ریاست در احادیث
ریاست در احادیث
نکوهش ریاست
خطر ریاست طلبی برای دین
بر حذر داشتن از ریاستْ دوستی
نابودیِ ریاست طلب
ریاست طلبی نکوهیده
آفت ریاست
ابزار ریاست
نکوهش ریاست
امام علی علیه السلام :
الرئاسةُ عَطَبٌ .
ریاست [مایه] نابودی است .
امام باقر علیه السلام :
لا تَطلُبَنَّ أن تکونَ رَأسا فتکونَ ذَنَبا
در پی سرکرده بودن مباش ، که دنباله رو می شوی .
امام صادق علیه السلام :
کُنْ ذَنَبا و لا تَکُن رَأسا .
دنباله رو باش و سرکرده مباش .
امام صادق علیه السلام :
فیما ناجی اللّه ُ تعالی بهِ موسی علیه السلام : ••• لا تَغبِطَنَّ أحدا بِرِضَی الناسِ عَنهُ حتّی تَعلَمَ أنَّ اللّه َ راضٍ عَنهُ ، و لا تَغبِطَنَّ مَخلوقا بطاعَةِ الناسِ لَهُ فإنّ طاعةَ الناسِ لَهُ و اتِّباعَهُم إیّاهُ علی غیرِ الحقِّ هَلاکٌ لَهُ و لِمَنِ اتَّبَعَهُ .
از نجواهای خداوند متعال با موسی علیه السلام این بود که : به حال کسی که مردم از او خشنودند غبطه مخور، تا آن که بدانی خدا هم از او خشنود است و به حال کسی که مردم فرمانش را می برند نیز غبطه مخور ؛ زیرا طاعت و پیروی بناحقّ مردم از او ، باعث هلاکت او و پیروانش باشد .
بحار الأنوار : در زبور آمده است :
لَیسَتِ الرئاسةُ رئاسةَ المُلکِ ، إنّما الرئاسةُ رئاسةُ الآخِرَةِ .
ریاست [حقیقی] ، ریاستِ حکومتی نیست ، بلکه ریاست [حقیقی ]ریاستِ آخرت است .
خطر ریاست طلبی برای دین
امام باقر علیه السلام :
ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمٍ لَیسَ لَها راعٍ، هذا فی أوَّلِها و هذا فی آخِرِها، بِأسرَعَ فیها مِن حُبِّ المالِ و الشَّرَفِ فی دِینِ المؤمِنِ .
مال دوستی و جاه طلبی ، به دین مؤمن زودتر خسارت می زند تا حمله دو گرگ درنده به گله ای بی شبان؛ که یکی از جلوی گله حمله آورد و دیگری از پشت آن .
امام رضا علیه السلام ـ پس از آن که نام مردی را برد و گفت :او ریاست طلب است ـ فرمود :
ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمٍ قد تَفَرَّقَ رِعاؤها بِأضَرَّ فی دِینِ المُسلمِ مِنَ الرئاسةِ .
اگر دو گرگ درنده به یک رمه بی شبان حمله کنند خسارتی که می زنند کمتر است از خسارتی که جاه طلبی به دین مسلمان وارد می کند .
بر حذر داشتن از ریاستْ دوستی
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
أوَّلُ ما عُصِیَ اللّه ُ تبارکَ و تعالی بِسِتِّ خِصالٍ : حُبِّ الدنیا ، و حُبِّ الرئاسةِ ، و حُبِّ الطعامِ ، و حُبِّ النساءِ ، و حُبِّ النومِ ، و حُبِّ الراحـةِ .
نخستین بار خداوند متعال به شش خصلت نافرمانی شد : دنیا دوستی ، ریاست طلبی ، شکم پرستی ، زن بارگی ، علاقه مفرط به خواب، و آسایش طلبی .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
مَن أحَبَّ أن یَمثُلَ لَهُ الرِّجالُ فَلْیَتَبوَّأْ مَقعَدَهُ مِنَ النارِ .
هر کس دوست داشته باشد که مردم در برابرش به تعظیم بایستند ، جایگاهش در دوزخ است .
امام علی علیه السلام :
آفَةُ العُلَماءِ حُبُّ الرئاسةِ .
آفتِ دانشمندان،ریاست طلبی است .
امام صادق علیه السلام :
إنّ شِرارَکُم مَن أحَبَّ أن یُوطَأ عَقِبُهُ ، إنّهُ لا بُدَّ مِن کَذَّابٍ أو عاجِزِ الرَّأیِ .
بدترین شما کسی است که دوست دارد پشت سرش راه روند ، چنین کسی ناچار ، یا دروغ پرداز است یا سست رأی .
