عاملی که سبب بی حیایی می شود
عاملی که سبب بی حیایی می شود
در مشاغلی که در آن ها روابط میان زن و مردم نامحرم زیاد است، به مرور قبح یک سری از مسائل که طرفین نسبت به آن شرم و حیا دارند ریخته می شود و زمینه برای ارتباط بیشتر فراهم می شود. برخی رشتههای تحصیلی نیز همین گونهاند، در تحقیقی که به عمل آمده حیای دانشجویان پزشکی کمتر از سایر دانشجویان بوده است.
برخی افراد هیچ باکی ندارند که مردم آنان را در حال انجام کار ناشایست ببینند. اینان افراد بیحیایی هستند که اگر در حال گناه دیده شوند، هیچ گونه تاثر قلبی پیدا نمیکنند. در مذمت بی حیایی روایات بسیاری وجود دارد و عوامل متعددی سبب بی حیای فرد می شود، که ما در این نوشتار به بررسی اجمالی برخی از مواردی که سبب بی حیایی می شوند می پردازیم:
۱_تکرار
فرد باحیا نسبت به تکرار فعل قبیح (فعل نابهنجار به معنی انجام دادن کاری که نباید انجام شود و ترک کردن کاری که باید انجام شود) حساس است و تجربه متعدد فعل قبیح، میتواند به بیحیایی منجر شود. ممکن است فرد باحیا به جهت غفلت یا لغزش، مرتکب فعل قبیح شود. گرچه در مرتبه اول، این کار همراه با شرمندگی و سرافکندگی خواهد بود، اما اگر تکرار شود، سبب از میان رفتن قبح آن کار میگردد و هنگامی که قبح عملی از میان برود دلیلی برای شرم، وجود ندارد. به همین جهت علی علیهالسلام میفرماید: «خطاکاری هرکس زیاد شود، حیای او کاهش مییابد
ادامه دارد...
در مشاغلی که در آن ها روابط میان زن و مردم نامحرم زیاد است، به مرور قبح یک سری از مسائل که طرفین نسبت به آن شرم و حیا دارند ریخته می شود و زمینه برای ارتباط بیشتر فراهم می شود. برخی رشتههای تحصیلی نیز همین گونهاند، در تحقیقی که به عمل آمده حیای دانشجویان پزشکی کمتر از سایر دانشجویان بوده است.
برخی افراد هیچ باکی ندارند که مردم آنان را در حال انجام کار ناشایست ببینند. اینان افراد بیحیایی هستند که اگر در حال گناه دیده شوند، هیچ گونه تاثر قلبی پیدا نمیکنند. در مذمت بی حیایی روایات بسیاری وجود دارد و عوامل متعددی سبب بی حیای فرد می شود، که ما در این نوشتار به بررسی اجمالی برخی از مواردی که سبب بی حیایی می شوند می پردازیم:
۱_تکرار
فرد باحیا نسبت به تکرار فعل قبیح (فعل نابهنجار به معنی انجام دادن کاری که نباید انجام شود و ترک کردن کاری که باید انجام شود) حساس است و تجربه متعدد فعل قبیح، میتواند به بیحیایی منجر شود. ممکن است فرد باحیا به جهت غفلت یا لغزش، مرتکب فعل قبیح شود. گرچه در مرتبه اول، این کار همراه با شرمندگی و سرافکندگی خواهد بود، اما اگر تکرار شود، سبب از میان رفتن قبح آن کار میگردد و هنگامی که قبح عملی از میان برود دلیلی برای شرم، وجود ندارد. به همین جهت علی علیهالسلام میفرماید: «خطاکاری هرکس زیاد شود، حیای او کاهش مییابد
ادامه دارد...
۷۲۷
۰۴ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۷)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.