کشف راز هزار و سیصد ساله در زیارت عاشورا
کشف راز هزار و سیصد ساله در زیارت عاشورا
همزمان با سالروز شهادت امام هشتم(ع) از این کشف توسط عباس موزون در زیارت عاشورا رونمایی شد.
در زیارت عاشورا یک واژه مبهم مانده وجود دارد که تنها واژه ناشناخته این زیارتنامه تا امروز است. ناشناخته به این معنا که دانشمندان علوم دینی و پژوهشگران تا کنون نتوانسته اند با اطمینان معنایی قطعی برای آن ارائه فرمایند.
پس آنچه مسلّم است اینکه علما و حتی دانشمندان معاصر مانند علامه کلانتر(ره) نیز که تا دو دهه پیش زندگی میکردند به مبهم بودن این موضوع معترف بودهاند به طوریکه علامه کلانتر در پایان نظریاتش میافزاید: «انصاف، این است که هیچیک از معانی، خالی از خللی نیست، «و لعل الله یُحْدث بعد ذلک امراً» یعنی و شاید خداوند در آینده به ما بگوید که موضوع چیست؟
وامروز همان روز است.
بنابراین کشف معنای واقعیِ مفهوم این واژه اهمیت بسزایی دارد هم به دلیل اینکه قرنهاست این زیارت که از حدیث قدسی وارده از ناحیه حضرت پیامبر (ص) است، آمده و هم اینکه شیعیان به مطالعه و عمل کردن به محتوای این زیارت (یا حدیثِ) قدسی بسیار سفارش شده اند.
بنابر آنچه گفته شد بنده معتقدم ابهام در واژه «تَنَقّبَت» اکنون که سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی است، تمام شده و از این تاریخ نباید ابهامی برای این موضوع باقی بماند. ادامه تحقیقات در این زمینه نیاز نیست و پس از قرنها باید خط پایانی بر این پژوهش گذاشته شود. آنجایی که «علامه کلانتر» میگوید: «و شاید خداوند در آینده به ما بگوید که موضوع چیست؟» ، همین امروز است.
متن کامل این مصاحبه رو درسایت فارس من بخوانید بسیار زیبا وخواندنی است.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#به_حق_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#زیارت_عاشورا
#عباس_موزون
#دعای_فرج
#امام_زمان
#مهدی_موعود
#ابا_صالح
#امام_حسین
همزمان با سالروز شهادت امام هشتم(ع) از این کشف توسط عباس موزون در زیارت عاشورا رونمایی شد.
در زیارت عاشورا یک واژه مبهم مانده وجود دارد که تنها واژه ناشناخته این زیارتنامه تا امروز است. ناشناخته به این معنا که دانشمندان علوم دینی و پژوهشگران تا کنون نتوانسته اند با اطمینان معنایی قطعی برای آن ارائه فرمایند.
پس آنچه مسلّم است اینکه علما و حتی دانشمندان معاصر مانند علامه کلانتر(ره) نیز که تا دو دهه پیش زندگی میکردند به مبهم بودن این موضوع معترف بودهاند به طوریکه علامه کلانتر در پایان نظریاتش میافزاید: «انصاف، این است که هیچیک از معانی، خالی از خللی نیست، «و لعل الله یُحْدث بعد ذلک امراً» یعنی و شاید خداوند در آینده به ما بگوید که موضوع چیست؟
وامروز همان روز است.
بنابراین کشف معنای واقعیِ مفهوم این واژه اهمیت بسزایی دارد هم به دلیل اینکه قرنهاست این زیارت که از حدیث قدسی وارده از ناحیه حضرت پیامبر (ص) است، آمده و هم اینکه شیعیان به مطالعه و عمل کردن به محتوای این زیارت (یا حدیثِ) قدسی بسیار سفارش شده اند.
بنابر آنچه گفته شد بنده معتقدم ابهام در واژه «تَنَقّبَت» اکنون که سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی است، تمام شده و از این تاریخ نباید ابهامی برای این موضوع باقی بماند. ادامه تحقیقات در این زمینه نیاز نیست و پس از قرنها باید خط پایانی بر این پژوهش گذاشته شود. آنجایی که «علامه کلانتر» میگوید: «و شاید خداوند در آینده به ما بگوید که موضوع چیست؟» ، همین امروز است.
متن کامل این مصاحبه رو درسایت فارس من بخوانید بسیار زیبا وخواندنی است.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#به_حق_زینب_کبری_سلام_الله_علیها
#زیارت_عاشورا
#عباس_موزون
#دعای_فرج
#امام_زمان
#مهدی_موعود
#ابا_صالح
#امام_حسین
۱.۶k
۲۹ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.