زیر این آوار یک مرد بزرگ خوابیده است
نظر بزرگان موسیقی سنتی ایران درباره ی
ایرج بسطامی عزیز
۲۶هزار کشته و ۳۰هزار مجروح ماحصل
زلزله ی لعنتی بم بود
عبد الحسین مختاباد میگوید: "بسطامی تنها خواننده چپ کوک زمان خود بود و جنس و طعم ویژه صدایش در چهار دهه گذشته بیمانند بود."
محمدرضا شجریان میگوید: "ایرج بسطامی 6 سال شاگرد من بود. تا میانه دوره عالی هم با من کار کرد. آینده خوبی برایش پیشبینی میکردم. گلی بود که خیلی زود پرپر شد."
شهرام ناظری بهترینش مینامد: "اگر بنا باشد از بهترینهای خوانندگان پس از انقلاب مثالی بیاورم ایرج بسطامی را نام میبرم. او از ذوق ذاتی خاصی بر خوردار بود و نقطه امیدی در عرصه آواز بعد از انقلاب محسوب میشد."
و پرویز مشکاتیان حنجره دوستش را چنین میستاید: "ایرج خیلی پتانسیل داشت. وقتی میگویم خیلی واقعا اعتقاد دارم چون من در هیچ زمینهای اغراق نمیکنم. ایرج یک حنجره استثنایی بود."
و محمدرضا شجریان که هنوز احساس میکند حق مطلب را ادا نکرده؛ خطاب به او میگوید: "بسطامی! خداوند گوهری به تو داده و من میخواهم این گوهر را شکل بدهم.
هوشنگ جاوید، پژوهشگر صدای ایرج بسطامی را آنقدر خاص میداند که دربارهاش بگوید: یقینا ما به این زودی چهره مثل بسطامی را نخواهیم داشت و کاش این گوهر در زمان خودش بیشتر درک میشد و حال چه فایده دارد که ما در رثای او سخنها بسراییم و از خوبیهای او بگوییم. ایرج بسطامی بسیار متواضع و مردمدار و درویش مسلک و خاکی بود و از یک اهلیت خاص برخوردار بود و کمتر کسی در این عصر مثل بسطامی است که این ویژگی را داشته باشد.
این پژوهشگر از محصور بودن هنر بسطامی در زمام هنرمند چنین یاد میکند: در گذشته رابطه استاد و شاگردی یا مرید و مرادی بسیار مرسوم بوده و براساس همین روش اشتباه برخی از اساتید به شاگردان خود میدان نمیدانند و این باعث میشد که عمر هنری شاگردان تمام شود. متاسفانه برای زندهیاد بسطامی هم چنین اتفاقی رقم خورد و شاید اگر زلزله بم نبود اسم بسطامی هم الان نبود.
ایرج خواجهامیری، خواننده پاپ هم از صدای بسطامی اینگونه تعریف میکند: صدایش خاص و تکرار نشدنی است. گامهایی که میخواند را کمتر کسی میتوانست بخواد ولی خشم طبیعت آن را از ما گرفت.
به راستی ایرج بسطامی در تواضع و ادب سنبل منحصربهفردی بود که اطرافیانش را همواره به ستایش وامیداشت. کسی که امروز تنها با جملاتی مانند این از او یاد میشود که؛ قدرش دانسته نشد و بسیاری از آثارش پس از مرگش منتشر شد. بیآنکه خود باشد تا شهرتش را تماشاگر باشد
مجرد میماند و در تجرد میمیرد
بسطامی هرگز ازدواج نکرد و با وجود اینکه در فقر شدید به سر میبرد، سرپرستی خانوادهٔ برادر مرحومش (نصرت الله بسطامی) را برعهده گرفت. بسیار فروتن بود و شاید این تواضع یکی از علتهای کمتر شناخته شدنش تا قبل از خاموشی بود. حتی اجازه نمیداد عکسش روی نوارهایش درج شود و یا مقالهای در موردش نوشته شود. هنرمندی که ترجیح داد به دور از جنجال و هیاهوی هنری به تدریس آواز برای جوانان محروم و مستعد بم قانع باشد. و از آنجا که بیشتر آثار ایرج بسطامی همچون بیکاروان کولی، خزان و آرزو و بداههخوانی و بداههنوازی پس از مرگش انتشار یافتند؛ او نیز بیشتر شهرتش را پس از مرگ به دست آورد
https://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/441264-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
ایرج بسطامی عزیز
۲۶هزار کشته و ۳۰هزار مجروح ماحصل
زلزله ی لعنتی بم بود
عبد الحسین مختاباد میگوید: "بسطامی تنها خواننده چپ کوک زمان خود بود و جنس و طعم ویژه صدایش در چهار دهه گذشته بیمانند بود."
