بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
بدیهی است که انسان توجهاش به هر عالمی که باشد، لذت، درد، الم و حوادث آن عالم را حس میکند. لذا وقتی کسی توجهش معطوف به عبادت حق تعالی گردید، به احساسات شخصی توجه ندارد، نه این که از امر خداوند نیز غافل می گردد. در آوردن تیر از پای مبارک و عدم درک درد که مربوط به بدن و حواس مادی است، امری بسیار طبیعی است و تا حد بسیار کمتر آن برای دیگران نیز پیش میآید، چنان چه اگر به هنگام خوردن غذا متوجه یک خبر یا فیلم باشند و جذب آن شده باشند، مزه یا شوری یا بینمکی غذا را حس نمیکنند. اما پاسخ سائل یا دادن انگشتری به زکات، امر خداوند است و اقامه نماز دلیلی بر غفلت از اطاعت امر الهی که عین عبادت است نمیباشد. و باید توجه داشت که عین اخلاص شدید نیز هست. یعنی اطاعت امری او را از اطاعت امر دیگر غافل نمینماید.
ھ)- شاید ذکر یک مثال اگر چه دور، اما برای تقریب ذهن مسئله را روشنتر نماید. فرض کنید که شما مشغول به نماز یا دعا و راز و نیاز با پروردگار خود هستید و توجه کاملی دارید و به اصطلاح مجذوب شدهاید. آیا هنگامی که در نماز و دعا خود و دیگران را دعا میکنید از خدا غافل و متوجه خودتان شدهاید، یا همان حالت حضور و ارتباط با خدا و توجه و اخلاص شدید برقرار است؟ آیا وقتی در نماز حتی واجب به خداوند عرض می کنیم - اهدنا الصراط المستقیم- و با این بیان خود و سایر مؤمنین را دعا میکنیم، از توجه به خدا غافل شده و یاد خودمان افتادیم؟! یا اگر در دعا عرض میکنیم الهی ظلمت نفسی ...، از خدا غافل شدیم؟ یا این توجهات همه عین توجه به حق تعالی و حضور عبد در مقابل معبود است. بدیهی است که اطاعت امر خدا، پاسخ مساعد دادن به سائل، رفع عملی گرفتاری مردم و انگشتری دادن به زکات، عبادتی بسیار والاتر از دعا است و اخلاص شدیدتری لازم دارد.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
بدیهی است که انسان توجهاش به هر عالمی که باشد، لذت، درد، الم و حوادث آن عالم را حس میکند. لذا وقتی کسی توجهش معطوف به عبادت حق تعالی گردید، به احساسات شخصی توجه ندارد، نه این که از امر خداوند نیز غافل می گردد. در آوردن تیر از پای مبارک و عدم درک درد که مربوط به بدن و حواس مادی است، امری بسیار طبیعی است و تا حد بسیار کمتر آن برای دیگران نیز پیش میآید، چنان چه اگر به هنگام خوردن غذا متوجه یک خبر یا فیلم باشند و جذب آن شده باشند، مزه یا شوری یا بینمکی غذا را حس نمیکنند. اما پاسخ سائل یا دادن انگشتری به زکات، امر خداوند است و اقامه نماز دلیلی بر غفلت از اطاعت امر الهی که عین عبادت است نمیباشد. و باید توجه داشت که عین اخلاص شدید نیز هست. یعنی اطاعت امری او را از اطاعت امر دیگر غافل نمینماید.
ھ)- شاید ذکر یک مثال اگر چه دور، اما برای تقریب ذهن مسئله را روشنتر نماید. فرض کنید که شما مشغول به نماز یا دعا و راز و نیاز با پروردگار خود هستید و توجه کاملی دارید و به اصطلاح مجذوب شدهاید. آیا هنگامی که در نماز و دعا خود و دیگران را دعا میکنید از خدا غافل و متوجه خودتان شدهاید، یا همان حالت حضور و ارتباط با خدا و توجه و اخلاص شدید برقرار است؟ آیا وقتی در نماز حتی واجب به خداوند عرض می کنیم - اهدنا الصراط المستقیم- و با این بیان خود و سایر مؤمنین را دعا میکنیم، از توجه به خدا غافل شده و یاد خودمان افتادیم؟! یا اگر در دعا عرض میکنیم الهی ظلمت نفسی ...، از خدا غافل شدیم؟ یا این توجهات همه عین توجه به حق تعالی و حضور عبد در مقابل معبود است. بدیهی است که اطاعت امر خدا، پاسخ مساعد دادن به سائل، رفع عملی گرفتاری مردم و انگشتری دادن به زکات، عبادتی بسیار والاتر از دعا است و اخلاص شدیدتری لازم دارد.(پایان)
۴۷۶
۲۴ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.