مصطفی دلشاد تهرانی و بخشعلی قنبری، دو تن از مترجمان و شار
مصطفی دلشاد تهرانی و بخشعلی قنبری، دو تن از مترجمان و شارحان نهجالبلاغه هستن.
دلشاد تهرانی با اشاره به اینکه در نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر (نامه 53 نهجالبلاغه) چنین عباراتی وجود ندارد، ابراز داشت: این حدیث ساختگی است و به هیچ وجه وجود خارجی ندارد، حتی نقل مضمون بخشی از نامه 53 هم نیست.
*حدیثی با این واژهها وجود ندارد
قنبری نیز با بیان اینکه روایتی با این واژهها در کلام امیرالمؤمنین(ع) یافت نمیشود، اظهار داشت: ولی مفاهیمی با این مضمون در سیره اهل بیت به خصوص امام علی(ع) وجود دارد، آنجایی که پای رابطه انسان با خدا و یا رابطه انسان با خود مطرح است، همیشه درهای توبه و بخشش باز است و میتوان امیدوار بود بنده از گناه خود توبه کند.
وی افزود: ولی برخی گناهان که شامل رابطه انسان با انسان است و به عبارتی حقالناس است، در اینجا دیگر اغماض جایز نیست، زیرا تا هنگامی که حق مردم پرداخت نشود، بخشش الهی صورت نمیگیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین چنین روایتی وجود ندارد، اما به لحاظ مفهمومی میتوان در سیره امیرالمؤمنین(ع) مشاهده کرد
دلشاد تهرانی با اشاره به اینکه در نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر (نامه 53 نهجالبلاغه) چنین عباراتی وجود ندارد، ابراز داشت: این حدیث ساختگی است و به هیچ وجه وجود خارجی ندارد، حتی نقل مضمون بخشی از نامه 53 هم نیست.
*حدیثی با این واژهها وجود ندارد
قنبری نیز با بیان اینکه روایتی با این واژهها در کلام امیرالمؤمنین(ع) یافت نمیشود، اظهار داشت: ولی مفاهیمی با این مضمون در سیره اهل بیت به خصوص امام علی(ع) وجود دارد، آنجایی که پای رابطه انسان با خدا و یا رابطه انسان با خود مطرح است، همیشه درهای توبه و بخشش باز است و میتوان امیدوار بود بنده از گناه خود توبه کند.
وی افزود: ولی برخی گناهان که شامل رابطه انسان با انسان است و به عبارتی حقالناس است، در اینجا دیگر اغماض جایز نیست، زیرا تا هنگامی که حق مردم پرداخت نشود، بخشش الهی صورت نمیگیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین چنین روایتی وجود ندارد، اما به لحاظ مفهمومی میتوان در سیره امیرالمؤمنین(ع) مشاهده کرد
۲.۱k
۳۰ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.