امام صادق علیه السلام :
إنّ حُبَّ الشَّرَفِ و الذِّکرِ لا یَکُونانِ فی قَلبِ الخائفِ الراهِبِ .
حبّ مقام و شهرت، در دلِ ترسانِ بیمناک [از خدا] نباشد .
نابودیِ ریاست طلب
امام صادق علیه السلام :
إیّاکُم و هؤلاءِ الرؤساءَ الذینَ یَتَرأّسُونَ ، فَوَ اللّه ِ ما خَفَقَتِ النِّعالُ خَلفَ رَجُلٍ إلاّ هَلَکَ و أهلَکَ .
از این سران ریاست پیشه بپرهیزید ؛ زیرا به خدا سوگند که کفشها در پی مردی به صدا در نیاید مگر آن که او هلاک شود و دیگران (پیروانش) را نیز به هلاکت اندازد .
امام صادق علیه السلام :
مَن طَلَبَ الرئاسةَ هَلَکَ
هر که جویای ریاست باشد ، نابود شود .
امام صادق علیه السلام :
مَن أرادَ الرئاسةَ هَلَکَ .
هرکه ریاست خواهد، هلاک شود .
ریاست طلبی نکوهیده
امام صادق علیه السلام :
مَن طَلَبَ الرئاسةَ بغَیرِ حقٍّ حُرِمَ الطاعةَ لَهُ بحقٍّ .
هر که به ناحق جویای ریاست شود، از اطاعت به حقّ مردم نسبت به خود محروم گردد .
معانی الأخبار ـ به نقل از سفیان بن خالد ـ :
قالَ أبو عبدِ اللّه ِ علیه السلام : یا سُفیان إیّاکَ و الرئاسةَ ، فما طَلَبَها أحَدٌ إلاّ هَلَکَ ، فقلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداکَ قد هَلَکنا ؛ إذ لَیسَ أحَدٌ منّا إلاّ و هو یُحِبُّ أن یُذکَرَ و یُقصَدَ و یُؤخَذَ عَنهُ ، فقالَ : لَیسَ حیثُ تَذهَبُ إلَیهِ ، إنّما ذلک أن تَنصِبَ رَجُلاً دونَ الحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فی کلِّ ما قالَ و تَدعُوَ الناسَ إلی قَولِهِ .
امام صادق علیه السلام به من فرمود : ای سفیان! از ریاست بپرهیز ؛ زیرا هرکه جویای ریاست شد هل
نکوهش ریاست
خطر ریاست طلبی برای دین
بر حذر داشتن از ریاستْ دوستی
نابودیِ ریاست طلب
ریاست طلبی نکوهیده
آفت ریاست
ابزار ریاست
نکوهش ریاست
امام علی علیه السلام :
الرئاسةُ عَطَبٌ .
ریاست [مایه] نابودی است .
امام باقر علیه السلام :
لا تَطلُبَنَّ أن تکونَ رَأسا فتکونَ ذَنَبا
در پی سرکرده بودن مباش ، که دنباله رو می شوی .
امام صادق علیه السلام :
کُنْ ذَنَبا و لا تَکُن رَأسا .
دنباله رو باش و سرکرده مباش .
امام صادق علیه السلام :
فیما ناجی اللّه ُ تعالی بهِ موسی علیه السلام : ••• لا تَغبِطَنَّ أحدا بِرِضَی الناسِ عَنهُ حتّی تَعلَمَ أنَّ اللّه َ راضٍ عَنهُ ، و لا تَغبِطَنَّ مَخلوقا بطاعَةِ الناسِ لَهُ فإنّ طاعةَ الناسِ لَهُ و اتِّباعَهُم إیّاهُ علی غیرِ الحقِّ هَلاکٌ لَهُ و لِمَنِ اتَّبَعَهُ .
از نجواهای خداوند متعال با موسی علیه السلام این بود که : به حال کسی که مردم از او خشنودند غبطه مخور، تا آن که بدانی خدا هم از او خشنود است و به حال کسی که مردم فرمانش را می برند نیز غبطه مخور ؛ زیرا طاعت و پیروی بناحقّ مردم از او ، باعث هلاکت او و پیروانش باشد .
بحار الأنوار : در زبور آمده است :
لَیسَتِ الرئاسةُ رئاسةَ المُلکِ ، إنّما الرئاسةُ رئاسةُ الآخِرَةِ .
ریاست [حقیقی] ، ریاستِ حکومتی نیست ، بلکه ریاست [حقیقی ]ریاستِ آخرت است .
خطر ریاست طلبی برای دین
امام باقر علیه السلام :
ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمٍ لَیسَ لَها راعٍ، هذا فی أوَّلِها و هذا فی آخِرِها، بِأسرَعَ فیها مِن حُبِّ المالِ و الشَّرَفِ فی دِینِ المؤمِنِ .
