1/2:نکتهها و پیامهای سوره عبس آیه 1-10:
1/2:نکتهها و پیامهای سوره عبس آیه 1-10:
1- شان نزول:
این آیات اجمالا نشان میدهد که خداوند کسی را در آنها مورد عتاب قرار داده به خاطر اینکه فرد یا افراد غنی و ثروتمندی را بر نابینای حقطلبی مقدم داشته است، اما این شخص مورد عتاب کیست؟ در آن اختلاف نظر است:
مشهور در میان مفسران عامه و خاصه این است که:
عدهای از سران قریش مانند عتبة بن ربیعه، ابو جهل، عباس بن عبد المطلب، و جمعی دیگر، خدمت پیامبر ص بودند و پیامبر مشغول تبلیغ و دعوت آنها به سوی اسلام بود و امید داشت که این سخنان در دل آنها مؤثر شود (و مسلما اگر اینگونه افراد اسلام را میپذیرفتند گروه دیگری را به اسلام میکشاندند و هم کارشکنیهای آنها از میان میرفت و از هر دو جهت به نفع اسلام بود) در این میان" عبد اللَّه بن ام مکتوم" که مرد نابینا و ظاهرا فقیری بود وارد مجلس شد، و از پیغمبر ص تقاضا کرد آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد، و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد و آرام نمیگرفت، زیرا دقیقا متوجه نبود که پیامبر ص با چه کسانی مشغول صحبت است.
او آن قدر کلام پیغمبر ص را قطع کرد که حضرت ص ناراحت شد، و آثار ناخشنودی در چهره مبارکش نمایان گشت و در دل گفت: این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد ص نابینایان و بردگانند، و لذا رو از" عبد اللَّه" برگرداند، و به سخنانش با آن گروه ادامه داد.
در این هنگام آیات فوق نازل شد (و در این باره پیامبر ص را مورد عتاب قرار داد) رسول ص بعد از این ماجرا" عبد اللَّه" را پیوسته گرامی میداشت، و هنگامی که او را میدید میفرمود: مرحبا بمن عاتبنی فیه ربی:" مرحبا به کسی که پروردگارم به خاطر او مرا مورد عتاب قرار داد و سپس به او میفرمود:
" آیا حاجتی داری آن را انجام دهم"؟ و پیامبر ص دو بار او را در غزوات اسلامی در مدینه جانشین خویش قرار داد.
شان نزول دومی که برای آیات فوق نقل شده این است که این آیات درباره مردی از" بنی امیه" نازل شده که نزد پیامبر نشسته بود، در همان حال" عبد اللَّه بن ام مکتوم" وارد شد، هنگامی که چشمش به" عبد اللَّه" افتاد خود را جمع کرد، مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه درهم کشیده و صورت خود را برگردانید، خداوند در آیات فوق عمل او را نقل کرده، و مورد ملامت و سرزنش قرار داده است، این شان نزول در حدیثی از امام صادق ع نقل شده است.
محقق بزرگ شیعه مرحوم" سید مرتضی" این شان نزول را پذیرفته است.
البته در آیه چیزی که صریحا دلالت کند که منظور شخص پیامبر ص است وجود ندارد تنها چیزی که میتواند قرینهای بر این معنی باشد خطابهایی است که از آیات 8 تا 10 این سوره آمده که میگوید:" کسی که پیوسته (برای شنیدن آیات خدا) به سرعت سراغ تو میآید، و از خدا میترسد، تو از او غافل میشوی"! این چیزی است که بهتر از هر کس در مورد پیامبر ص میتواند صادق باشد.
ولی به گفته مرحوم" سید مرتضی" قرائنی نیز در این آیات وجود دارد که نشان میدهد منظور شخص پیامبر ص نیست.
ولی به فرض که شان نزول اول واقعیت داشته باشد این مطلب در حد ترک اولایی بیش نیست: و کاری که منافات با مقام عصمت داشته باشد در آن مشاهده نمیشود.
زیرا" اولا" پیامبر ص هدفی جز نفوذ در سران قریش، و گسترش دعوت اسلام از این طریق، و درهم شکستن مقاومت آنها، نداشت.
" ثانیا" چهره درهم کشیدن در برابر یک مرد نابینا مشکلی ایجاد نمیکند چرا که او نمیبیند، به علاوه عبد اللَّه بن ام مکتوم نیز رعایت آداب مجلس را نکرده بود زیرا که هنگامی که میشنود پیامبر ص با گروهی مشغول صحبت است نباید سخن او را قطع کند.
ولی از آنجا که خداوند اهمیت فوق العادهای به محبت و ملاطفت کردن با مؤمنان مستضعف حقیقت طلب میدهد همین مقدار بیاعتنایی را در برابر این مرد مؤمن برای پیامبرش نمیپسندد و او را مورد عتاب قرار میدهد.
