مصاهرات و پیوندهای خویشاوندی بین خلفاء و ائمه:
مصاهرات و پیوندهای خویشاوندی بین خلفاء و ائمه:
بین خانواده پیامبر ص و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بود؛ به گونهای که عایشه رض دختر أبوبکر رض ، همسر پیامبر ص بود سپس حفصه رض دختر عمر رض را به نکاح خویش درآورد(1)
و از طرفی دخترش فاطمه رض را به ازدواج علی رض درمی آورد که چهار فرزند از آنها به جای می مانند: «حسن»، «حسین»، «امکلثوم» و «زینب».. همچنین دختر دیگرش، رقیّه را به نکاح عثمان س درمی آورد که نتیجه اش فرزند پسری به نام عبداللّه بود که در سنّ هفت سالگی در اثر زخم شدیدی که از منقار خروس به چشمش اصابت کرد، وفات یافت.. و چون رقیّه نیز در سال دوم هجری در مدینه وفات یافت، پیامبر ص دختر دیگرش، امکلثوم ل را به همسری اش درآورد و چون امکلثوم نیز پس از چندی از دنیا رفت، پیامبر ص فرمود: «اگر دختر دیگری داشتم، باز به عثمان می دادم»، و لذا ملقّب به «ذوالنورین» گردید(2)
در واقع، پیامبر ص داماد أبوبکر و عمر می باشد.. و علی و عثمان نیز، داماد پیامبر ص می باشند(3)
و امّا خود علی رض نیز، دخترش امکلثوم را به ازدواج عمر رض درآورده که صاحب نوهای به نام «زید» از ازدواج عمر و أمکلثوم شده است(4)
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﻌﻔﺮﺑﻦ أﺑﯽﻃﺎﻟﺐ- ﺑﺮادر ﻋﻠﻲ - ﺑﻪ ﺷﻬﺎدت رﺳﯿﺪ، ﻫﻤﺴﺮش أﺳﻤﺎءﺑﻨﺖ ﻋﻤﯿﺲ، ﺑﻪ ازدواج أﺑﻮﺑﮑﺮ درﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ آن، ﭘﺴﺮی ﺑﻪ ﻧﺎم «محمّدبنأبیبکر» می باشد که علی او را بعدها به ولایت مصر منصوب می کند. زمانی که أبوبکر وفات می یابد، علی همسرش را به نکاح خود درمی آورد و فرزندی به نام «یحیی» از او متولّد می شود(5)
همچنانکه در خطبه 67 نهجالبلاغه آمده است، محمّد فرزند أبوبکر ، مورد علاقه فراوان علی بود و در کنار فرزندان خود، او را بزرگ کرد و به هنگام خلافتش، او را به زمامداری مصر منصوب نمود. وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر یکی را به عقد حسین و دیگری را به عقد محمّد پسر أبوبکر درآورد. حسین از شهربانو، «زین العابدین» را صاحب شد، و محمّدبن أبی بکر نیز از همسرش، صاحب پسری به نام «قاسم» گشت و بنابراین، آن دو، پسرخاله هم بودند.. قاسم نیز بعدها با دختر عموی(6) خود «أسماء» - دختر عبدالرحمن بن أبی بکر - ازدواج کرد و از وی دختری به نام «أمفروة» به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید و از این جهت امام صادق فرمود: «ولدنی أبوبکر مرتین!». «أبوبکر، دو بار جدّ من است!»(7)
و قرابت دیگر - که تمام اهل أنساب و تواریخ آورده اند - ازدواج حسین بن علی با حفصة دختر عبدالرحمن بن أبی بکر، نوه أبوبکر است که پس از شهادت حسین، با عبداللّه بن زبیر ازدواج کرد.
