بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
القائات، آثار مستقیم و عمیقی دارند. یکی از آثار ذکر، همین القاء میباشد.
اگر آدمی مدام به خودش القا کند که در مقابل خدا و اهل عصمت (ع)، غرور دارم، حتماً دچار همین حالت میشود، و اگر القا کند که من بندۀ متواضع و شاکری هستم، همانگونه میشود!
خداوند سبحان، ایمان همه ما را حفظ کند. هر چه انسان مذهبیتر باشد، شیاطین جنّ و انس، بیشتر حسادت میورزند و تلاش میکنند تا مانع انسان شوند و او را منصرف و منحرف نمایند!
ابتدا دقت نمایید که غرور یعنی فریب و مغرور یعنی: فریب خورده؛ و حالاتی چون به خود بالیدن، از خود راضی بودن و ... اسامی دیگری چون عُجب، تکبر دارد و اگر واقعاً امتیازی باشند، موجب افتخار میگردند. بنابراین، واژگانی چون غرور ملّی - غرور آفرین و ... که بیشتر در بارۀ پیروزی ورزشکاران یا شرکت کنندگان در مسابقات علمی یا حتی رزمندگان و شهداء گفته میشود، خطا و به قول معروف یک غلط مصطلح می باشد.
خداوند سبحان در قرآن مجید از انسان می پرسد: يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ - اى انسان چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته(6)
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ -همان خدايی كه تو را آفريد و منظم (متعادل) ساخت.(7)(سوره انفطار آیه 6 و 7)
چه چیزی تو را در برابر او مغرور نموده؟!، یعنی: چه چیزی تو را در برابر او فریب داده است؟! و لازم است که آدمی دائم در ذهن خودش به این سؤال بیندیشد و پاسخ دهد.
بنابراین، هر گاه آدمی دچار احساس عُجب و خودپسندی و خود بزرگ بینی و یا به قولی غرور شدد؛ باید بداند که اولاً این حالات کاذب، از وساوس شیطانی است و - أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بگوید هرکجا که آدمی دشمن را نمی بیند تا با او مقابله کند، فرمود: کافیست بگویی اَعوذُ بالله، تا در قلعۀ امن قرار گیری مانند دو سورۀ معوذتین که از شرّ شیاطین جن و انس، وسوسه ها و حسادتها، به خدا پناه میبرید و او شما را پناه میدهد و مصون نگاه میدارد.
سپس بیندیشید که چه چیزی سبب این غرور در برابر خداوند سبحان شده است؟! و اساساً انسان چه چیزی برای عُجب و تکبر دارد؟! اگر زیبا و جذاب باشد، این را خودش نساخته و به دست نیاورده است، بلکه خداوند منّان چنین آفریده،لذا باید شاکر باشید - اگر ثروتمند و مرفه باشد نیز رزقی است که او داده تا وسیله رشد قرار دهد و البته با آن امتحان میشود - اگر دانشمند می باشد نیز چیز زیادی نمیداند و علم او حتی در برابر آن چه باید بداند و می توانست بداند، بسیار اندک است؛ (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
القائات، آثار مستقیم و عمیقی دارند. یکی از آثار ذکر، همین القاء میباشد.
اگر آدمی مدام به خودش القا کند که در مقابل خدا و اهل عصمت (ع)، غرور دارم، حتماً دچار همین حالت میشود، و اگر القا کند که من بندۀ متواضع و شاکری هستم، همانگونه میشود!
خداوند سبحان، ایمان همه ما را حفظ کند. هر چه انسان مذهبیتر باشد، شیاطین جنّ و انس، بیشتر حسادت میورزند و تلاش میکنند تا مانع انسان شوند و او را منصرف و منحرف نمایند!
ابتدا دقت نمایید که غرور یعنی فریب و مغرور یعنی: فریب خورده؛ و حالاتی چون به خود بالیدن، از خود راضی بودن و ... اسامی دیگری چون عُجب، تکبر دارد و اگر واقعاً امتیازی باشند، موجب افتخار میگردند. بنابراین، واژگانی چون غرور ملّی - غرور آفرین و ... که بیشتر در بارۀ پیروزی ورزشکاران یا شرکت کنندگان در مسابقات علمی یا حتی رزمندگان و شهداء گفته میشود، خطا و به قول معروف یک غلط مصطلح می باشد.
خداوند سبحان در قرآن مجید از انسان می پرسد: يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ - اى انسان چه چيز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته(6)
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ -همان خدايی كه تو را آفريد و منظم (متعادل) ساخت.(7)(سوره انفطار آیه 6 و 7)
چه چیزی تو را در برابر او مغرور نموده؟!، یعنی: چه چیزی تو را در برابر او فریب داده است؟! و لازم است که آدمی دائم در ذهن خودش به این سؤال بیندیشد و پاسخ دهد.
بنابراین، هر گاه آدمی دچار احساس عُجب و خودپسندی و خود بزرگ بینی و یا به قولی غرور شدد؛ باید بداند که اولاً این حالات کاذب، از وساوس شیطانی است و - أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بگوید هرکجا که آدمی دشمن را نمی بیند تا با او مقابله کند، فرمود: کافیست بگویی اَعوذُ بالله، تا در قلعۀ امن قرار گیری مانند دو سورۀ معوذتین که از شرّ شیاطین جن و انس، وسوسه ها و حسادتها، به خدا پناه میبرید و او شما را پناه میدهد و مصون نگاه میدارد.
سپس بیندیشید که چه چیزی سبب این غرور در برابر خداوند سبحان شده است؟! و اساساً انسان چه چیزی برای عُجب و تکبر دارد؟! اگر زیبا و جذاب باشد، این را خودش نساخته و به دست نیاورده است، بلکه خداوند منّان چنین آفریده،لذا باید شاکر باشید - اگر ثروتمند و مرفه باشد نیز رزقی است که او داده تا وسیله رشد قرار دهد و البته با آن امتحان میشود - اگر دانشمند می باشد نیز چیز زیادی نمیداند و علم او حتی در برابر آن چه باید بداند و می توانست بداند، بسیار اندک است؛ (ادامه دارد...)
۶۲۲
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.