محمدرضا شجریان میگوید: "ایرج بسطامی 6 سال شاگرد من بود. تا میانه دوره عالی هم با من کار کرد. آینده خوبی برایش پیشبینی میکردم. گلی بود که خیلی زود پرپر شد."
شهرام ناظری بهترینش مینامد: "اگر بنا باشد از بهترینهای خوانندگان پس از انقلاب مثالی بیاورم ایرج بسطامی را نام میبرم. او از ذوق ذاتی خاصی بر خوردار بود و نقطه امیدی در عرصه آواز بعد از انقلاب محسوب میشد."
و پرویز مشکاتیان حنجره دوستش را چنین میستاید: "ایرج خیلی پتانسیل داشت. وقتی میگویم خیلی واقعا اعتقاد دارم چون من در هیچ زمینهای اغراق نمیکنم. ایرج یک حنجره استثنایی بود."
و محمدرضا شجریان که هنوز احساس میکند حق مطلب را ادا نکرده؛ خطاب به او میگوید: "بسطامی! خداوند گوهری به تو داده و من میخواهم این گوهر را شکل بدهم.
هوشنگ جاوید، پژوهشگر صدای ایرج بسطامی را آنقدر خاص میداند که دربارهاش بگوید: یقینا ما به این زودی چهره مثل بسطامی را نخواهیم داشت و کاش این گوهر در زمان خودش بیشتر درک میشد و حال چه فایده دارد که ما در رثای او سخنها بسراییم و از خوبیهای او بگوییم. ایرج بسطامی بسیار متواضع و مردمدار و درویش مسلک و خاکی بود و از یک اهلیت خاص برخوردار بود و کمتر کسی در این عصر مثل بسطامی است که این ویژگی را داشته باشد.
این پژوهشگر از محصور بودن هنر بسطامی در زمام هنرمند چنین یاد میکند: در گذشته رابطه استاد و شاگردی یا مرید و مرادی بسیار مرسوم بوده و براساس همین روش اشتباه برخی از اساتید به شاگردان خود میدان نمیدانند و این باعث میشد که عمر هنری شاگردان تمام شود. متاسفانه برای زندهیاد بسطامی هم چنین اتفاقی رقم خورد و شاید اگر زلزله بم نبود اسم بسطامی هم الان نبود.
ایرج خواجهامیری، خواننده پاپ هم از صدای بسطامی اینگونه تعریف میکند: صدایش خاص و تکرار نشدنی است. گامهایی که میخواند را کمتر کسی میتوانست بخواد ولی خشم طبیعت آن را از ما گرفت.
به راستی ایرج بسطامی در تواضع و ادب سنبل منحصربهفردی بود که اطرافیانش را همواره به ستایش وامیداشت. کسی که امروز تنها با جملاتی مانند این از او یاد میشود که؛ قدرش دانسته نشد و بسیاری از آثارش پس از مرگش منتشر شد. بیآنکه خود باشد تا شهرتش را تماشاگر باشد
مجرد میماند و در تجرد میمیرد
بسطامی هرگز ازدواج نکرد و با وجود اینکه در فقر شدید به سر میبرد، سرپرستی خانوادهٔ برادر مرحومش (نصرت الله بسطامی) را برعهده گرفت. بسیار فروتن بود و شاید این تواضع یکی از علتهای کمتر شناخته شدنش تا قبل از خاموشی بود. حتی اجازه نمیداد عکسش روی نوارهایش درج شود و یا مقالهای در موردش نوشته شود. هنرمندی که ترجیح داد به دور از جنجال و هیاهوی هنری به تدریس آواز برای جوانان محروم و مستعد بم قانع باشد. و از آنجا که بیشتر آثار ایرج بسطامی همچون بیکاروان کولی، خزان و آرزو و بداههخوانی و بداههنوازی پس از مرگش انتشار یافتند؛ او نیز بیشتر شهرتش را پس از مرگ به دست آورد
https://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/441264-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
۳.۶k
۰۳ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.