بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
چهارسوی نفوذ شیطان در انســان :
شیطان دشمن سوگند خورده انسان است. با آنکه سلطه مستقیم بر وی ندارد، ولی با استفاده از خواستهها و هواهای نفسانی که دشمنترین دشمن خود انسان است، او را وسوسه کرده و امکان سلطه و نفوذ خویش را فراهم میآورد تا جایی که انسانها به شیاطین تغییر ماهیت میدهند و به عنوان حزب الشیطان و اولیاءالشیطان، از ولایت الهی خارج و تحت ولایت شیطان در می آیند.
خدا در قرآن میفرماید که شیطان از جهات گوناگون به انسان نفوذ میکند؛ برای دستیابی به این مقصد و مقصود، در کمینگاه مینشیند و همواره دور انسان طواف میکند تا از یکی از جهات چهارگانه پیش و پس و راست و چپ نفوذ کند و بر گُردهاش سوار شده و تحت الحنک بزند یا در نهایت در قلب او وارد شود و زمام نفسش را در دست گیرد.
شناخت چارسوی نفوذ شیطان که بیانگر چارسوی گرایشهای انسانی است، میتواند انسان را نسبت به دشمنان و ابزارها و راه نفوذ آشنا سازد و او را از شرور سلطه شیطان در امان نگه دارد.
چهار راه نفوذ شیطان :
خدا در قرآن بهصراحت از چارسوی نفوذ شیطان به مملکت انسان سخن به گفته و به او هشدار میدهد که دشمن سوگند خورده اش -إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً إِنَّمَا یَدْعُواْ حِزْبَهُ لِیَکُونُواْ مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ (سوره فاطر آیه 6)
در صراط مستقیم بندگی و عبودیت نشسته تا بتواند از یکی از چارسو، راهی را برای نفوذ بر وی بیابد و در آن نفوذ کرده و به اهداف پلیدش که همان ناسپاسی است برسد؛ زیرا انسان ناسپاس، همان انسان کافری است که از نعمتهای الهی که او را کرامت بخشیده و مقام خلافت داده، بهره درست نمیگیرد بلکه آن را در خدمت اهداف شیطانی قرار میدهد و با دفن کردن فطرت الهی و صفات خدایی، از مقام الهی و خلافت خدایی سقوط میکند.
خدا در قرآن در این باره از زبان ابلیس، این شیطان لعین رانده شده اینگونه نقل میکند: ابلیس گفت: پس به سبب آنكه مرا به بيراهه افكندى، من هم براى فريفتن آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست. آنگاه از پيش رو و از پشتسرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى تازم؛ و تو بيشترشان را شكرگزار نخواهى يافت.قَالَ فَبِمَآ أَغْوَیْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ طَکَ الْمُسْتَقِیمَ - شیطان گفت: پس به خاطر آنکه مرا گمراه کردى، من هم براى فریب دادن آنان حتماً بر سر راه راست تو به کمین خواهم نشست.(16)(ادامه دارد...)
قسمت اول :
چهارسوی نفوذ شیطان در انســان :
شیطان دشمن سوگند خورده انسان است. با آنکه سلطه مستقیم بر وی ندارد، ولی با استفاده از خواستهها و هواهای نفسانی که دشمنترین دشمن خود انسان است، او را وسوسه کرده و امکان سلطه و نفوذ خویش را فراهم میآورد تا جایی که انسانها به شیاطین تغییر ماهیت میدهند و به عنوان حزب الشیطان و اولیاءالشیطان، از ولایت الهی خارج و تحت ولایت شیطان در می آیند.
خدا در قرآن میفرماید که شیطان از جهات گوناگون به انسان نفوذ میکند؛ برای دستیابی به این مقصد و مقصود، در کمینگاه مینشیند و همواره دور انسان طواف میکند تا از یکی از جهات چهارگانه پیش و پس و راست و چپ نفوذ کند و بر گُردهاش سوار شده و تحت الحنک بزند یا در نهایت در قلب او وارد شود و زمام نفسش را در دست گیرد.
شناخت چارسوی نفوذ شیطان که بیانگر چارسوی گرایشهای انسانی است، میتواند انسان را نسبت به دشمنان و ابزارها و راه نفوذ آشنا سازد و او را از شرور سلطه شیطان در امان نگه دارد.
چهار راه نفوذ شیطان :
خدا در قرآن بهصراحت از چارسوی نفوذ شیطان به مملکت انسان سخن به گفته و به او هشدار میدهد که دشمن سوگند خورده اش -إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً إِنَّمَا یَدْعُواْ حِزْبَهُ لِیَکُونُواْ مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ (سوره فاطر آیه 6)
در صراط مستقیم بندگی و عبودیت نشسته تا بتواند از یکی از چارسو، راهی را برای نفوذ بر وی بیابد و در آن نفوذ کرده و به اهداف پلیدش که همان ناسپاسی است برسد؛ زیرا انسان ناسپاس، همان انسان کافری است که از نعمتهای الهی که او را کرامت بخشیده و مقام خلافت داده، بهره درست نمیگیرد بلکه آن را در خدمت اهداف شیطانی قرار میدهد و با دفن کردن فطرت الهی و صفات خدایی، از مقام الهی و خلافت خدایی سقوط میکند.
خدا در قرآن در این باره از زبان ابلیس، این شیطان لعین رانده شده اینگونه نقل میکند: ابلیس گفت: پس به سبب آنكه مرا به بيراهه افكندى، من هم براى فريفتن آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست. آنگاه از پيش رو و از پشتسرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى تازم؛ و تو بيشترشان را شكرگزار نخواهى يافت.قَالَ فَبِمَآ أَغْوَیْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ طَکَ الْمُسْتَقِیمَ - شیطان گفت: پس به خاطر آنکه مرا گمراه کردى، من هم براى فریب دادن آنان حتماً بر سر راه راست تو به کمین خواهم نشست.(16)(ادامه دارد...)
۶۶۰
۱۵ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.