تفسیر قرآن
فرشته بودن اين دو نفر را اين نكته تقويت مى كند كه در داستان حضرت ابراهيم و حضرت لوط نيز، فرشتگان به گونه اى بر آنان ظاهر شدند كه اين دو پيامبر ترسيدند و سپس فرشتگان گفتند: نترسيد.
در قضاوت، عدالت جايگاه محورى دارد، لذا در اين آيات، با سه عبارت مختلف، بر عدالت در قضاوت تأكيد شده است: «فاحكم بيننا بالحقّ»، «لا تشطط»، «اهدنا الى سواء الصراط»
22) عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 94، باب 14 حديث 1 به نقل از تفسير راهنما.
پیامها :
- قبل از بيان سخن، در مخاطبين انگيزه شنيدن ايجاد كنيم. «هل اتاك نبأ»
- خداوند، پيامبر را به مطالعه تاريخ گذشته دعوت مى كند. «هل اتاك نبأ الخصم»
- صحنه هاى هيجانى و غوغايى و دلهره آور، زمينه عجله و دست پاچگى در قضاوت است. «تسوّروا المحراب - ففزع»
- قضاوت در محراب عبادت، ارزش و قداست آن را بيش تر مى كند. (سكوى قضاوت حضرت على عليه السلام در مسجد كوفه بود و محل قضاوت حضرت داود در محراب). «تسوّروا المحراب»
- ترس و دلهره طبيعى به سراغ موحّدين نيز مى آيد و با توحيد منافاتى ندارد. «ففزع»
- پيامبران نيز به حكم بشر بودن، از امور غير منتظره، وحشت مى كنند. «ففزع»
- براى قضاوت، بايد طرفين دعوا در دادگاه حاضر باشند. «خصمان»
- انبيا، مرجع و ملجأ مردم بوده اند. «دخلوا على داود... خصمان بغى...»
- تذكّر به قاضى در لحظه قضاوت، وسيله اى است براى مصونيّت او از اشتباه. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط و اهدنا»
- طرفين دعوا، بايد خواهان اجراى حقّ باشند، نه حفظ منافع خود. «فاحكم بيننا بالحقّ»
- رهبران و داوران جامعه الهى بايد نصيحت پذير و حقّ شنو باشند. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط»
- اجراى عدالت در جامعه، عامل هدايت مردم به راه مستقيم و دورى از افراط و تفريط مى شود. «اهدنا الى سواء الصراط»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
در قضاوت، عدالت جايگاه محورى دارد، لذا در اين آيات، با سه عبارت مختلف، بر عدالت در قضاوت تأكيد شده است: «فاحكم بيننا بالحقّ»، «لا تشطط»، «اهدنا الى سواء الصراط»
22) عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 94، باب 14 حديث 1 به نقل از تفسير راهنما.
پیامها :
- قبل از بيان سخن، در مخاطبين انگيزه شنيدن ايجاد كنيم. «هل اتاك نبأ»
- خداوند، پيامبر را به مطالعه تاريخ گذشته دعوت مى كند. «هل اتاك نبأ الخصم»
- صحنه هاى هيجانى و غوغايى و دلهره آور، زمينه عجله و دست پاچگى در قضاوت است. «تسوّروا المحراب - ففزع»
- قضاوت در محراب عبادت، ارزش و قداست آن را بيش تر مى كند. (سكوى قضاوت حضرت على عليه السلام در مسجد كوفه بود و محل قضاوت حضرت داود در محراب). «تسوّروا المحراب»
- ترس و دلهره طبيعى به سراغ موحّدين نيز مى آيد و با توحيد منافاتى ندارد. «ففزع»
- پيامبران نيز به حكم بشر بودن، از امور غير منتظره، وحشت مى كنند. «ففزع»
- براى قضاوت، بايد طرفين دعوا در دادگاه حاضر باشند. «خصمان»
- انبيا، مرجع و ملجأ مردم بوده اند. «دخلوا على داود... خصمان بغى...»
- تذكّر به قاضى در لحظه قضاوت، وسيله اى است براى مصونيّت او از اشتباه. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط و اهدنا»
- طرفين دعوا، بايد خواهان اجراى حقّ باشند، نه حفظ منافع خود. «فاحكم بيننا بالحقّ»
- رهبران و داوران جامعه الهى بايد نصيحت پذير و حقّ شنو باشند. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط»
- اجراى عدالت در جامعه، عامل هدايت مردم به راه مستقيم و دورى از افراط و تفريط مى شود. «اهدنا الى سواء الصراط»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳۰۵
۲۰ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.