بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
اگر بگویند: مؤمنان با عمل خود بهشت شان را میسازند و آباد میکنند، سخن درستی است؛ چرا که بهشت ظهور حقیقت مواضع اعتقادی و پاداش اعمال صالحی میباشد که طول زندگی دنیوی به انجام رسیده است. مؤمنان در همین دنیا به دو گروه: وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ -(سوره واقعه آیه 10) وَ أَصْحابُ الْيَمينِ (سوره واقعه بخشی از آیه 27) - تقسیم میشوند و در بارۀ نعمات بهشتی فرمود: هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ - آيا جزای نيكی جز نيكی خواهد بود؟ (سوره رّحمن آیه 60)
فرمود: مکافات در جهنم، به میزان عمل است و به کسی ظلم نمیشود، اما در بهشت، از روی فضلش، به مراتب بیشتر از عمل داده میدهد - کدامیک در دنیا هست؟!
اگر بگویند: پل صراط که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، از همین دنیاست سخنی درستی است، چرا که عبور از آن و مراحلش چون: ولایت، نماز، زکات، صله ارحام، جهاد در راه خدا و ...، در طول زندگی صورت میپذیرد، برخی عبور میکنند و برخی در جایی سقوط میکنند و در قیامت حقیقت این عبور یا سقوط را میبینند.
ج) - اما، اگر بگویند: معاد، قیامت، سؤال و جواب، بهشت و جهنمی وجود ندارد و همه چیز در همین دنیاست، ادعایی جاهلانه و بیدلیل، و انکاری مغرضانه میباشد که هیچ دلیلی برای اثبات آن ندارند! بلکه میخواهند انحرافات خود را توجیه کنند و خیال خود را در عقوبت ظلمها و گناهان خود راحت کنند!
مکافات در دنیا : هدفمندی خلقت عالَم و این جهان و انسان، و حاکمیت قوانینی چون: علت و معلول، یا سبب و مسبب، یا تأثیر و تأثر ایجاب میکند تا هر نوع موضعگیری و عملی، در همین دنیا نیز آثاری داشته باشد، چنان که فرمود: به مردان و زنان مؤمنی که عمل صالح انجام دهند، حیات طیبه زندگی پاک میدهیم و پاداش اخروی آنها به مراتب بیش از اجر عمل آنهاست : مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ - هر كس عمل صالح كند، در حالی كه مؤمن است، خواه مرد باشد يا زن، به او حيات پاكيزه میبخشيم، و پاداش آنها را به بهترين اعمالی كه انجام دادند خواهيم داد.(سوره نحل آیه 97 )
و فرمود بخشی از نتایج نامطلوب کفر، شرک، نفاق، فسق، فساد و ظلم را در همین دنیا میدهیم تا بدانند آخرتی در کار هست.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
اگر بگویند: مؤمنان با عمل خود بهشت شان را میسازند و آباد میکنند، سخن درستی است؛ چرا که بهشت ظهور حقیقت مواضع اعتقادی و پاداش اعمال صالحی میباشد که طول زندگی دنیوی به انجام رسیده است. مؤمنان در همین دنیا به دو گروه: وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ -(سوره واقعه آیه 10) وَ أَصْحابُ الْيَمينِ (سوره واقعه بخشی از آیه 27) - تقسیم میشوند و در بارۀ نعمات بهشتی فرمود: هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ - آيا جزای نيكی جز نيكی خواهد بود؟ (سوره رّحمن آیه 60)
فرمود: مکافات در جهنم، به میزان عمل است و به کسی ظلم نمیشود، اما در بهشت، از روی فضلش، به مراتب بیشتر از عمل داده میدهد - کدامیک در دنیا هست؟!
اگر بگویند: پل صراط که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، از همین دنیاست سخنی درستی است، چرا که عبور از آن و مراحلش چون: ولایت، نماز، زکات، صله ارحام، جهاد در راه خدا و ...، در طول زندگی صورت میپذیرد، برخی عبور میکنند و برخی در جایی سقوط میکنند و در قیامت حقیقت این عبور یا سقوط را میبینند.
ج) - اما، اگر بگویند: معاد، قیامت، سؤال و جواب، بهشت و جهنمی وجود ندارد و همه چیز در همین دنیاست، ادعایی جاهلانه و بیدلیل، و انکاری مغرضانه میباشد که هیچ دلیلی برای اثبات آن ندارند! بلکه میخواهند انحرافات خود را توجیه کنند و خیال خود را در عقوبت ظلمها و گناهان خود راحت کنند!
مکافات در دنیا : هدفمندی خلقت عالَم و این جهان و انسان، و حاکمیت قوانینی چون: علت و معلول، یا سبب و مسبب، یا تأثیر و تأثر ایجاب میکند تا هر نوع موضعگیری و عملی، در همین دنیا نیز آثاری داشته باشد، چنان که فرمود: به مردان و زنان مؤمنی که عمل صالح انجام دهند، حیات طیبه زندگی پاک میدهیم و پاداش اخروی آنها به مراتب بیش از اجر عمل آنهاست : مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ - هر كس عمل صالح كند، در حالی كه مؤمن است، خواه مرد باشد يا زن، به او حيات پاكيزه میبخشيم، و پاداش آنها را به بهترين اعمالی كه انجام دادند خواهيم داد.(سوره نحل آیه 97 )
و فرمود بخشی از نتایج نامطلوب کفر، شرک، نفاق، فسق، فساد و ظلم را در همین دنیا میدهیم تا بدانند آخرتی در کار هست.(ادامه دارد...)
۳۶۶
۰۶ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.