بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
آیات قرآن مجید، همه تجلی علم خداوند علیم و حکیم میباشد و علم او محدود نیست که کسی بتواند به تمام بطن و حقیقت آن برسد؛ بلکه هر که بیشتر با تفکر و تعقل مطالعه نماید، بیشتر تعمق و تدبر نماید و بیشتر در مورد آن چه می خواهد بداند، غور و غوص کند،به حقایق بیشتری دست مییابد.
در آیۀ مربوطه، چگونگی فهم بیشتر بیان شده است:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ - بگو:بار الها! مالك حكومتها تويی، به هر كس بخواهی، حكومت می بخشی،و از هر كس بخواهی، حكومت را میگيری، هر كس را بخواهی، عزت می دهی، و هر كه را بخواهی خوار می كنی. تمام خوبیها به دست توست، تو بر هر چيزی قادری.(سوره آل عمران آیه 26)
قُل - بگو، یعنی ابتدا بشناس، سپس باور کن ایمان بیاور و سپس به آن اقرار و اذعان نما.
در این آیۀ مبارکه، تصریح دارد که مسأله فقط عزّت و ذلت نیست، بلکه هر نوع مالکیت و حاکمیتی و به هر مقداری را نیز شامل میگردد و اساساً تمام خیر از اوست و اندازهگذاریها مقدرات نیز از جانب خالقِ قادر و قدیر میباشد؛ چنان که فرمود:إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به اندازه آفريدهايم (سوره قمر آیه 49)
بنابراین، علیم خداوند است و به هر کسی، به هر مقداری که بخواهد علم می گدهد رازق اوست و به اندازۀ لازم رزق میدهد؛ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ - به اندازهای که بخواهد.(سوره شوری بخشی از آیه 2)
قادر، مالک، حاکم و عزیز نیز اوست و به هر کسی هر مقداری که بخواهد می دهد.
عزّت، یعنی: نفوذ و شکست ناپذیری و عزیز به کسی میگویند که هیچ راهی برای نفوذ و غلبه بر او وجود نداشته باشد.
بنابراین تمام عزّت، فقط از آن خداوند سبحان میباشد که خالق، مالک، حاکم، ربّ، غنی و حمید میباشد: إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا - به درستی که تمام عزّت، از آن خداوند است (سوره یونس بخشی از آیه 65)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
آیات قرآن مجید، همه تجلی علم خداوند علیم و حکیم میباشد و علم او محدود نیست که کسی بتواند به تمام بطن و حقیقت آن برسد؛ بلکه هر که بیشتر با تفکر و تعقل مطالعه نماید، بیشتر تعمق و تدبر نماید و بیشتر در مورد آن چه می خواهد بداند، غور و غوص کند،به حقایق بیشتری دست مییابد.
در آیۀ مربوطه، چگونگی فهم بیشتر بیان شده است:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ - بگو:بار الها! مالك حكومتها تويی، به هر كس بخواهی، حكومت می بخشی،و از هر كس بخواهی، حكومت را میگيری، هر كس را بخواهی، عزت می دهی، و هر كه را بخواهی خوار می كنی. تمام خوبیها به دست توست، تو بر هر چيزی قادری.(سوره آل عمران آیه 26)
قُل - بگو، یعنی ابتدا بشناس، سپس باور کن ایمان بیاور و سپس به آن اقرار و اذعان نما.
در این آیۀ مبارکه، تصریح دارد که مسأله فقط عزّت و ذلت نیست، بلکه هر نوع مالکیت و حاکمیتی و به هر مقداری را نیز شامل میگردد و اساساً تمام خیر از اوست و اندازهگذاریها مقدرات نیز از جانب خالقِ قادر و قدیر میباشد؛ چنان که فرمود:إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به اندازه آفريدهايم (سوره قمر آیه 49)
بنابراین، علیم خداوند است و به هر کسی، به هر مقداری که بخواهد علم می گدهد رازق اوست و به اندازۀ لازم رزق میدهد؛ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ - به اندازهای که بخواهد.(سوره شوری بخشی از آیه 2)
قادر، مالک، حاکم و عزیز نیز اوست و به هر کسی هر مقداری که بخواهد می دهد.
عزّت، یعنی: نفوذ و شکست ناپذیری و عزیز به کسی میگویند که هیچ راهی برای نفوذ و غلبه بر او وجود نداشته باشد.
بنابراین تمام عزّت، فقط از آن خداوند سبحان میباشد که خالق، مالک، حاکم، ربّ، غنی و حمید میباشد: إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا - به درستی که تمام عزّت، از آن خداوند است (سوره یونس بخشی از آیه 65)(ادامه دارد...)
۶۷۹
۰۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.