1- شان نزول:
این آیات اجمالا نشان میدهد که خداوند کسی را در آنها مورد عتاب قرار داده به خاطر اینکه فرد یا افراد غنی و ثروتمندی را بر نابینای حقطلبی مقدم داشته است، اما این شخص مورد عتاب کیست؟ در آن اختلاف نظر است:
مشهور در میان مفسران عامه و خاصه این است که:
عدهای از سران قریش مانند عتبة بن ربیعه، ابو جهل، عباس بن عبد المطلب، و جمعی دیگر، خدمت پیامبر ص بودند و پیامبر مشغول تبلیغ و دعوت آنها به سوی اسلام بود و امید داشت که این سخنان در دل آنها مؤثر شود (و مسلما اگر اینگونه افراد اسلام را میپذیرفتند گروه دیگری را به اسلام میکشاندند و هم کارشکنیهای آنها از میان میرفت و از هر دو جهت به نفع اسلام بود) در این میان" عبد اللَّه بن ام مکتوم" که مرد نابینا و ظاهرا فقیری بود وارد مجلس شد، و از پیغمبر ص تقاضا کرد آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد، و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد و آرام نمیگرفت، زیرا دقیقا متوجه نبود که پیامبر ص با چه کسانی مشغول صحبت است.
او آن قدر کلام پیغمبر ص را قطع کرد که حضرت ص ناراحت شد، و آثار ناخشنودی در چهره مبارکش نمایان گشت و در دل گفت: این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد ص نابینایان و بردگانند، و لذا رو از" عبد اللَّه" برگرداند، و به سخنانش با آن گروه ادامه داد.
در این هنگام آیات فوق نازل شد (و در این باره پیامبر ص را مورد عتاب قرار داد) رسول ص بعد از این ماجرا" عبد اللَّه" را پیوسته گرامی میداشت، و هنگامی که او را میدید میفرمود: مرحبا بمن عاتبنی فیه ربی:" مرحبا به کسی که پروردگارم به خاطر او مرا مورد عتاب قرار داد و سپس به او میفرمود:
" آیا حاجتی داری آن را انجام دهم"؟ و پیامبر ص دو بار او را در غزوات اسلامی در مدینه جانشین خویش قرار داد.
شان نزول دومی که برای آیات فوق نقل شده این است که این آیات درباره مردی از" بنی امیه" نازل شده که نزد پیامبر نشسته بود، در همان حال" عبد اللَّه بن ام مکتوم" وارد شد، هنگامی که چشمش به" عبد اللَّه" افتاد خود را جمع کرد، مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه درهم کشیده و صورت خود را برگردانید، خداوند در آیات فوق عمل او را نقل کرده، و مورد ملامت و سرزنش قرار داده است، این شان نزول در حدیثی از امام صادق ع نقل شده است.
محقق بزرگ شیعه مرحوم" سید مرتضی" این شان نزول را پذیرفته است.
البته در آیه چیزی که صریحا دلالت کند که منظور شخص پیامبر ص است وجود ندارد تنها چیزی که میتواند قرینهای بر این معنی باشد خطابهایی است که از آیات 8 تا 10 این سوره آمده که میگوید:" کسی که پیوسته (برای شنیدن آیات خدا) به سرعت سراغ تو میآید، و از خدا میترسد، تو از او غافل میشوی"! این چیزی است که بهتر از هر کس در مورد پیامبر ص میتواند صادق باشد.
ولی به گفته مرحوم" سید مرتضی" قرائنی نیز در این آیات وجود دارد که نشان میدهد منظور شخص پیامبر ص نیست.
ولی به فرض که شان نزول اول واقعیت داشته باشد این مطلب در حد ترک اولایی بیش نیست: و کاری که منافات با مقام عصمت داشته باشد در آن مشاهده نمیشود.
زیرا" اولا" پیامبر ص هدفی جز نفوذ در سران قریش، و گسترش دعوت اسلام از این طریق، و درهم شکستن مقاومت آنها، نداشت.
" ثانیا" چهره درهم کشیدن در برابر یک مرد نابینا مشکلی ایجاد نمیکند چرا که او نمیبیند، به علاوه عبد اللَّه بن ام مکتوم نیز رعایت آداب مجلس را نکرده بود زیرا که هنگامی که میشنود پیامبر ص با گروهی مشغول صحبت است نباید سخن او را قطع کند.
ولی از آنجا که خداوند اهمیت فوق العادهای به محبت و ملاطفت کردن با مؤمنان مستضعف حقیقت طلب میدهد همین مقدار بیاعتنایی را در برابر این مرد مؤمن برای پیامبرش نمیپسندد و او را مورد عتاب قرار میدهد.
۸۲۶
۳۱ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.