بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
بنابراین، اگر کسی که هنوز در این دنیا زنده است، با ایمان، بندگی و اطاعت از خداوند سبحان، اختیار را از خود سلب کند و به او واگذار نماید و با عقل، قلب و جانش بگوید: وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ - من كار خود را به خدا واگذارم كه خداوند نسبت به بندگانش بيناست (سوره غافر بخشی از آیه 44)
و کسی که هوای نفس خود را به امر خدا به کنترل درآورد و هر کاری که می کند، در چارچوب بندگی و اطاعت او باشد، به مرگ اختیاری مُرده است و در عین حیات در دنیا، در عوالم بالا زندگی میکند. چشم او عین الله - دست او ید الله و خون او ثار الله، نفَسش تسبیح و خوابش عبادت میشود - مانند روزهدار در ماه مبارک رمضان که مشتهیات نفسانی را به کنترل خود درآورده و خودش را در اختیار خدا گذاشته است.
ب) - دنیا :اما مسئله دیگر، نشناختن و نفهمیدن ارزش زندگی در دنیا و تحصیل و رشد در این دانشگاه شناخت حقایق عالم هستی و در این کارگاه بزرگ آدم سازی میباشد!
آن چه در قرآن مجید و احادیث از دنیا مورد مذمت قرار گرفته، دنیاگرایی و تعلق و وابستگی انسان به زندگی دنیویست، وگرنه آیات بسیاری در تعریف از دنیا وجود دارد که برای ما، زمینش را پر از نعمت و آسمانش را زینت داده است و مهمتر از همه آن که خلیفۀ خود را در زمین قرار داده است.
ما در همین دنیاست که نسبت به خداوند سبحان معرفت پیدا میکنیم، رسول و امامانش (ع) را میشناسیم و با وحی که کلام الله است، آشنا می شویم؛ و در همین دنیاست که خداوند متعال را با اختیار ، انتخاب و ارادۀ خود بندگی مینماییم؛ یعنی مقام و منزلتی که حتی فرشتگان ندارند! و در همین دنیاست که میتوانیم با جان و مالی که خدا داده، با خودش معامله کنیم و این نعمت را نه این که باز گردانیم، بلکه در مقابل بهشت، به او بفروشیم: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ- حقّاً كه خداوند ازمؤمنان جان ها و مال هايشان را خريدارى كرده به بهاى آنكه بهشت از آن آنها باشد .(سوره توبه بخشی از آیه 111) - پس از مرگ و در آن دنیا، از این خبرها نیست.
امیر المؤمنین، امام علی علیه السلام، در وصف دنیا میفرمایند: وَ مَنْ اَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ - هر که به دیده بصیرت به آن نگریست، او را بینا کرد.(نهج البلاغه، خ 82)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
بنابراین، اگر کسی که هنوز در این دنیا زنده است، با ایمان، بندگی و اطاعت از خداوند سبحان، اختیار را از خود سلب کند و به او واگذار نماید و با عقل، قلب و جانش بگوید: وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ - من كار خود را به خدا واگذارم كه خداوند نسبت به بندگانش بيناست (سوره غافر بخشی از آیه 44)
و کسی که هوای نفس خود را به امر خدا به کنترل درآورد و هر کاری که می کند، در چارچوب بندگی و اطاعت او باشد، به مرگ اختیاری مُرده است و در عین حیات در دنیا، در عوالم بالا زندگی میکند. چشم او عین الله - دست او ید الله و خون او ثار الله، نفَسش تسبیح و خوابش عبادت میشود - مانند روزهدار در ماه مبارک رمضان که مشتهیات نفسانی را به کنترل خود درآورده و خودش را در اختیار خدا گذاشته است.
ب) - دنیا :اما مسئله دیگر، نشناختن و نفهمیدن ارزش زندگی در دنیا و تحصیل و رشد در این دانشگاه شناخت حقایق عالم هستی و در این کارگاه بزرگ آدم سازی میباشد!
آن چه در قرآن مجید و احادیث از دنیا مورد مذمت قرار گرفته، دنیاگرایی و تعلق و وابستگی انسان به زندگی دنیویست، وگرنه آیات بسیاری در تعریف از دنیا وجود دارد که برای ما، زمینش را پر از نعمت و آسمانش را زینت داده است و مهمتر از همه آن که خلیفۀ خود را در زمین قرار داده است.
ما در همین دنیاست که نسبت به خداوند سبحان معرفت پیدا میکنیم، رسول و امامانش (ع) را میشناسیم و با وحی که کلام الله است، آشنا می شویم؛ و در همین دنیاست که خداوند متعال را با اختیار ، انتخاب و ارادۀ خود بندگی مینماییم؛ یعنی مقام و منزلتی که حتی فرشتگان ندارند! و در همین دنیاست که میتوانیم با جان و مالی که خدا داده، با خودش معامله کنیم و این نعمت را نه این که باز گردانیم، بلکه در مقابل بهشت، به او بفروشیم: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ- حقّاً كه خداوند ازمؤمنان جان ها و مال هايشان را خريدارى كرده به بهاى آنكه بهشت از آن آنها باشد .(سوره توبه بخشی از آیه 111) - پس از مرگ و در آن دنیا، از این خبرها نیست.
امیر المؤمنین، امام علی علیه السلام، در وصف دنیا میفرمایند: وَ مَنْ اَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ - هر که به دیده بصیرت به آن نگریست، او را بینا کرد.(نهج البلاغه، خ 82)(ادامه دارد...)
۵۳۶
۰۱ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.