به نام خدا
به نام خدا
#تا_غدیر_3_روز_مانده
بررسی #شبهه_نهم درخصوص حدیث غدیر
#برخی علت سخنرانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در غدیر خم را #شکایت_تعدادی از لشکریان اعزامی رسول خدا(صلی الله علیه و اله) به یمن از #حضرت_امیرالمؤمنین(علیه السلام) می دانند.
مانند #بیهقی در الاعتقاد ص 354 و #ابن_کثیر در البدایة و النهایة ج 4 ص 206 که ابن کثیر می نویسد: زمانی که شکایت برخی از لشکریان یمن از حضرت علی (علیه السلام) بالا گرفت، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در بازگشت از حج در غدیر خم، ضمن خطبه ای ساحت حضرت علی(علیه السلام) را از تهمتها تبرئه نمود و مردم را از فضل او آگاه کرد...
پاسخ:
شکی نیست که #بیهقی و #ابن_کثیر و پیروان آنها بر اساس حدس و گمان مطالبی را ذکر کرده اند و هیچ شاهد علمی و مستندی برای آن ندارند. زیرا اگر کسی روایات صحیحه را در کتب اهل سنت مطالعه کند، در می یابد که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بارها به یمن سفر کرده اند که از حیث شواهد تاریخی هیچ ارتباطی با واقعه غدیر ندارد.
( به جهت جلوگیری از طولانی شدن متن، شرح سفرهای ایشان به یمن در کامنت اول درج می گردد)
#خلاصه_ادلّه ردّ ارتباط واقعه غدیر با شکایات لشکریان یمن:
#دلیل_اول: ما در پاسخ به شبهه اول ثابت کردیم که واقعه غدیر برای بیان ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) اتفاق افتاده و ربطی به شکایت لشکر یا مردم و یا امر دیگری ندارد. چنانچه حداقل 35 نفر
(مانند: فخر رازی در تفسیر کبیر ج 12 ص 49) آیه تبلیغ و حداقل 15نفر(مانند: ابن کثیر در البدایة و النّهایة ج 5 ص 232) آیه اکمال را درباره روز غدیر دانسته اند.
#دلیل_دوم: اگر سبب خطابه غدیر شکایت بوده، حتما باید رسول خدا(صلی الله علیه و اله) آن را بیان می فرمودند، در حالی که در این خطبه اثری از آن نیست.
#دلیل_سوم: حتی اگر #بپذیریم که سبب خطابه غدیر خم، شکایت لشکریان یمن بوده، باز هم این حدیث دلالت بر ولایت و خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) می کند. یعنی به هر حال، بر این مطلب دلالت می کند. چنانچه قاضی عبد الجبار در کتاب المغنی فی الامامه ج 20 ق 1 ص 154 بدان تصریح کرده است.
#دلیل_چهارم: برگزاری چنین مراسم بزرگی به سبب شکایت چند نفر، #خلاف_عقل است. جمعیتی بیش از صد هزار نفر را در گرمای سوزان، بیش از سه روز معطل کردن برای تبرئه کردن امیرالمؤمنین(علیه السلام) از اتهامات عده ای معدود که یقینا شمار بسیاری از مردم از این شکایت مطلع نبودند، واقعا خلاف عقل و منطق است. چه رسد به اینکه این موضوع از شخص رسول خدا(صلی الله علیه و اله) که عقل کل عالم بشریت است اتفاق بیفتد!
.
.
پی نوشت:
الباقی شبهات، طی روزهای آینده منتشر و بررسی خواهد شد...
#شیعه
#غدیر
#حدیث_غدیر
#تا_غدیر
#یا_علی
#امام_علی
#امام_علی_علیه_السلام
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#حق_پایدار_است
#تا_غدیر_3_روز_مانده
بررسی #شبهه_نهم درخصوص حدیث غدیر
#برخی علت سخنرانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در غدیر خم را #شکایت_تعدادی از لشکریان اعزامی رسول خدا(صلی الله علیه و اله) به یمن از #حضرت_امیرالمؤمنین(علیه السلام) می دانند.
مانند #بیهقی در الاعتقاد ص 354 و #ابن_کثیر در البدایة و النهایة ج 4 ص 206 که ابن کثیر می نویسد: زمانی که شکایت برخی از لشکریان یمن از حضرت علی (علیه السلام) بالا گرفت، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در بازگشت از حج در غدیر خم، ضمن خطبه ای ساحت حضرت علی(علیه السلام) را از تهمتها تبرئه نمود و مردم را از فضل او آگاه کرد...
پاسخ:
شکی نیست که #بیهقی و #ابن_کثیر و پیروان آنها بر اساس حدس و گمان مطالبی را ذکر کرده اند و هیچ شاهد علمی و مستندی برای آن ندارند. زیرا اگر کسی روایات صحیحه را در کتب اهل سنت مطالعه کند، در می یابد که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بارها به یمن سفر کرده اند که از حیث شواهد تاریخی هیچ ارتباطی با واقعه غدیر ندارد.
( به جهت جلوگیری از طولانی شدن متن، شرح سفرهای ایشان به یمن در کامنت اول درج می گردد)
#خلاصه_ادلّه ردّ ارتباط واقعه غدیر با شکایات لشکریان یمن:
#دلیل_اول: ما در پاسخ به شبهه اول ثابت کردیم که واقعه غدیر برای بیان ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) اتفاق افتاده و ربطی به شکایت لشکر یا مردم و یا امر دیگری ندارد. چنانچه حداقل 35 نفر
(مانند: فخر رازی در تفسیر کبیر ج 12 ص 49) آیه تبلیغ و حداقل 15نفر(مانند: ابن کثیر در البدایة و النّهایة ج 5 ص 232) آیه اکمال را درباره روز غدیر دانسته اند.
#دلیل_دوم: اگر سبب خطابه غدیر شکایت بوده، حتما باید رسول خدا(صلی الله علیه و اله) آن را بیان می فرمودند، در حالی که در این خطبه اثری از آن نیست.
#دلیل_سوم: حتی اگر #بپذیریم که سبب خطابه غدیر خم، شکایت لشکریان یمن بوده، باز هم این حدیث دلالت بر ولایت و خلافت بلا فصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) می کند. یعنی به هر حال، بر این مطلب دلالت می کند. چنانچه قاضی عبد الجبار در کتاب المغنی فی الامامه ج 20 ق 1 ص 154 بدان تصریح کرده است.
#دلیل_چهارم: برگزاری چنین مراسم بزرگی به سبب شکایت چند نفر، #خلاف_عقل است. جمعیتی بیش از صد هزار نفر را در گرمای سوزان، بیش از سه روز معطل کردن برای تبرئه کردن امیرالمؤمنین(علیه السلام) از اتهامات عده ای معدود که یقینا شمار بسیاری از مردم از این شکایت مطلع نبودند، واقعا خلاف عقل و منطق است. چه رسد به اینکه این موضوع از شخص رسول خدا(صلی الله علیه و اله) که عقل کل عالم بشریت است اتفاق بیفتد!
.
.
پی نوشت:
الباقی شبهات، طی روزهای آینده منتشر و بررسی خواهد شد...
#شیعه
#غدیر
#حدیث_غدیر
#تا_غدیر
#یا_علی
#امام_علی
#امام_علی_علیه_السلام
#یا_مهدی_ادرکنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#حق_پایدار_است
۲.۳k
۰۷ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۵)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.