آیا برگشتن به دنیا اختیاری است؟
آیا برگشتن به دنیا اختیاری است؟
آیا برگشتن به دنیا اختیاری است؟
افرادی که برای انتقام و تنبیه به دنیا برگردانده می شوند، هرگز به میل و اراده خود بر نمی گردند، بلکه به مصداق «کافر به جهنّم نمی رود، کشان کشان می برند»، آنها نیز ناگزیر تن به رجعت می دهند، که رجعت برای آنها بسیار ذلّت بار و سخت است.
ولی در مورد مؤمنین به نظر می رسد که اختیاری خواهد بود نه اجباری، اگر چه هرگز ممکن نیست برای مؤمنی رجعت پیشنهاد شود و او سر بتابد. از یک حدیث نیز این معنی استفاده می شود:
مفضّل بن عمر می گوید:
در خدمت امام صادق ( علیه السلام ) صحبت از حضرت ولیّ عصر ( علیه السلام ) شد واز افرادی که عاشقانه انتظار ظهور او را می کشند و پیش از نیل به چنین سعادتی از دنیا می روند، گفتگو شد، فرمود:
«اِذا قامَ اُتِیَ الْمُؤْمِنُ فی قَبْرِهِ، فَیُقالُ لَهُ:
یا هذا اِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ صاحِبُکَ، فَاِنْ تَشَأْ اَنْ تَلْحَقَ بِهِ فَالْحَقْ، وَ اِنْ تَشَأْ اَنْ تُقیمَ فی کَرامَةِ رَبِّکَ فَاَقِمْ».
یعنی: «هنگامی که حضرت ولیّ عصر (عج) قیام کند، مأمورین الهی در قبر با اشخاص مؤمن تماس می گیرند و به آنها می گویند:
ای بنده خدا مولایت ظهور کرده است، اگر می خواهی که به او بپیوندی آزاد هستی، و اگر بخواهی در نعمتهای الهی متنعّم بمانی بازهم آزاد هستی».
( - بحارالانوار: ج 53، ص 92 / غیبت شیخ طوسی: ص 458 / منتخب الأنوار: ص 36 . )
آیا برگشتن به دنیا اختیاری است؟
افرادی که برای انتقام و تنبیه به دنیا برگردانده می شوند، هرگز به میل و اراده خود بر نمی گردند، بلکه به مصداق «کافر به جهنّم نمی رود، کشان کشان می برند»، آنها نیز ناگزیر تن به رجعت می دهند، که رجعت برای آنها بسیار ذلّت بار و سخت است.
ولی در مورد مؤمنین به نظر می رسد که اختیاری خواهد بود نه اجباری، اگر چه هرگز ممکن نیست برای مؤمنی رجعت پیشنهاد شود و او سر بتابد. از یک حدیث نیز این معنی استفاده می شود:
مفضّل بن عمر می گوید:
در خدمت امام صادق ( علیه السلام ) صحبت از حضرت ولیّ عصر ( علیه السلام ) شد واز افرادی که عاشقانه انتظار ظهور او را می کشند و پیش از نیل به چنین سعادتی از دنیا می روند، گفتگو شد، فرمود:
«اِذا قامَ اُتِیَ الْمُؤْمِنُ فی قَبْرِهِ، فَیُقالُ لَهُ:
یا هذا اِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ صاحِبُکَ، فَاِنْ تَشَأْ اَنْ تَلْحَقَ بِهِ فَالْحَقْ، وَ اِنْ تَشَأْ اَنْ تُقیمَ فی کَرامَةِ رَبِّکَ فَاَقِمْ».
یعنی: «هنگامی که حضرت ولیّ عصر (عج) قیام کند، مأمورین الهی در قبر با اشخاص مؤمن تماس می گیرند و به آنها می گویند:
ای بنده خدا مولایت ظهور کرده است، اگر می خواهی که به او بپیوندی آزاد هستی، و اگر بخواهی در نعمتهای الهی متنعّم بمانی بازهم آزاد هستی».
( - بحارالانوار: ج 53، ص 92 / غیبت شیخ طوسی: ص 458 / منتخب الأنوار: ص 36 . )
۴۸۹
۲۳ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.