مال دوستی و جاه طلبی ، به دین مؤمن زودتر خسارت می زند تا حمله دو گرگ درنده به گله ای بی شبان؛ که یکی از جلوی گله حمله آورد و دیگری از پشت آن .
امام رضا علیه السلام ـ پس از آن که نام مردی را برد و گفت :او ریاست طلب است ـ فرمود :
ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمٍ قد تَفَرَّقَ رِعاؤها بِأضَرَّ فی دِینِ المُسلمِ مِنَ الرئاسةِ .
اگر دو گرگ درنده به یک رمه بی شبان حمله کنند خسارتی که می زنند کمتر است از خسارتی که جاه طلبی به دین مسلمان وارد می کند .
بر حذر داشتن از ریاستْ دوستی
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
أوَّلُ ما عُصِیَ اللّه ُ تبارکَ و تعالی بِسِتِّ خِصالٍ : حُبِّ الدنیا ، و حُبِّ الرئاسةِ ، و حُبِّ الطعامِ ، و حُبِّ النساءِ ، و حُبِّ النومِ ، و حُبِّ الراحـةِ .
نخستین بار خداوند متعال به شش خصلت نافرمانی شد : دنیا دوستی ، ریاست طلبی ، شکم پرستی ، زن بارگی ، علاقه مفرط به خواب، و آسایش طلبی .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
مَن أحَبَّ أن یَمثُلَ لَهُ الرِّجالُ فَلْیَتَبوَّأْ مَقعَدَهُ مِنَ النارِ .
هر کس دوست داشته باشد که مردم در برابرش به تعظیم بایستند ، جایگاهش در دوزخ است .
امام علی علیه السلام :
آفَةُ العُلَماءِ حُبُّ الرئاسةِ .
آفتِ دانشمندان،ریاست طلبی است .
امام صادق علیه السلام :
إنّ شِرارَکُم مَن أحَبَّ أن یُوطَأ عَقِبُهُ ، إنّهُ لا بُدَّ مِن کَذَّابٍ أو عاجِزِ الرَّأیِ .
بدترین شما کسی است که دوست دارد پشت سرش راه روند ، چنین کسی ناچار ، یا دروغ پرداز است یا سست رأی .
امام صادق علیه السلام :
إنّ حُبَّ الشَّرَفِ و الذِّکرِ لا یَکُونانِ فی قَلبِ الخائفِ الراهِبِ .
حبّ مقام و شهرت، در دلِ ترسانِ بیمناک [از خدا] نباشد .
نابودیِ ریاست طلب
امام صادق علیه السلام :
إیّاکُم و هؤلاءِ الرؤساءَ الذینَ یَتَرأّسُونَ ، فَوَ اللّه ِ ما خَفَقَتِ النِّعالُ خَلفَ رَجُلٍ إلاّ هَلَکَ و أهلَکَ .
از این سران ریاست پیشه بپرهیزید ؛ زیرا به خدا سوگند که کفشها در پی مردی به صدا در نیاید مگر آن که او هلاک شود و دیگران (پیروانش) را نیز به هلاکت اندازد .
امام صادق علیه السلام :
مَن طَلَبَ الرئاسةَ هَلَکَ
هر که جویای ریاست باشد ، نابود شود .
امام صادق علیه السلام :
مَن أرادَ الرئاسةَ هَلَکَ .
هرکه ریاست خواهد، هلاک شود .
ریاست طلبی نکوهیده
امام صادق علیه السلام :
مَن طَلَبَ الرئاسةَ بغَیرِ حقٍّ حُرِمَ الطاعةَ لَهُ بحقٍّ .
هر که به ناحق جویای ریاست شود، از اطاعت به حقّ مردم نسبت به خود محروم گردد .
معانی الأخبار ـ به نقل از سفیان بن خالد ـ :
قالَ أبو عبدِ اللّه ِ علیه السلام : یا سُفیان إیّاکَ و الرئاسةَ ، فما طَلَبَها أحَدٌ إلاّ هَلَکَ ، فقلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداکَ قد هَلَکنا ؛ إذ لَیسَ أحَدٌ منّا إلاّ و هو یُحِبُّ أن یُذکَرَ و یُقصَدَ و یُؤخَذَ عَنهُ ، فقالَ : لَیسَ حیثُ تَذهَبُ إلَیهِ ، إنّما ذلک أن تَنصِبَ رَجُلاً دونَ الحُجَّةِ فَتُصَدِّقَهُ فی کلِّ ما قالَ و تَدعُوَ الناسَ إلی قَولِهِ .
امام صادق علیه السلام به من فرمود : ای سفیان! از ریاست بپرهیز ؛ زیرا هرکه جویای ریاست شد هل
۶.۸k
۱۴ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.