همچنین أمکلثوم، دختر جعفربن أببطالب همسر أبان، پسر عثمان بن عفان بود(8)
و سکینه دختر حسین و نوه علی ، همسر زید، پسر عمروبن عثمان - نوه عثمان - بود که بعد از وفات شوهرش، از او ارث برد(9)
همچنین نوه دوم علی - فاطمة دختر دیگر حسین - همسر نوه دیگر عثمان عبداللّه بن عمروبن عثمان بود که بعد از وفات حسن نوه علی - پسر حسن بن علی - با او ازداواج کرد و فرزندی به نام محمّد آورد(10)
همچنین نوه حسن بن علی س - أمقاسم دختر حسن مثنی - همسر نوه دیگر عثمان س - مروان پسر أبان بن عثمان - بود که او هم پسری به نام محمّدبن مروان به دنیا آورد(11)
آیا این مصاهرات و پیوندهای خویشاوندی، همگی دلیل بر رضایت و دوستی و برادری بین خلفاء و علی و فرزندانش نیست؟! اگر چنین نبوده، چرا بعد از وفات خلفاء این پیوندها و مصاهرات، همچنان بین فرزندانشان ادامه داشت؟!.
(1) وﺳﺎﺋﻞ اﻟﺸﯿﻌﺔ، ﮐﺘﺎب اﻟﺼﻼة، ص ۵۳۴
(2) ﻣﻨﻬﺎج اﻟﺴﻨﺔ، إﺑﻦﺗﯿﻤﯿﺔ، ج۴، ص۷۲- سبل السلام محمد ﺑﻦ إﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺻﻨﻌﺎﻧﯽ، ج 1 ص 48 - مجالس المومنین قاضی نورالله شوشتری (ملقّب ﺑﻪ ﺷﻬﯿﺪ ﺛﺎﻟﺚ)، ص ۸۵- ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﺔ، ﺷﺮح ﻓﯿﺾ اﻹﺳﻼم، ﮐﻼم۱۶۴- ﻗﺮب اﻷﺳﻨﺎد، ّ ﺷﻮﺷﺘﺮی ﺣﻤﯿﺮی، ص۶و۷- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﻗﻤﯽ، ج۱، ص۱۰۸- ﺗﻨﻘﯿﺢ اﻟﺮﺟﺎل، ﻣﻤﻘﺎﻧﯽ، ج۳، ص۷۳- امیر المومنین محمد ﺟﻮاد ﻣﻐﻨﯿﺔ، ص۲۵۶، اسلام شناسی شریعتی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﻋﻠﯽ در ﻋﻬﺪ ﻋﺜﻤﺎن -ص۱۷۲.
(3)در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﻧﮕﺎه ﺷﻮد ﺑﻪ «ﺣﯿﺎةاﻟﻘﻠﻮب»، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ج۲، ﺑﺎب۵۱، ص 588
(4) ﻓﺮوع ﮐﺎﻓﯽ، ﮐﺘﺎب اﻟﻄﻼق، ج۶، ص۱۱۵-اﻹﺳﺘﺒﺼﺎر، ﻃﻮﺳﯽ، أﺑﻮاب اﻟﻌﺪة، ﺑﺎب اﻟﻤﺘﻮﻓﯽ ﻋﻨﻬﺎ زوﺟﻬﺎ، ج۳، ص۳۵۳ ّ ﺗﻬﺬﯾﺐ اﻷﺣﮑﺎم، ﮐﺘﺎب اﻟﻤﯿﺮاث، ج۹، ص۲۶۲-حقیقه الشیعه مقدس اردﺑﯿﻠﯽ، ص 277 چاپ تهران - مجالس اﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ، ﺷﻮﺷﺘﺮی، ص۷۶-۸۲-۸۵ - ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻤﯽ، ج۱، ص۱۸۶، ﻓﺼﻞ۶، ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان «ذﮐﺮ أوﻻد أﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ»، ﭼﺎپ ﻗﺪﯾﻢ اﯾﺮان
(5) ﻣﺠﺎﻟﺲ اﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ، ﺷﻮﺷﺘﺮی، ﻣﺠﻠﺲ ﭼﻬﺎرم -اﻹرﺷﺎد، ﻣﻔﯿﺪ، ص۱۸۶
(6)اﻹرﺷﺎد، ﺷﯿﺦ ﻣﻔﯿﺪ، ص۲۵۳- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﻗﻤﯽ، ج۲، ص۳-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ص ۶۷۳-۶۷۴ ّ
(7)ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲، ص۱۲۰-۱۴۷-۱۵۵-۱۶۱-ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، ص۱۹۵- مشعل اتحاد
بین خانواده پیامبر ص و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بود؛ به گونهای که عایشه رض دختر أبوبکر رض ، همسر پیامبر ص بود سپس حفصه رض دختر عمر رض را به نکاح خویش درآورد(1)
