بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
آیه مبارکه به شرح ذیل است: قُل لَّا أَقُولُ لَكمُْ عِندِى خَزَائنُ اللَّهِ وَ لَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لَا أَقُولُ لَكُمْ إِنىِّ مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلىََّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الْأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ أَ فَلَا تَتَفَكَّرُونَ - بگو من نمىگويم خزينههاى خداوند نزد من است، و نيز نمىگويم علم غيب دارم، و نمىگويم فرشتهاى هستم، من دنبال نمىكنم مگر همان چيزى را كه به سويم وحى مىشود، بگو آيا كور و بينا يكسان است؟ پس چرا تفكر نمىكنيد؟(سوره انعام آیه 50)
نه فقط امامان (ع)، بلکه شخص پیامبر اکرم (ص) نیز بسیار از آینده سخن گفته و خبر دادهاند. لذا طرح این سؤال به گونهای که بخواهند به صورت غیر مستقیم ائمه را در صراط دیگری نشان دهند، خطاست. بلکه باید پرسید با توجه به آیه فوق، چطور همه معصومین (ع) و از جمله پیامبر اکرم (ص) که خودش مخاطب این آیه بود، از آینده خبر میداد؟ برای روشن شدن مبحث به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف) - غیب به هر چیزی گفته میشود که از نظر شخص یا اشخاصی پنهان باشد. نه این که چیزی به نام غیب وجود دارد. لذا خیلی از مباحث یا چیزها در نظر برخی غیب و در نظر برخی دیگر مشهود است. پس وقتی انسان به چیزی اشراف عینی یا علمی پیدا کرد، آن دیگر برای او غیب نیست، بلکه شهود است. چنان چه ما وقتی علم و معرفت یافتیم، شهادت میدهیم به یکتایی خداوند و حقانیت پیامبر اکرم(ص) أشهد ان لا إله الاّ الله و وجود قیامت و بهشت و جهنم.
ب)- وقتی خداوند کریم در قرآن می فرماید که خداوند به غیبت و شهود شما و هر چه در آسمانها و زمین است آگاه میباشد، یعنی برای او غیبی وجود ندارد و همه چیز مخلوق او و در محضر او و در ید قدرت اوست. نه این که برای خدا چیزی به نام غیب وجود دارد که خدا از آن آگاه است. بلکه او به آن چه از نظر ما غایب یا مشهود است، علم دارد. و نه تنها ظاهر هر چیزی، بلکه به باطن و ذات هر چیزی و حتی تفکراتی که در سر داشته و یا نیاتی که در سینه داریم علم دارد چون خودش خلق کرده است و همه چیز تجلی علم اوست.
إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَيْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ - بیگمان خدا داناى نهانى هاى آسمان و زمين است، بیگمان او بدانچه در سينهها هست، داناست.(سوره فاطر آیه 38)
ج) - پس اگر دستور آمد که بگو علم غیب نمیدانم، منظور آن چیزی است که از نظر پیامبر اکرم (ص) در غیب است و نه آن چیزی که از نظر ما در غیب است. مثل این که به ایشان میگفتند: اگر راست می گویی(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
آیه مبارکه به شرح ذیل است: قُل لَّا أَقُولُ لَكمُْ عِندِى خَزَائنُ اللَّهِ وَ لَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لَا أَقُولُ لَكُمْ إِنىِّ مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلىََّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الْأَعْمَى وَ الْبَصِيرُ أَ فَلَا تَتَفَكَّرُونَ - بگو من نمىگويم خزينههاى خداوند نزد من است، و نيز نمىگويم علم غيب دارم، و نمىگويم فرشتهاى هستم، من دنبال نمىكنم مگر همان چيزى را كه به سويم وحى مىشود، بگو آيا كور و بينا يكسان است؟ پس چرا تفكر نمىكنيد؟(سوره انعام آیه 50)
نه فقط امامان (ع)، بلکه شخص پیامبر اکرم (ص) نیز بسیار از آینده سخن گفته و خبر دادهاند. لذا طرح این سؤال به گونهای که بخواهند به صورت غیر مستقیم ائمه را در صراط دیگری نشان دهند، خطاست. بلکه باید پرسید با توجه به آیه فوق، چطور همه معصومین (ع) و از جمله پیامبر اکرم (ص) که خودش مخاطب این آیه بود، از آینده خبر میداد؟ برای روشن شدن مبحث به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف) - غیب به هر چیزی گفته میشود که از نظر شخص یا اشخاصی پنهان باشد. نه این که چیزی به نام غیب وجود دارد. لذا خیلی از مباحث یا چیزها در نظر برخی غیب و در نظر برخی دیگر مشهود است. پس وقتی انسان به چیزی اشراف عینی یا علمی پیدا کرد، آن دیگر برای او غیب نیست، بلکه شهود است. چنان چه ما وقتی علم و معرفت یافتیم، شهادت میدهیم به یکتایی خداوند و حقانیت پیامبر اکرم(ص) أشهد ان لا إله الاّ الله و وجود قیامت و بهشت و جهنم.
ب)- وقتی خداوند کریم در قرآن می فرماید که خداوند به غیبت و شهود شما و هر چه در آسمانها و زمین است آگاه میباشد، یعنی برای او غیبی وجود ندارد و همه چیز مخلوق او و در محضر او و در ید قدرت اوست. نه این که برای خدا چیزی به نام غیب وجود دارد که خدا از آن آگاه است. بلکه او به آن چه از نظر ما غایب یا مشهود است، علم دارد. و نه تنها ظاهر هر چیزی، بلکه به باطن و ذات هر چیزی و حتی تفکراتی که در سر داشته و یا نیاتی که در سینه داریم علم دارد چون خودش خلق کرده است و همه چیز تجلی علم اوست.
إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَيْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ - بیگمان خدا داناى نهانى هاى آسمان و زمين است، بیگمان او بدانچه در سينهها هست، داناست.(سوره فاطر آیه 38)
ج) - پس اگر دستور آمد که بگو علم غیب نمیدانم، منظور آن چیزی است که از نظر پیامبر اکرم (ص) در غیب است و نه آن چیزی که از نظر ما در غیب است. مثل این که به ایشان میگفتند: اگر راست می گویی(ادامه دارد...)
۶۵۸
۱۵ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.