بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
آیا اتحاد و تعاون لازم است و چرا و در چه مواردی لازم و در چه مواردی نباید باشد و به چه علت و چگونه اثبات می شود؟!
گذشت و ایثار یعنی چه؟ اگر چیزی جز طبیعت نیست و کمالی جز لذت مَن وجود ندارد، میل به ایثار چه منشأ و مبنایی دارد و چرا باید انسان گاهی از منافع و حتی حقوق خود گذشت نماید؟! هدف چیست و حدودش کدام است و چرا؟!
حقوق : عادل و ظالم، هر دو شعار حق و حقوق و ضرورت رعایت آن را سر داده و میدهند، اما به راستی حقوق یعنی چه؟! مبنایش چیست؟!
آیا حق اعتباری است، آیا مبنایش به قول معروف عقل جمعی و یا رأی اکثریت به اصطلاح دموکراسی است؟ آیا با آرای مردم، برای کسی حقی ایجاد میشود که بتوان بر اساس آن، حقوقی را برای انسان و انسانیت و حیات فردی و اجتماعی تبیین نمود؟!
اگر اکثریتی رأی دادند که حقی را ضایع کنند چه؟! در آنجا که رأی اکثریت لازم است،کدام اکثریتی بر حق و مُحق هستند که رأی و نظرشان صائب تلقی گردد؟!
فرض کنید که اکثریت ملت کشوری، به رییس جمهور، کابینه و نمایندگان مجلسی رأی دادند و آن کشور نیز چون امریکا، خود را رب النوع بشر دانست و تصمیم گرفت که به کشورهای دیگر حمله کند و حقوق مردمان را ضایع کند، قتل و جنایت و نسلکُشی راه بیاندازد و سرمایههای معنوی و مادی آنان را به تاراج ببرد! آیا چون مبنایش اکثریت بود، چنین حقی برای او ایجاد میشود؟!
آیا حقوق مبنا و منبع دارد؟ مبنایش چیست و منبعاش کدام است و چرا؟ آیا این وجود است که حق را تبیین میکند و حقوق و احکامش را روشن میسازد، و حق و حقوق نیز باید منطبق با وجود انسان، محیط، جامعه، اهداف والا، منافع حقیقی و ... باشد، یا بر مبنای هوس و زورمداری؟! اگر باید منطبق باشد، چه کسی به جز خالقی که حدود و حکمت وجود هر چیزی را خودش تعیین و خلق نموده، میتواند حقوق هر چیزی انسان، حیوان، طبیعت، جامعه و را تبیین کند و بر آن اساس برای بشر قانونگذاری نموده و باید و نباید وضع نماید؟!
عدالت و فضیلت :عدل چیست و عدالت کدام است؟ شاخصههای آن چیست و چه کسی تعیین کرده و چرا او محق بوده که تعریف و تعیین کند؟!
آدمی از وقتی خلق شده، به دنبال فضیلت بوده است. از ارسطو در عصر یونان باستان گرفته تا جامعهگرایان امروزی که پس از چند قرن نظریه پردازی و نیز جنگ و خونریزی بر آن مبنا، دوباره به ارسطو گرا شدهاند - از ماده گرایان و بتپرستان سنّتی و مدرن گرفته، تا کلام وحی و آموزههای اولیاء الله، همه دم از فضیلت زدهاند؟! (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
آیا اتحاد و تعاون لازم است و چرا و در چه مواردی لازم و در چه مواردی نباید باشد و به چه علت و چگونه اثبات می شود؟!
گذشت و ایثار یعنی چه؟ اگر چیزی جز طبیعت نیست و کمالی جز لذت مَن وجود ندارد، میل به ایثار چه منشأ و مبنایی دارد و چرا باید انسان گاهی از منافع و حتی حقوق خود گذشت نماید؟! هدف چیست و حدودش کدام است و چرا؟!
حقوق : عادل و ظالم، هر دو شعار حق و حقوق و ضرورت رعایت آن را سر داده و میدهند، اما به راستی حقوق یعنی چه؟! مبنایش چیست؟!
آیا حق اعتباری است، آیا مبنایش به قول معروف عقل جمعی و یا رأی اکثریت به اصطلاح دموکراسی است؟ آیا با آرای مردم، برای کسی حقی ایجاد میشود که بتوان بر اساس آن، حقوقی را برای انسان و انسانیت و حیات فردی و اجتماعی تبیین نمود؟!
اگر اکثریتی رأی دادند که حقی را ضایع کنند چه؟! در آنجا که رأی اکثریت لازم است،کدام اکثریتی بر حق و مُحق هستند که رأی و نظرشان صائب تلقی گردد؟!
فرض کنید که اکثریت ملت کشوری، به رییس جمهور، کابینه و نمایندگان مجلسی رأی دادند و آن کشور نیز چون امریکا، خود را رب النوع بشر دانست و تصمیم گرفت که به کشورهای دیگر حمله کند و حقوق مردمان را ضایع کند، قتل و جنایت و نسلکُشی راه بیاندازد و سرمایههای معنوی و مادی آنان را به تاراج ببرد! آیا چون مبنایش اکثریت بود، چنین حقی برای او ایجاد میشود؟!
آیا حقوق مبنا و منبع دارد؟ مبنایش چیست و منبعاش کدام است و چرا؟ آیا این وجود است که حق را تبیین میکند و حقوق و احکامش را روشن میسازد، و حق و حقوق نیز باید منطبق با وجود انسان، محیط، جامعه، اهداف والا، منافع حقیقی و ... باشد، یا بر مبنای هوس و زورمداری؟! اگر باید منطبق باشد، چه کسی به جز خالقی که حدود و حکمت وجود هر چیزی را خودش تعیین و خلق نموده، میتواند حقوق هر چیزی انسان، حیوان، طبیعت، جامعه و را تبیین کند و بر آن اساس برای بشر قانونگذاری نموده و باید و نباید وضع نماید؟!
عدالت و فضیلت :عدل چیست و عدالت کدام است؟ شاخصههای آن چیست و چه کسی تعیین کرده و چرا او محق بوده که تعریف و تعیین کند؟!
آدمی از وقتی خلق شده، به دنبال فضیلت بوده است. از ارسطو در عصر یونان باستان گرفته تا جامعهگرایان امروزی که پس از چند قرن نظریه پردازی و نیز جنگ و خونریزی بر آن مبنا، دوباره به ارسطو گرا شدهاند - از ماده گرایان و بتپرستان سنّتی و مدرن گرفته، تا کلام وحی و آموزههای اولیاء الله، همه دم از فضیلت زدهاند؟! (ادامه دارد...)
۳۵۳
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.