یادداشت سام بهشتی درباره فیلم "مادرِ قلب اتمی"
یادداشت سام بهشتی درباره فیلم "مادرِ قلب اتمی"
.
می شود با به هم ریختن قواعد و ساختار در سینما فیلمی ساخت که ذهن مخاطب را آشفته کند و بهم بریزد، این جنس سینما سال ها است که در جهان مخاطبان خودش را دارد و به نوعی شگفت انگیز است اما در سینمای ایران و شاید برای اولین بار اثری خلق شد که در اوج خلاقیت، شگفت انگیز و غیر قابل پیش بینی است. مادر قلب اتمی فیلمی که بی خود و بی جهت نزدیک دوسال در توقیف بوده مصداق بارز همین موضوع است، جهانِ فیلم به شدت دیوانه است، کاراکترهای قصه عجیب و غریب نیستند و نمایندگان همین نسل جدید اند، کافی است که چشمان را باز کنیم و به دیالوگ های #دختر و پسری در معاشرت هایشان دقت کنیم، همین است و نشان هوشمندی #کارگردان است که برای اولین بار توانسته بخشی از جوانان امروزی را به تصویر بکشد.
.
#فیلم دارای دو نیمه متفاوت و درخشان است، نیمه اول با قصه ای همراه می شویم که موقعیت را ترسیم می کند و در بستر این فضا، کاراکترها درگیر می شوند و نیمه دومی که جهان فیلم به شدت دگرگون می شود و با یک پایان بندی مقتدرانه #قصه جمع می شود. اگر بخواهیم نیمه اول #فیلمنامه را در #ژانر خاصی بگنجانیم، با یک کمدی چرک و تاریک مواجه ایم اما معتقدم که مادر قلب اتمی در قواعد هیچ ژانری نمی گنجند و فراتر از این ها است.
.
علی احمد زاده نبوغ خاصی در ترسیم کردن این فضاهای ملتهب دارد، فیلم قبلی اش مهمونی کامی به جدیت این فیلم نیست، اما در مادر قلب اتمی به یک هویت منسجم در کارگردانی رسیده و همین که توانسته است از رضا گلزار در یک نقش منفی تاثیرگذار این بازی جدی و تاثیر گذار را بگیرد یعنی تیرش به هدف خورده است.
.
ریتم سرپا و جون دار فیلم ، تصویربرداری اشکان اشکانی در لوکیشن های خارجی فیلم، ترانه علیدوستی بی نقص اش در بازیگری، #طنز تلخ موجود در فیلمنامه و شوخی با نیروی انتظامی و یک مهرداد صدیقیان متفاوت، مادر قلب اتمی را به فیلم مهمی در سینمای ایران تبدیل می کند.
.
علی احمد زاده نماینده نسلی است که نگاه دیگری به #سینما دارد و به دنبال کشف و شهود است، نگاه متفاوتش در #فیلمسازی و صاحب سبک بودنش اتفاق مهمی است، امیدوارم روزی برسد که مدیران سینمایی ما وقتی فیلمی را درک نمی کنند و متوجه نمی شوند که یک اثر سینمایی چه ویژگی های مهمی دارد، به جای #توقیف فیلم، آن را #اکران کنند و قضاوت را به اهل فن بسپرند.
.
#مادر_قلب_اتمی یک اتفاق نو در سینمای ما است.
.
می شود با به هم ریختن قواعد و ساختار در سینما فیلمی ساخت که ذهن مخاطب را آشفته کند و بهم بریزد، این جنس سینما سال ها است که در جهان مخاطبان خودش را دارد و به نوعی شگفت انگیز است اما در سینمای ایران و شاید برای اولین بار اثری خلق شد که در اوج خلاقیت، شگفت انگیز و غیر قابل پیش بینی است. مادر قلب اتمی فیلمی که بی خود و بی جهت نزدیک دوسال در توقیف بوده مصداق بارز همین موضوع است، جهانِ فیلم به شدت دیوانه است، کاراکترهای قصه عجیب و غریب نیستند و نمایندگان همین نسل جدید اند، کافی است که چشمان را باز کنیم و به دیالوگ های #دختر و پسری در معاشرت هایشان دقت کنیم، همین است و نشان هوشمندی #کارگردان است که برای اولین بار توانسته بخشی از جوانان امروزی را به تصویر بکشد.
.
#فیلم دارای دو نیمه متفاوت و درخشان است، نیمه اول با قصه ای همراه می شویم که موقعیت را ترسیم می کند و در بستر این فضا، کاراکترها درگیر می شوند و نیمه دومی که جهان فیلم به شدت دگرگون می شود و با یک پایان بندی مقتدرانه #قصه جمع می شود. اگر بخواهیم نیمه اول #فیلمنامه را در #ژانر خاصی بگنجانیم، با یک کمدی چرک و تاریک مواجه ایم اما معتقدم که مادر قلب اتمی در قواعد هیچ ژانری نمی گنجند و فراتر از این ها است.
.
علی احمد زاده نبوغ خاصی در ترسیم کردن این فضاهای ملتهب دارد، فیلم قبلی اش مهمونی کامی به جدیت این فیلم نیست، اما در مادر قلب اتمی به یک هویت منسجم در کارگردانی رسیده و همین که توانسته است از رضا گلزار در یک نقش منفی تاثیرگذار این بازی جدی و تاثیر گذار را بگیرد یعنی تیرش به هدف خورده است.
.
ریتم سرپا و جون دار فیلم ، تصویربرداری اشکان اشکانی در لوکیشن های خارجی فیلم، ترانه علیدوستی بی نقص اش در بازیگری، #طنز تلخ موجود در فیلمنامه و شوخی با نیروی انتظامی و یک مهرداد صدیقیان متفاوت، مادر قلب اتمی را به فیلم مهمی در سینمای ایران تبدیل می کند.
.
علی احمد زاده نماینده نسلی است که نگاه دیگری به #سینما دارد و به دنبال کشف و شهود است، نگاه متفاوتش در #فیلمسازی و صاحب سبک بودنش اتفاق مهمی است، امیدوارم روزی برسد که مدیران سینمایی ما وقتی فیلمی را درک نمی کنند و متوجه نمی شوند که یک اثر سینمایی چه ویژگی های مهمی دارد، به جای #توقیف فیلم، آن را #اکران کنند و قضاوت را به اهل فن بسپرند.
.
#مادر_قلب_اتمی یک اتفاق نو در سینمای ما است.
۴.۱k
۱۵ خرداد ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.