و از طرفی دخترش فاطمه رض را به ازدواج علی رض درمی آورد که چهار فرزند از آنها به جای می مانند: «حسن»، «حسین»، «امکلثوم» و «زینب».. همچنین دختر دیگرش، رقیّه را به نکاح عثمان س درمی آورد که نتیجه اش فرزند پسری به نام عبداللّه بود که در سنّ هفت سالگی در اثر زخم شدیدی که از منقار خروس به چشمش اصابت کرد، وفات یافت.. و چون رقیّه نیز در سال دوم هجری در مدینه وفات یافت، پیامبر ص دختر دیگرش، امکلثوم ل را به همسری اش درآورد و چون امکلثوم نیز پس از چندی از دنیا رفت، پیامبر ص فرمود: «اگر دختر دیگری داشتم، باز به عثمان می دادم»، و لذا ملقّب به «ذوالنورین» گردید(2)
در واقع، پیامبر ص داماد أبوبکر و عمر می باشد.. و علی و عثمان نیز، داماد پیامبر ص می باشند(3)
و امّا خود علی رض نیز، دخترش امکلثوم را به ازدواج عمر رض درآورده که صاحب نوهای به نام «زید» از ازدواج عمر و أمکلثوم شده است(4)
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﻌﻔﺮﺑﻦ أﺑﯽﻃﺎﻟﺐ- ﺑﺮادر ﻋﻠﻲ - ﺑﻪ ﺷﻬﺎدت رﺳﯿﺪ، ﻫﻤﺴﺮش أﺳﻤﺎءﺑﻨﺖ ﻋﻤﯿﺲ، ﺑﻪ ازدواج أﺑﻮﺑﮑﺮ درﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ آن، ﭘﺴﺮی ﺑﻪ ﻧﺎم «محمّدبنأبیبکر» می باشد که علی او را بعدها به ولایت مصر منصوب می کند. زمانی که أبوبکر وفات می یابد، علی همسرش را به نکاح خود درمی آورد و فرزندی به نام «یحیی» از او متولّد می شود(5)
همچنانکه در خطبه 67 نهجالبلاغه آمده است، محمّد فرزند أبوبکر ، مورد علاقه فراوان علی بود و در کنار فرزندان خود، او را بزرگ کرد و به هنگام خلافتش، او را به زمامداری مصر منصوب نمود. وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر یکی را به عقد حسین و دیگری را به عقد محمّد پسر أبوبکر درآورد. حسین از شهربانو، «زین العابدین» را صاحب شد، و محمّدبن أبی بکر نیز از همسرش، صاحب پسری به نام «قاسم» گشت و بنابراین، آن دو، پسرخاله هم بودند.. قاسم نیز بعدها با دختر عموی(6) خود «أسماء» - دختر عبدالرحمن بن أبی بکر - ازدواج کرد و از وی دختری به نام «أمفروة» به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید و از این جهت امام صادق فرمود: «ولدنی أبوبکر مرتین!». «أبوبکر، دو بار جدّ من است!»(7)
و قرابت دیگر - که تمام اهل أنساب و تواریخ آورده اند - ازدواج حسین بن علی با حفصة دختر عبدالرحمن بن أبی بکر، نوه أبوبکر است که پس از شهادت حسین، با عبداللّه بن زبیر ازدواج کرد.
همچنین أمکلثوم، دختر جعفربن أببطالب همسر أبان، پسر عثمان بن عفان بود(8)
و سکینه دختر حسین و نوه علی ، همسر زید، پسر عمروبن عثمان - نوه عثمان - بود که بعد از وفات شوهرش، از او ارث برد(9)
همچنین نوه دوم علی - فاطمة دختر دیگر حسین - همسر نوه دیگر عثمان عبداللّه بن عمروبن عثمان بود که بعد از وفات حسن نوه علی - پسر حسن بن علی - با او ازداواج کرد و فرزندی به نام محمّد آورد(10)
همچنین نوه حسن بن علی س - أمقاسم دختر حسن مثنی - همسر نوه دیگر عثمان س - مروان پسر أبان بن عثمان - بود که او هم پسری به نام محمّدبن مروان به دنیا آورد(11)
آیا این مصاهرات و پیوندهای خویشاوندی، همگی دلیل بر رضایت و دوستی و برادری بین خلفاء و علی و فرزندانش نیست؟! اگر چنین نبوده، چرا بعد از وفات خلفاء این پیوندها و مصاهرات، همچنان بین فرزندانشان ادامه داشت؟!.
