بغی عبارت است از خروج و جبهه گیری گروهی از مسلمانان مقابل
بغی عبارت است از خروج و جبههگیری گروهی از مسلمانان مقابل امام عادل و قیام براندازانه ضد او.
براساس ادله و قرائن، ضرورت جهاد و مقابله با باغیان و خروجکنندگان بر «امام عادل» شامل خروجکنندگان بر ولی فقیه نیز میشود و این عنوان، اختصاص به امام(ع) ندارد. البته لازم است، پیش از هرگونه اقدام قهرآمیز ضد این گروه، آنان را ارشاد و راهنمایی کرد و به شبهههای احتمالی آنان پاسخ داد. باغیان، محکوم به کفر نیستند و درصورت صلاحدید حاکم اسلامی، اموال آنان، مصادره نمیشود. چنانچه خروجکنندگان بر پیشوای عادل، جدای از تشکیلات حاکمیت اسلامی، دارای سازمان و قدرت و شوکت باشند، بهمنزلة بغاة شناخته میشوند، درغیراینصورت، از مصادیق محاربان خواهند بود و احکام ویژه این گروه بر آنان مترتب میگردد.
تفسیری کامل بر معنای باغی
www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920427000811
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
خاتمی باغی بر نظام اسلامی است
برای همین نقش فتنه انگیزانه خاتمی در کودتای سال 88 است که وقتی رهبر معظم انقلاب به لطف الهی عمل جراحی خود را با موفقیت انجام دادند، و چهره های سیاسی و غیر سیاسی مختلفی برای ملاقات و دیدار با ایشان به بیمارستان رفتند، نسبت به تلاش عده ای برای پذیرفتن خاتمی و حضور وی در حد یک ملاقات، نه تنها تمایلی نشان ندادند بلکه پاسخی درخور تأمل دادند.
بر اساس آنچه رسانه های همسو با خاتمی نقل کرده اند، وی با اعزام چند واسطه کوشید تا این فرصت را به دست آورد و برای لحظه ای خود را کنار تخت بیمارستان جا کند و با استفاده از فضای عاطفی بعد از عمل جراحی رهبری انقلاب بتواند تحرکات خود علیه نظام اسلامی را در حد یک دعوا و اختلاف شخصی تنزل دهد. وی حتی وقتی نتوانست به این شکل به هدفش برسد، در حرکتی نمایشی، نامه ای با عنوان مجمع روحانیون، بدون سلام با امضای خود خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت و از صحت و سلامت و موفقیت عمل جراحی ایشان اظهار خوشنودی کرد و این نامه را از طریق رسانه ها علنی کرد که ذوق زدگی آنها را به دنبال داشت!
جریانی که به دنبال بازگرداندن بدون هزینه خاتمی بود، حتی به همین میزان هم اکتفا نکرد و یکی از وزرای خوشنام و با عملکرد مثبت دولت یازدهم را واسطه کرد تا فرصت دیدار و ملاقات خاتمی با امام خامنه ای را در ملاقات خود مطرح کند. بر اساس آنچه از این وزیر محترم نقل شده و بسیاری از نمایندگان مجلس آن را برای یکدیگر نقل کرده اند، این درخواست مطرح شد اما پاسخی که دریافت می شود این است که «ایشان (خاتمی) باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا است.» این جمله حکایت از آن می کند که فتنه سال 88 یک دعوای شخصی یا حزبی و سیاسی نبود بلکه کودتایی علیه نظام اسلامی بود که برخی واقعیت را در آن کتمان کردند و آنچه بیش از هر چیز برای نظام اسلامی اهمیت دارد، دفاع از حیثیت جمهوریت و آرای مردم به عنوان حق الناس است و تنها راه بازگشت کسانی که در حق جمهوریت نظام ظلم کرده اند، طی کردن همان مراحلی است که در آیه کریمه 160 سوره بقره ذکر شده یعنی : توبه، جبران ضررهای وارده و بیان واقعیت.
اما استناد رهبر معظم انقلاب به آیه کریمه 159 و 160 سوره بقره، حکایت از دقت عالمانه ایشان دارد. شأن نزول این آیات در خصوص چند تن از مسلمانان همچون "معاذ بن جبل" و"سعد بن معاذ" و "خارجة بن زید" است که از دانشمندان یهودی در خصوص بخش هایی از تورات (که با ظهور پیامبر اسلام ارتباط داشت) سئوال کردند، ولی آنان به جای بیان حقیقت، آن را مخفی نگاه داشتند؛ و آنگاه بود که این آیه شریفه فرود آمد و هشدار داد که کتمان حقیقت، گناه بزرگی است و کیفری سهمگین درپی دارد. برخی از مفسیرین نیز معتقدند که این آیه شریفه، جهانشمول است و به همه کسانی که حقایق را کتمان می کنند، هشدار می دهد و مسئولیت کتمان حق و راه جبران آن را به آنها گوشزد می کند که راه جبران این کتمان، توبه و اصلاح مفاسدی که بر اثر کتمان حقایق دین پدیدار شده و نیز بیان آن حقایق است. خاتمی و دو دوست دیگر او همانطور که مقام معظم رهبری به درخواست بی وجه علی مطهری پاسخ دادند، به دلیل سوابقشان در حال حاضر مورد ملاطفت نظام اسلامی قرار گرفته اند و الا حکم بغی کننده بر نظام اسلامی مشخص است.
