تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
فضیلت قرائت این سوره
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر كسی در نمازهای واجب و مستحب خود همواره سوره ق را بخواند، خداوند روزی او را زیاد میكند و نامه عملش را به دست راستش میدهد و حساب و كتاب او را سهل و آسان مینماید.
آیه 12 و 13 و 14
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ أَصْحٰابُ الرَّسِّ وَ ثَمُودُ (١٢)
پيش از اينان [كه تو را تكذيب مى كنند] قوم نوح و اصحاب رس و [قوم] ثمود [پيامبرانشان] را تكذيب كردند
وَ عٰادٌ وَ فِرْعَوْنُ وَ إِخْوٰانُ لُوطٍ (١٣)
و نيز قوم عاد و فرعون و برادران لوط،
وَ أَصْحٰابُ الْأَيْكَةِ وَ قَوْمُ تُبَّعٍ كُلٌّ كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ (١٤)
و اصحاب ايكه و قوم تُبّع همگى پيامبران را تكذيب كردند، پس تهديدم [به نزول عذاب] بر آنان محقق و ثابت شد
نکته ها:
نام «اصحاب الرَّس»، در اين سوره و در سوره فرقان آيه 38 آمده است. «اصحاب رسّ» در يمامه زندگى مى كردند و پيامبرى به نام حنظله داشتند كه پيامبرشان را تكذيب كرده، او را در چاه انداختند. چون «رَسّ» به معناى چاه مى باشد آن قوم را اصحاب رسّ ناميدند. برخى آنان را قومى مى دانند كه درخت صنوبر را معبود خود قرار داده و آن را مى پرستيدند.(11) امام صادق عليه السلام در مورد علّت عذاب اصحاب رسّ فرمودند: زنانشان به زنان اكتفا مى كردند (و همجنس باز بودند).(12)
قوم ثمود، قوم حضرت صالح عليه السلام و قوم عاد، قوم حضرت هودعليه السلام است.
«ايكه» به معناى بيشه زار و جايى است كه درختان درهم آمده دارد. اصحاب ايكه، يك گروه از قوم حضرت شعيب بودند كه در بيشه زارها زندگى مى كردند. در سوره حجر و شعراء از آنان نام برده شده است.
«تُبّع» لقب پادشاهان يمن است و قوم تُبّع، به گروهى از مردم يمن گفته شده كه پيرو پادشاهان خود بوده اند. نام آنان در سوره دخان آيه 37 نيز آمده است.
در حديث مى خوانيم كه پادشاه يمن (تبّع) به دو قبيله أوس و خزرج گفت: شما در همين يثرب بمانيد تا پيامبر اسلام مبعوث شود و من هم اگر آن پيامبر را درك كنم، به او خدمت مى كنم و با او همراه مى شوم.(13)
از آنجا كه قوم حضرت لوط، همگى از اقوام و خويشان او بودند، لذا قرآن در مورد آنان به «اخوان لوط» تعبير كرده است.(14) البتّه قرآن، پيامبران را برادران مردم مى داند و شايد از اين جهت نيز به قوم لوط، برادران او اطلاق شده است.
-----
11) تفسيرنمونه.
12) كافى، ج 5، ص 551 ..
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
فضیلت قرائت این سوره
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر كسی در نمازهای واجب و مستحب خود همواره سوره ق را بخواند، خداوند روزی او را زیاد میكند و نامه عملش را به دست راستش میدهد و حساب و كتاب او را سهل و آسان مینماید.
آیه 12 و 13 و 14
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ أَصْحٰابُ الرَّسِّ وَ ثَمُودُ (١٢)
پيش از اينان [كه تو را تكذيب مى كنند] قوم نوح و اصحاب رس و [قوم] ثمود [پيامبرانشان] را تكذيب كردند
وَ عٰادٌ وَ فِرْعَوْنُ وَ إِخْوٰانُ لُوطٍ (١٣)
و نيز قوم عاد و فرعون و برادران لوط،
وَ أَصْحٰابُ الْأَيْكَةِ وَ قَوْمُ تُبَّعٍ كُلٌّ كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ (١٤)
و اصحاب ايكه و قوم تُبّع همگى پيامبران را تكذيب كردند، پس تهديدم [به نزول عذاب] بر آنان محقق و ثابت شد
نکته ها:
نام «اصحاب الرَّس»، در اين سوره و در سوره فرقان آيه 38 آمده است. «اصحاب رسّ» در يمامه زندگى مى كردند و پيامبرى به نام حنظله داشتند كه پيامبرشان را تكذيب كرده، او را در چاه انداختند. چون «رَسّ» به معناى چاه مى باشد آن قوم را اصحاب رسّ ناميدند. برخى آنان را قومى مى دانند كه درخت صنوبر را معبود خود قرار داده و آن را مى پرستيدند.(11) امام صادق عليه السلام در مورد علّت عذاب اصحاب رسّ فرمودند: زنانشان به زنان اكتفا مى كردند (و همجنس باز بودند).(12)
قوم ثمود، قوم حضرت صالح عليه السلام و قوم عاد، قوم حضرت هودعليه السلام است.
«ايكه» به معناى بيشه زار و جايى است كه درختان درهم آمده دارد. اصحاب ايكه، يك گروه از قوم حضرت شعيب بودند كه در بيشه زارها زندگى مى كردند. در سوره حجر و شعراء از آنان نام برده شده است.
«تُبّع» لقب پادشاهان يمن است و قوم تُبّع، به گروهى از مردم يمن گفته شده كه پيرو پادشاهان خود بوده اند. نام آنان در سوره دخان آيه 37 نيز آمده است.
در حديث مى خوانيم كه پادشاه يمن (تبّع) به دو قبيله أوس و خزرج گفت: شما در همين يثرب بمانيد تا پيامبر اسلام مبعوث شود و من هم اگر آن پيامبر را درك كنم، به او خدمت مى كنم و با او همراه مى شوم.(13)
از آنجا كه قوم حضرت لوط، همگى از اقوام و خويشان او بودند، لذا قرآن در مورد آنان به «اخوان لوط» تعبير كرده است.(14) البتّه قرآن، پيامبران را برادران مردم مى داند و شايد از اين جهت نيز به قوم لوط، برادران او اطلاق شده است.
-----
11) تفسيرنمونه.
12) كافى، ج 5، ص 551 ..
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳.۳k
۱۸ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.