تفسیر قرآن
پیامهای آیات 41 تا 43 سوره فصلت
- قرآن، مايه ى ذكر و يادآورى است. «كفروا بالذكر» (آنچه را كه انسان دچار غفلت و فراموشى مى شود، به ياد انسان مى اندازد)
- كفر گروهى از مردم، سبب شكست كتاب آسمانى نمى شود. «لكتاب عزيز»
- قرآن از آينده خود خبر مى دهد. عزّت قرآن و تحريف نشدن آن در طول تاريخ با وجود آن همه دشمن، يك خبر غيبى است. «عزيز - لا يأتيه الباطل»
- هيچ گونه باطلى در قرآن نيست. (نه دروغ، نه تضاد، نه تحريف و نه...). « لا يأتيه الباطل»
- همه ى توطئه هاى گذشته و آينده در راه مبارزه با قرآن بى تأثير است. «عزيز... لا يأتيه...»
- تفسيرهاى باطل، برداشت برخى انسان ها از قرآن است، ولى خود قرآن همچنان استوار است. «تنزيل من حكيم»
- قرآن كه از طرف خداوند حكيم است، حكيمانه و استوار است. (محتوى ، الفاظ، شيوه ى نزول و نيز تأثير آن محكم و استوار است). «تنزيل من حكيم»
- خداوند حكيم است. «تنزيل من حكيم...» قرآن نيز حكيم است. «يس و القرآن الحكيم»(62) و پيامبر آموزگار حكمت است. «يعلّمهم الكتاب و الحكمة»(63)
- قرآن، جلوه ى حكمت الهى و دليل شايستگى خداوند براى حمد است. «حكيم حميد»
- حتّى انبيا به دلدارى نياز دارند و اين آيه نوعى دلدارى به پيامبر است. «ما يقال لك»
- عكس العمل مخالفان در برابر انبيا يكسان است. «ما يقال لك الاّ...»
- رهبران دينى بايد تحمّل ناسزاگويى هاى مخالفان را داشته باشند. «ما يقال لك الاّ قد قيل...»
- راه توبه همواره باز است. «لذو مغفرة»
- توجّه به رحمت و عقاب خداوند زمينه ساز توبه انسان است. «لذو مغفرة و ذو عقاب»
- هشدار و اميد بايد در كنار هم باشد. «ذو مغفرة... ذو عقاب»
- رحمت خداوند بر غضبش پيشى دارد. (اول مغفرت مطرح شده بعد عقاب)
- بخشش و تنبيه از شئون ربوبيّت است. «ان ربّك لذو مغفرة و ذو عقاب اليم»
-----
62) يس، 1 - 2.
63) آل عمران، 164.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- قرآن، مايه ى ذكر و يادآورى است. «كفروا بالذكر» (آنچه را كه انسان دچار غفلت و فراموشى مى شود، به ياد انسان مى اندازد)
- كفر گروهى از مردم، سبب شكست كتاب آسمانى نمى شود. «لكتاب عزيز»
- قرآن از آينده خود خبر مى دهد. عزّت قرآن و تحريف نشدن آن در طول تاريخ با وجود آن همه دشمن، يك خبر غيبى است. «عزيز - لا يأتيه الباطل»
- هيچ گونه باطلى در قرآن نيست. (نه دروغ، نه تضاد، نه تحريف و نه...). « لا يأتيه الباطل»
- همه ى توطئه هاى گذشته و آينده در راه مبارزه با قرآن بى تأثير است. «عزيز... لا يأتيه...»
- تفسيرهاى باطل، برداشت برخى انسان ها از قرآن است، ولى خود قرآن همچنان استوار است. «تنزيل من حكيم»
- قرآن كه از طرف خداوند حكيم است، حكيمانه و استوار است. (محتوى ، الفاظ، شيوه ى نزول و نيز تأثير آن محكم و استوار است). «تنزيل من حكيم»
- خداوند حكيم است. «تنزيل من حكيم...» قرآن نيز حكيم است. «يس و القرآن الحكيم»(62) و پيامبر آموزگار حكمت است. «يعلّمهم الكتاب و الحكمة»(63)
- قرآن، جلوه ى حكمت الهى و دليل شايستگى خداوند براى حمد است. «حكيم حميد»
- حتّى انبيا به دلدارى نياز دارند و اين آيه نوعى دلدارى به پيامبر است. «ما يقال لك»
- عكس العمل مخالفان در برابر انبيا يكسان است. «ما يقال لك الاّ...»
- رهبران دينى بايد تحمّل ناسزاگويى هاى مخالفان را داشته باشند. «ما يقال لك الاّ قد قيل...»
- راه توبه همواره باز است. «لذو مغفرة»
- توجّه به رحمت و عقاب خداوند زمينه ساز توبه انسان است. «لذو مغفرة و ذو عقاب»
- هشدار و اميد بايد در كنار هم باشد. «ذو مغفرة... ذو عقاب»
- رحمت خداوند بر غضبش پيشى دارد. (اول مغفرت مطرح شده بعد عقاب)
- بخشش و تنبيه از شئون ربوبيّت است. «ان ربّك لذو مغفرة و ذو عقاب اليم»
-----
62) يس، 1 - 2.
63) آل عمران، 164.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۶k
۱۹ خرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.