محتوای آیه شریفه، همان چیزی است که در طول سال های بعد از فتنه 88 بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده است. از جمله وقتی در نشستی صمیمانه و صریح با حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از دانشجویان در باره فتنه سال 88 و عواقب آن سئوالی مطرح کرد، امام خامنه ای فرمودند: «در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر می کردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه با تقلب، اردوکش
براساس ادله و قرائن، ضرورت جهاد و مقابله با باغیان و خروجکنندگان بر «امام عادل» شامل خروجکنندگان بر ولی فقیه نیز میشود و این عنوان، اختصاص به امام(ع) ندارد. البته لازم است، پیش از هرگونه اقدام قهرآمیز ضد این گروه، آنان را ارشاد و راهنمایی کرد و به شبهههای احتمالی آنان پاسخ داد. باغیان، محکوم به کفر نیستند و درصورت صلاحدید حاکم اسلامی، اموال آنان، مصادره نمیشود. چنانچه خروجکنندگان بر پیشوای عادل، جدای از تشکیلات حاکمیت اسلامی، دارای سازمان و قدرت و شوکت باشند، بهمنزلة بغاة شناخته میشوند، درغیراینصورت، از مصادیق محاربان خواهند بود و احکام ویژه این گروه بر آنان مترتب میگردد.
تفسیری کامل بر معنای باغی
www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920427000811
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
خاتمی باغی بر نظام اسلامی است
برای همین نقش فتنه انگیزانه خاتمی در کودتای سال 88 است که وقتی رهبر معظم انقلاب به لطف الهی عمل جراحی خود را با موفقیت انجام دادند، و چهره های سیاسی و غیر سیاسی مختلفی برای ملاقات و دیدار با ایشان به بیمارستان رفتند، نسبت به تلاش عده ای برای پذیرفتن خاتمی و حضور وی در حد یک ملاقات، نه تنها تمایلی نشان ندادند بلکه پاسخی درخور تأمل دادند.
بر اساس آنچه رسانه های همسو با خاتمی نقل کرده اند، وی با اعزام چند واسطه کوشید تا این فرصت را به دست آورد و برای لحظه ای خود را کنار تخت بیمارستان جا کند و با استفاده از فضای عاطفی بعد از عمل جراحی رهبری انقلاب بتواند تحرکات خود علیه نظام اسلامی را در حد یک دعوا و اختلاف شخصی تنزل دهد. وی حتی وقتی نتوانست به این شکل به هدفش برسد، در حرکتی نمایشی، نامه ای با عنوان مجمع روحانیون، بدون سلام با امضای خود خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت و از صحت و سلامت و موفقیت عمل جراحی ایشان اظهار خوشنودی کرد و این نامه را از طریق رسانه ها علنی کرد که ذوق زدگی آنها را به دنبال داشت!
جریانی که به دنبال بازگرداندن بدون هزینه خاتمی بود، حتی به همین میزان هم اکتفا نکرد و یکی از وزرای خوشنام و با عملکرد مثبت دولت یازدهم را واسطه کرد تا فرصت دیدار و ملاقات خاتمی با امام خامنه ای را در ملاقات خود مطرح کند. بر اساس آنچه از این وزیر محترم نقل شده و بسیاری از نمایندگان مجلس آن را برای یکدیگر نقل کرده اند، این درخواست مطرح شد اما پاسخی که دریافت می شود این است که «ایشان (خاتمی) باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا است.» این جمله حکایت از آن می کند که فتنه سال 88 یک دعوای شخصی یا حزبی و سیاسی نبود بلکه کودتایی علیه نظام اسلامی بود که برخی واقعیت را در آن کتمان کردند و آنچه بیش از هر چیز برای نظام اسلامی اهمیت دارد، دفاع از حیثیت جمهوریت و آرای مردم به عنوان حق الناس است و تنها راه بازگشت کسانی که در حق جمهوریت نظام ظلم کرده اند، طی کردن همان مراحلی است که در آیه کریمه 160 سوره بقره ذکر شده یعنی : توبه، جبران ضررهای وارده و بیان واقعیت.
اما استناد رهبر معظم انقلاب به آیه کریمه 159 و 160 سوره بقره، حکایت از دقت عالمانه ایشان دارد. شأن نزول این آیات در خصوص چند تن از مسلمانان همچون "معاذ بن جبل" و"سعد بن معاذ" و "خارجة بن زید" است که از دانشمندان یهودی در خصوص بخش هایی از تورات (که با ظهور پیامبر اسلام ارتباط داشت) سئوال کردند، ولی آنان به جای بیان حقیقت، آن را مخفی نگاه داشتند؛ و آنگاه بود که این آیه شریفه فرود آمد و هشدار داد که کتمان حقیقت، گناه بزرگی است و کیفری سهمگین درپی دارد. برخی از مفسیرین نیز معتقدند که این آیه شریفه، جهانشمول است و به همه کسانی که حقایق را کتمان می کنند، هشدار می دهد و مسئولیت کتمان حق و راه جبران آن را به آنها گوشزد می کند که راه جبران این کتمان، توبه و اصلاح مفاسدی که بر اثر کتمان حقایق دین پدیدار شده و نیز بیان آن حقایق است. خاتمی و دو دوست دیگر او همانطور که مقام معظم رهبری به درخواست بی وجه علی مطهری پاسخ دادند، به دلیل سوابقشان در حال حاضر مورد ملاطفت نظام اسلامی قرار گرفته اند و الا حکم بغی کننده بر نظام اسلامی مشخص است.
محتوای آیه شریفه، همان چیزی است که در طول سال های بعد از فتنه 88 بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده است. از جمله وقتی در نشستی صمیمانه و صریح با حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از دانشجویان در باره فتنه سال 88 و عواقب آن سئوالی مطرح کرد، امام خامنه ای فرمودند: «در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر می کردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه با تقلب، اردوکش
۲.۹k
۱۶ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.