردم و سلام از سوى خداوند، نيكوكارى است. «نجزى المحسنين»
- پاداش الهى در مورد نيكوكاران، يك جريان و سنّت است نه يك حادثه و جرقّه. «كذلك نجزى»
- خداوند پاداش نيكوكاران را در دنيا نيز مى دهد. «انّا كذلك نجزى المحسنين»
- سلام به انبيا و اولياى در گذشته، كار خدايى است. «سلام على نوح فى العالمين»
- نيكوكارانى به درجات الهى مى رسند كه كارشان برخاسته از ايمان باشد نه براى نام و شهرت. «نجزى المحسنين انه من عبادنا المؤمنين»
- اگر احسان و نيكوكارى با ايمان و عبوديّت همراه باشد، نزد خداوند ارزش بيشترى دارد. «انّا كذلك نجزى المحسنين انه من عبادنا المؤمنين»
- هنگام نزول عذاب در دنيا، تنها مؤمنان نجات مى يابند و ديگران كيفر مى شوند، چه كافر باشد و چه بى تفاوت. آيه مى فرمايد: «اغرقنا الآخَرين» و نمى فرمايد: «اغرقنا الكافرين»
۷۳۲
۲۴ آذر ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.