(1) وﺳﺎﺋﻞ اﻟﺸﯿﻌﺔ، ﮐﺘﺎب اﻟﺼﻼة، ص ۵۳۴
(2) ﻣﻨﻬﺎج اﻟﺴﻨﺔ، إﺑﻦﺗﯿﻤﯿﺔ، ج۴، ص۷۲- سبل السلام محمد ﺑﻦ إﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺻﻨﻌﺎﻧﯽ، ج 1 ص 48 - مجالس المومنین قاضی نورالله شوشتری (ملقّب ﺑﻪ ﺷﻬﯿﺪ ﺛﺎﻟﺚ)، ص ۸۵- ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﺔ، ﺷﺮح ﻓﯿﺾ اﻹﺳﻼم، ﮐﻼم۱۶۴- ﻗﺮب اﻷﺳﻨﺎد، ّ ﺷﻮﺷﺘﺮی ﺣﻤﯿﺮی، ص۶و۷- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﻗﻤﯽ، ج۱، ص۱۰۸- ﺗﻨﻘﯿﺢ اﻟﺮﺟﺎل، ﻣﻤﻘﺎﻧﯽ، ج۳، ص۷۳- امیر المومنین محمد ﺟﻮاد ﻣﻐﻨﯿﺔ، ص۲۵۶، اسلام شناسی شریعتی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﻋﻠﯽ در ﻋﻬﺪ ﻋﺜﻤﺎن -ص۱۷۲.
(3)در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﻧﮕﺎه ﺷﻮد ﺑﻪ «ﺣﯿﺎةاﻟﻘﻠﻮب»، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ج۲، ﺑﺎب۵۱، ص 588
(4) ﻓﺮوع ﮐﺎﻓﯽ، ﮐﺘﺎب اﻟﻄﻼق، ج۶، ص۱۱۵-اﻹﺳﺘﺒﺼﺎر، ﻃﻮﺳﯽ، أﺑﻮاب اﻟﻌﺪة، ﺑﺎب اﻟﻤﺘﻮﻓﯽ ﻋﻨﻬﺎ زوﺟﻬﺎ، ج۳، ص۳۵۳ ّ ﺗﻬﺬﯾﺐ اﻷﺣﮑﺎم، ﮐﺘﺎب اﻟﻤﯿﺮاث، ج۹، ص۲۶۲-حقیقه الشیعه مقدس اردﺑﯿﻠﯽ، ص 277 چاپ تهران - مجالس اﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ، ﺷﻮﺷﺘﺮی، ص۷۶-۸۲-۸۵ - ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻤﯽ، ج۱، ص۱۸۶، ﻓﺼﻞ۶، ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان «ذﮐﺮ أوﻻد أﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ»، ﭼﺎپ ﻗﺪﯾﻢ اﯾﺮان
(5) ﻣﺠﺎﻟﺲ اﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ، ﺷﻮﺷﺘﺮی، ﻣﺠﻠﺲ ﭼﻬﺎرم -اﻹرﺷﺎد، ﻣﻔﯿﺪ، ص۱۸۶
(6)اﻹرﺷﺎد، ﺷﯿﺦ ﻣﻔﯿﺪ، ص۲۵۳- ﻣﻨﺘﻬﯽاﻵﻣﺎل، ﻗﻤﯽ، ج۲، ص۳-ﺟﻼءاﻟﻌﯿﻮن، ﻣﺠﻠﺴﯽ، ص ۶۷۳-۶۷۴ ّ
(7)ﮐﺸﻒاﻟﻐﻤﺔ، ج۲، ص۱۲۰-۱۴۷-۱۵۵-۱۶۱-ﻋﻤﺪةاﻟﻄﺎﻟﺐ، ص۱۹۵- مشعل اتحاد
۲.۱k
۰۱ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۰)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.