بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت دوم :
به همین دلیل امام خمینی (ره) می فرمود: ولایت فقیه مقولهای است که عقل به محض تصور، تصدیقش میکند و نیازی به دلیل برای اثبات ندارد.
ب) - از دیدگاه سیاسی صرف: در فرض این که مخاطب یا اهل اسلام نیست یا هیچ آگاهی و اطلاعی از اسلام ندارد، یک بحث سیاسی صرف به میان میآید. بدون شک کسی که ولایت فقیه را قبول ندارد، نظام سیاسی جمهوری اسلامی را قبول ندارد. در اینجا دو مبحث مطرح است: اول آن که آیا نظام سیاسی دیگری را اولی و ارجح میداند؟ دوم آن که هیچ آلترناتیوی ندارد و فقط میگوید از این خوشم نمیآید!
از آنجا که یک نظام سیاسی و حکومتی، مسئله شخصی نیست و به ذوق کسی بستگی ندارد، بلکه باید بر اساس ادله روشن و قاطع مورد حمایت یا مخالفت قرار گیرد، خوشم نمیآيد دلیل نیست.
اما، در هر دو حالت فوق، دست کم این است که فردمخالف،تابع اصولی چون اکثریت - رأی مردم و به اصطلاح دمکراسی است. پس، اگر در جامعهای زندگی میکند که اکثریت قریب به اتفاق آن مسلمان و معتقد و حتی عاشق ولایت فقیه و شخص ولی فقیه هستند، او هم باید تابع رأی اکثریت باشد.
ولی، خوب است که بپرسید:طرفدار کدام آلترناتیو است؟ آیا در نظامات سیاسی امروز، بالاتر از لیبرال دمکراسی وجود دارد؟ و آیا آن چه که بر سر مسلمین و همه بشریت میآورند را نمیبیند؟ انسان عاقل و بصیر، حتی اگر ولایت فقیه را نشناسد، همین که میبیند دشمنان کشور و ملت و نیز چپاولگران سرمایههای مادی و معنوی این کشور، همه دشمنی خود را متوجه ولایت فقیه کردهاند، باید بفهمد که پس لابد این به خیر ملت و کشور است.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
به همین دلیل امام خمینی (ره) می فرمود: ولایت فقیه مقولهای است که عقل به محض تصور، تصدیقش میکند و نیازی به دلیل برای اثبات ندارد.
ب) - از دیدگاه سیاسی صرف: در فرض این که مخاطب یا اهل اسلام نیست یا هیچ آگاهی و اطلاعی از اسلام ندارد، یک بحث سیاسی صرف به میان میآید. بدون شک کسی که ولایت فقیه را قبول ندارد، نظام سیاسی جمهوری اسلامی را قبول ندارد. در اینجا دو مبحث مطرح است: اول آن که آیا نظام سیاسی دیگری را اولی و ارجح میداند؟ دوم آن که هیچ آلترناتیوی ندارد و فقط میگوید از این خوشم نمیآید!
از آنجا که یک نظام سیاسی و حکومتی، مسئله شخصی نیست و به ذوق کسی بستگی ندارد، بلکه باید بر اساس ادله روشن و قاطع مورد حمایت یا مخالفت قرار گیرد، خوشم نمیآيد دلیل نیست.
اما، در هر دو حالت فوق، دست کم این است که فردمخالف،تابع اصولی چون اکثریت - رأی مردم و به اصطلاح دمکراسی است. پس، اگر در جامعهای زندگی میکند که اکثریت قریب به اتفاق آن مسلمان و معتقد و حتی عاشق ولایت فقیه و شخص ولی فقیه هستند، او هم باید تابع رأی اکثریت باشد.
ولی، خوب است که بپرسید:طرفدار کدام آلترناتیو است؟ آیا در نظامات سیاسی امروز، بالاتر از لیبرال دمکراسی وجود دارد؟ و آیا آن چه که بر سر مسلمین و همه بشریت میآورند را نمیبیند؟ انسان عاقل و بصیر، حتی اگر ولایت فقیه را نشناسد، همین که میبیند دشمنان کشور و ملت و نیز چپاولگران سرمایههای مادی و معنوی این کشور، همه دشمنی خود را متوجه ولایت فقیه کردهاند، باید بفهمد که پس لابد این به خیر ملت و کشور است.(پایان)
- ۱۷۶
- ۲۸ تیر ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط