تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
آیات 19 تا 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ فَرَأَيْتُمُ اللاّٰتَ وَ الْعُزّٰى (١٩)
پس به من از لات و عزّى [دو بت خويش] خبر دهيد
وَ مَنٰاةَ الثّٰالِثَةَ الْأُخْرىٰ (٢٠)
و منات، سومين [بت] ديگرتان [كه شما آنها را تمثال فرشتگانى به عنوان دختران خدا مى پنداريد، ]
أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنْثىٰ (٢١)
آيا [به پندار شما] ويژۀ شما پسر و ويژۀ او دختر است ؟!
تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزىٰ (٢٢)
در اين صورت اين تقسيمى ظالمانه است
نکته ها:
خداوند قادرى كه بشر را به اوج آسمان ها مى برد و آيات بزرگ خود را به او نشان مى دهد كجا، و بت هاى سنگى بى خاصيّت كجا.
در قرآن نام نُه بت آمده است: «لات»، «عُزّى»، «مناة» دراين سوره، «بعل» در صافّات و «ودّ»، «سواع»، «يَعوق»، «يغوث» و «نسر» در سوره نوح.
پیامها :
- نگاه بايد هدفدار باشد. «أفرايتم اللات...»
- مبلّغ بايد از عوامل انحراف و وسايل آن آگاه باشد. «اللات والعزّى و مناة...»
- گاهى بايد اشيا و افراد و عوامل انحرافى را معرفى و افشا و محكوم كرد تا ديگران درس بگيرند و هدايت شوند. «اللات والعزّى و مناة...»
- در اصلاح، ابتدا بايد سراغ سرچشمه ها رفت. در بت شكنى نيز بايد ابتدا سراغ بت هاى بزرگ رفت. (نظير آيه «فقاتلوا ائمّة الكفر»(26)) «اللات و العزّى و مناة...»
- هرچه را براى خود نمى پسنديد، براى ديگران نپسنديد. «ألكم الذكر وله الانثى» (مشركان كه دختر را ننگ مى دانستند، فرشتگان را دختران خدا مى خواندند.)
- در ارشاد، مى توان از شيوه طرح سؤال استفاده نمود. «ألكم الذكر و له الانثى»
- تبعيض ميان دختر و پسر، نوعى بى عدالتى است. «ألكم الذكر و له الانثى . تلك اذاً قسمة ضيزى »
-----
26) توبه، 12.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
آیات 19 تا 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ فَرَأَيْتُمُ اللاّٰتَ وَ الْعُزّٰى (١٩)
پس به من از لات و عزّى [دو بت خويش] خبر دهيد
وَ مَنٰاةَ الثّٰالِثَةَ الْأُخْرىٰ (٢٠)
و منات، سومين [بت] ديگرتان [كه شما آنها را تمثال فرشتگانى به عنوان دختران خدا مى پنداريد، ]
أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنْثىٰ (٢١)
آيا [به پندار شما] ويژۀ شما پسر و ويژۀ او دختر است ؟!
تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزىٰ (٢٢)
در اين صورت اين تقسيمى ظالمانه است
نکته ها:
خداوند قادرى كه بشر را به اوج آسمان ها مى برد و آيات بزرگ خود را به او نشان مى دهد كجا، و بت هاى سنگى بى خاصيّت كجا.
در قرآن نام نُه بت آمده است: «لات»، «عُزّى»، «مناة» دراين سوره، «بعل» در صافّات و «ودّ»، «سواع»، «يَعوق»، «يغوث» و «نسر» در سوره نوح.
پیامها :
- نگاه بايد هدفدار باشد. «أفرايتم اللات...»
- مبلّغ بايد از عوامل انحراف و وسايل آن آگاه باشد. «اللات والعزّى و مناة...»
- گاهى بايد اشيا و افراد و عوامل انحرافى را معرفى و افشا و محكوم كرد تا ديگران درس بگيرند و هدايت شوند. «اللات والعزّى و مناة...»
- در اصلاح، ابتدا بايد سراغ سرچشمه ها رفت. در بت شكنى نيز بايد ابتدا سراغ بت هاى بزرگ رفت. (نظير آيه «فقاتلوا ائمّة الكفر»(26)) «اللات و العزّى و مناة...»
- هرچه را براى خود نمى پسنديد، براى ديگران نپسنديد. «ألكم الذكر وله الانثى» (مشركان كه دختر را ننگ مى دانستند، فرشتگان را دختران خدا مى خواندند.)
- در ارشاد، مى توان از شيوه طرح سؤال استفاده نمود. «ألكم الذكر و له الانثى»
- تبعيض ميان دختر و پسر، نوعى بى عدالتى است. «ألكم الذكر و له الانثى . تلك اذاً قسمة ضيزى »
-----
26) توبه، 12.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۵۵
۰۳ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.