ادامه تفسیر
پادشاه كشور سعودى هر سال روز عيد قربان علماى فرقه هاى اسلامى را ميهمان مى كند. در يكى از سالها علاّمه سيّد شرف الدين جبل عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مى شود. علاّمه همين كه وارد جلسه شد، قرآنى را كه جلد چرمى داشت به شاه هديه كرد. شاه آن را گرفت و بوسيد. علاّمه گفت: تو مشرك هستى! شاه ناراحت شد كه چرا چنين تهمتى مى زنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسيدى كه پوست حيوان است و احترام به پوست حيوان شرك است!
شاه گفت: من هر پوستى را نمى بوسم، كفش من از چرم و پوست حيوان است؛ ولى هرگز آن را نمى بوسم، اين قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است.
علاّمه فرمود: «ما نيز هر آهنى را نمى بوسيم، آهنى را مى بوسيم كه صندوق يا ضريح و دژ و پنجره قبر پيامبر يا امامان معصوم عليهم السلام باشد».
آرى، شرك آن است كه ما كسى يا چيزى را در برابر خدا عَلم كنيم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شويم، در حالى كه شيعه قدرت اولياى خدا را مستقل نمى داند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مى داند و اگر گنبد وبارگاهى مى سازد به خاطر آن است كه به مردم اعلام كند در اين جا مرد توحيد دفن شده است. كسى كه در اينجا دفن شده در راه خداشهيد گشته و فدا و فناى توحيد شده است. پس گنبد و بارگاه، يعنى مركزى كه زير آن فرياد توحيد بلند است، نه مركزى در برابر مسجد.
امام رضاعليه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پيامبر خدا و حجّت هاى او در زمين هستند كه به وسيله آنان به خدا، دين و معرفت او توجّه مى شود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمان عليه السلام مى خوانيم: «أين وجه اللّه الّذى يُؤتى » و نيز مى خوانيم: «أين وجه الّذى يتوجّه الاولياء»
106) جنّ، 18.
107) توحيد صدوق، ص 117.
پیامها :
- موحّد واقعى كسى است كه از همه معبودها، اَبَرقدرت ها، ايسم ها وطاغوت ها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر»
- به آنچه رفتنى است، دل نبنديم و خود را اسير آنها نسازيم. «كلّ شى ءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهيم فرمود: «لا اُحبّ الآفلين»(108)
- حاكميّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم»
- معبود واقعى چند شرط دارد:
الف: فناپذير نباشد. «كلّ شى ء هالك الا وجهه»
ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «اليه ترجعون»
- مرگ، نابودى نيست، بازگشت به مبدأ است. «اليه ترجعون»
پروردگارا! مزه تلاوت، تدبّر و پندگيرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنى بخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سيره وسنّت پيامبراكرم صلى الله عليه وآله واهل بيت معصومش عليهم السلام قرار بده.
108) انعام، 76.
شاه گفت: من هر پوستى را نمى بوسم، كفش من از چرم و پوست حيوان است؛ ولى هرگز آن را نمى بوسم، اين قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است.
علاّمه فرمود: «ما نيز هر آهنى را نمى بوسيم، آهنى را مى بوسيم كه صندوق يا ضريح و دژ و پنجره قبر پيامبر يا امامان معصوم عليهم السلام باشد».
آرى، شرك آن است كه ما كسى يا چيزى را در برابر خدا عَلم كنيم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شويم، در حالى كه شيعه قدرت اولياى خدا را مستقل نمى داند، بلكه قدرتى وابسته به قدرت الهى مى داند و اگر گنبد وبارگاهى مى سازد به خاطر آن است كه به مردم اعلام كند در اين جا مرد توحيد دفن شده است. كسى كه در اينجا دفن شده در راه خداشهيد گشته و فدا و فناى توحيد شده است. پس گنبد و بارگاه، يعنى مركزى كه زير آن فرياد توحيد بلند است، نه مركزى در برابر مسجد.
امام رضاعليه السلام فرمودند: «وجه اللّه» پيامبر خدا و حجّت هاى او در زمين هستند كه به وسيله آنان به خدا، دين و معرفت او توجّه مى شود.(107) در دعاى ندبه درباره امام زمان عليه السلام مى خوانيم: «أين وجه اللّه الّذى يُؤتى » و نيز مى خوانيم: «أين وجه الّذى يتوجّه الاولياء»
106) جنّ، 18.
107) توحيد صدوق، ص 117.
پیامها :
- موحّد واقعى كسى است كه از همه معبودها، اَبَرقدرت ها، ايسم ها وطاغوت ها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر»
- به آنچه رفتنى است، دل نبنديم و خود را اسير آنها نسازيم. «كلّ شى ءٍ هالك الاّ وجهه» چنانكه حضرت ابراهيم فرمود: «لا اُحبّ الآفلين»(108)
- حاكميّت، مخصوص خداوند است. «له الحكم»
- معبود واقعى چند شرط دارد:
الف: فناپذير نباشد. «كلّ شى ء هالك الا وجهه»
ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحكم»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «اليه ترجعون»
- مرگ، نابودى نيست، بازگشت به مبدأ است. «اليه ترجعون»
پروردگارا! مزه تلاوت، تدبّر و پندگيرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنى بخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سيره وسنّت پيامبراكرم صلى الله عليه وآله واهل بيت معصومش عليهم السلام قرار بده.
108) انعام، 76.
۲.۴k
۲۷ اسفند ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.