تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیات 53 تا 56
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ (53)
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ (54)
فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ (55)
فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفاً وَمَثَلاً لِلْآخِرِينَ (56)
ترجمه :
(اگر موسى حقّ است) پس چرا دستبندهايى از طلا بر او نياويخته، يا (براى تصديق رسالتش،) با او فرشتگانى همراه نشده اند.
پس فرعون قوم خود را سبك شمرد و آنان او را اطاعت كردند زيرا آنان قومى فاسق بودند.
پس چون ما را به خشم آوردند، از آنان انتقام گرفتيم و همه آنان را غرق كرديم.
پس آنان را پيشگامانى (بد) و عبرتى براى آيندگان قرار داديم.
نکته ها :
«أسورة» جمع «سِوار» به معناى دستبند است.
حكومت حاكمان بر مردم در نظام باطل، بر اساس استخفاف و تحقير مردم است ولى اطاعت مردم در نظام حقّ، يا بر اساس انتخاب احسن است، «يستمعون القول فيتّبعون احسنه»(22) آن هم همراه با محبّت، «لو كنتَ فظّاً غليظ القلب لانفضّوا من حولك»(23) اگر تو خشن و سنگدل بودى، از تو دور مى شدند.
از امام صادق عليه السلام درباره ى تفسير كلمه «آسفونا» سؤال شد. حضرت فرمود: خداوند مثل ما انسان ها تأسّف ندارد، ولى اوليايى دارد كه تأسّف يا رضايت آنان، خشم و رضايت او را به همراه دارد.(24)
گذشته را «سَلَف» و آينده را «خَلف» گويند و به آنچه نمونه است «مَثَل» گويند. به افرادى كه به عنوان نمونه نظير ضرب المثل ها بر سر زبان ها جارى هستند، مَثَل گفته مى شود. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرين»
-----
21) قصص، 34.
22) زمر، 18.
23) آل عمران، 159.
24) تفسير راهنما.
پیامها :
- كسى كه منطق ندارد به ثروت و زينت تكيه مى كند و داشتن آنها را نشانه حقّ و نداشتن آن را نشانه باطل مى پندارد. «فلولا القى عليه»
- زينت كردن مردان به طلا، كار فرعونى است. «القى عليه اسورة من ذهب»
- تضعيف رهبر الهى و القاى شبهه كار فرعونيان است. «او جاء معه الملائكة...»
- اطاعت در نظام فاسد بر اساس تحقير مردم است. «استخف قومه فاطاعوه»
- خود باختگى و تهى شدن از هويّت سبب تسليم شدن در برابر طاغوت ها است. «استخفّ قومه فاطاعوه»
- سرسپردگى و اطاعت كوركورانه، ريشه در فقر فرهنگى، كوته فكرى و سطحى نگرى انسان ها دارد. «استخفّ قومه فاطاعوه»
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیات 53 تا 56
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ (53)
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ (54)
فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ (55)
فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفاً وَمَثَلاً لِلْآخِرِينَ (56)
ترجمه :
(اگر موسى حقّ است) پس چرا دستبندهايى از طلا بر او نياويخته، يا (براى تصديق رسالتش،) با او فرشتگانى همراه نشده اند.
پس فرعون قوم خود را سبك شمرد و آنان او را اطاعت كردند زيرا آنان قومى فاسق بودند.
پس چون ما را به خشم آوردند، از آنان انتقام گرفتيم و همه آنان را غرق كرديم.
پس آنان را پيشگامانى (بد) و عبرتى براى آيندگان قرار داديم.
نکته ها :
«أسورة» جمع «سِوار» به معناى دستبند است.
حكومت حاكمان بر مردم در نظام باطل، بر اساس استخفاف و تحقير مردم است ولى اطاعت مردم در نظام حقّ، يا بر اساس انتخاب احسن است، «يستمعون القول فيتّبعون احسنه»(22) آن هم همراه با محبّت، «لو كنتَ فظّاً غليظ القلب لانفضّوا من حولك»(23) اگر تو خشن و سنگدل بودى، از تو دور مى شدند.
از امام صادق عليه السلام درباره ى تفسير كلمه «آسفونا» سؤال شد. حضرت فرمود: خداوند مثل ما انسان ها تأسّف ندارد، ولى اوليايى دارد كه تأسّف يا رضايت آنان، خشم و رضايت او را به همراه دارد.(24)
گذشته را «سَلَف» و آينده را «خَلف» گويند و به آنچه نمونه است «مَثَل» گويند. به افرادى كه به عنوان نمونه نظير ضرب المثل ها بر سر زبان ها جارى هستند، مَثَل گفته مى شود. «فجعلناهم سلفاً و مثلاً للاخرين»
-----
21) قصص، 34.
22) زمر، 18.
23) آل عمران، 159.
24) تفسير راهنما.
پیامها :
- كسى كه منطق ندارد به ثروت و زينت تكيه مى كند و داشتن آنها را نشانه حقّ و نداشتن آن را نشانه باطل مى پندارد. «فلولا القى عليه»
- زينت كردن مردان به طلا، كار فرعونى است. «القى عليه اسورة من ذهب»
- تضعيف رهبر الهى و القاى شبهه كار فرعونيان است. «او جاء معه الملائكة...»
- اطاعت در نظام فاسد بر اساس تحقير مردم است. «استخف قومه فاطاعوه»
- خود باختگى و تهى شدن از هويّت سبب تسليم شدن در برابر طاغوت ها است. «استخفّ قومه فاطاعوه»
- سرسپردگى و اطاعت كوركورانه، ريشه در فقر فرهنگى، كوته فكرى و سطحى نگرى انسان ها دارد. «استخفّ قومه فاطاعوه»
۹۷۳
۲۳ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.