تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَي نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (22)
ترجمه :
آيا كسى كه خداوند سينه اش را براى (پذيرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مركبى از) نور است (مثل كسى است كه در تنگناى تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس واى بر آنان كه از سنگدلى ياد خدا نمى كنند. آنان در گمراهى آشكارند.
نکته ها:
براى درمان قساوت قلب در روايات آمده است كه چون پيامبرصلى الله عليه وآله اين آيه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسيدند: نشانه ورود نور در دل چيست؟ فرمود: «التّجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت»(18) دل نبستن به سراى پر فريب دنيا و توجّه به سراى جاودان آخرت و آمادگى براى مرگ پيش از فرار رسيدن آن.18) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- مقتضاى ربوبيّت الهى هدايت افراد حقّ پذير و داراى سعه صدر است. «هو على نور من ربّه»
- دين باورى و تسليم بودن در برابر حقّ، به روحى بلند نياز دارد كه هديه اى الهى است. «شرح اللّه صدره للاسلام»
- كسى كه شرح صدر دارد، با نور الهى حقّ و باطل را تشخيص مى دهد. «هو على نور من ربّه»
- قساوت قلب، مانع تابش نور الهى بر قلب است. «القاسية قلوبهم» (به جاى تنگدلى كه مناسبت بيش ترى با سعه صدر دارد به سنگدلى تعبير نمود، زيرا ظرف تنگ كمى نفوذپذير است ولى سنگدلى هرگز نفوذپذير نيست).
- اهل تسليم، همگى يك هدف و يك راه دارند ولى منحرفان هر كدام هدفى دارند. (كلمه «صدر» به صورت مفرد و «قلوبهم» به صورت جمع آمده است)
- نور دل و سعه صدر از خداست. «شرح اللّه صدره للاسلام فهو على نور من ربّه» ولى گمراهى را خود انسان به وجود مى آورد. «للقاسية قلوبهم من ذكر اللّه»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَي نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (22)
ترجمه :
آيا كسى كه خداوند سينه اش را براى (پذيرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مركبى از) نور است (مثل كسى است كه در تنگناى تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس واى بر آنان كه از سنگدلى ياد خدا نمى كنند. آنان در گمراهى آشكارند.
نکته ها:
براى درمان قساوت قلب در روايات آمده است كه چون پيامبرصلى الله عليه وآله اين آيه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسيدند: نشانه ورود نور در دل چيست؟ فرمود: «التّجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت»(18) دل نبستن به سراى پر فريب دنيا و توجّه به سراى جاودان آخرت و آمادگى براى مرگ پيش از فرار رسيدن آن.18) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- مقتضاى ربوبيّت الهى هدايت افراد حقّ پذير و داراى سعه صدر است. «هو على نور من ربّه»
- دين باورى و تسليم بودن در برابر حقّ، به روحى بلند نياز دارد كه هديه اى الهى است. «شرح اللّه صدره للاسلام»
- كسى كه شرح صدر دارد، با نور الهى حقّ و باطل را تشخيص مى دهد. «هو على نور من ربّه»
- قساوت قلب، مانع تابش نور الهى بر قلب است. «القاسية قلوبهم» (به جاى تنگدلى كه مناسبت بيش ترى با سعه صدر دارد به سنگدلى تعبير نمود، زيرا ظرف تنگ كمى نفوذپذير است ولى سنگدلى هرگز نفوذپذير نيست).
- اهل تسليم، همگى يك هدف و يك راه دارند ولى منحرفان هر كدام هدفى دارند. (كلمه «صدر» به صورت مفرد و «قلوبهم» به صورت جمع آمده است)
- نور دل و سعه صدر از خداست. «شرح اللّه صدره للاسلام فهو على نور من ربّه» ولى گمراهى را خود انسان به وجود مى آورد. «للقاسية قلوبهم من ذكر اللّه»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۴۷۲
۲۵ بهمن ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.