تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره واقعه
آیات 44 تا 46
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لاٰ بٰارِدٍ وَ لاٰ كَرِيمٍ (٤٤)
نه خنك است و نه آرام بخش،
إِنَّهُمْ كٰانُوا قَبْلَ ذٰلِكَ مُتْرَفِينَ (٤٥)
اينان پيش از اين از نازپروردگان خود كامه و سركش بودند،
وَ كٰانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ (٤٦)
و همواره بر گناهان بزرگ پافشارى داشتند،
تفسیر نمونه آیتالله ناصر مکارم شیرازی
سپس براى تاكيد مى افزايد: سايه اى كه نه برودت دارد، و نه هيچ فايده ( لاٰ بٰارِدٍ وَ لاٰ كَرِيمٍ ) سايبان گاه انسان را از آفتاب حفظ مى كند، و گاه از باد و باران و يا منافع ديگرى در بردارد، ولى پيدا است اين سايبان هيچ يك از اين فوائد را ندارد تعبير كريم از ماده كرامت به معنى مفيد فايده است، و لذا در ميان عرب معمول است كه وقتى مى خواهند شخص يا چيزى را غير مفيد معرفى كنند مى گويند: لا كرامة فيه ،مسلم است سايه اى كه از دود سياه و خفه كننده است جز شر و زيان چيزى از آن انتظار نمى رود لا كرامه گرچه كيفرهاى دوزخيان انواع و اقسام مختلف و وحشتناكى دارد ولى ذكر همين سه قسمت كافى است كه انسان بقيه را از آن حدس بزند
در آيات بعد دلائل گرفتارى اصحاب شمال را به اين سرنوشت شوم و وحشتناك در سه جمله نخست خلاصه مى كند: نخست اين كه آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند ( إِنَّهُمْ كٰانُوا قَبْلَ ذٰلِكَ مُتْرَفِينَ ) مترف بطورى كه در لسان العرب آمده از ماده ترف (بر وزن سبب) به معنى تنعم است، و مترف به كسى مى گويند كه فزونى نعمت او را غافل و مغرور و مست كرده و به طغيان واداشته است درست است كه همه اصحاب الشمال در زمره مترفين نيستند، ولى هدف قرآن سردمداران آنها است همانگونه كه امروز هم مى بينيم فساد جامعه هاى بشرى از گروه متنعمين مست و مغرور است كه عامل گمراهى ديگران نيز مى باشند، سرنخ تمام جنگها و خونريزيها و انواع جنايات، و مراكز شهوات، و گرايشهاى انحرافى، به دست اين گروه است، و به همين جهت قرآن قبل از هر چيز انگشت روى آنها مى گذارد اين احتمال نيز وجود دارد كه نعمت معنى گسترده اى دارد و منحصر به اموال نيست بلكه جوانى و سلامت و عمر نيز از نعمتهاى خدا است كه اگر باعث غرور و غفلت گردد سرچشمه اصلى گناهان است، و اصحاب شمال هر يك داراى نوعى از اين نعمتها هستند
سپس به دومين گناه آنها اشاره كرده، مى افزايد: آنها بر گناهان بزرگ اصرار داشتند
متن و ترجمه و تفسیر بر گرفته از کتاب الکترونیکی قرآن نور
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره واقعه
آیات 44 تا 46
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لاٰ بٰارِدٍ وَ لاٰ كَرِيمٍ (٤٤)
نه خنك است و نه آرام بخش،
إِنَّهُمْ كٰانُوا قَبْلَ ذٰلِكَ مُتْرَفِينَ (٤٥)
اينان پيش از اين از نازپروردگان خود كامه و سركش بودند،
وَ كٰانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ (٤٦)
و همواره بر گناهان بزرگ پافشارى داشتند،
تفسیر نمونه آیتالله ناصر مکارم شیرازی
سپس براى تاكيد مى افزايد: سايه اى كه نه برودت دارد، و نه هيچ فايده ( لاٰ بٰارِدٍ وَ لاٰ كَرِيمٍ ) سايبان گاه انسان را از آفتاب حفظ مى كند، و گاه از باد و باران و يا منافع ديگرى در بردارد، ولى پيدا است اين سايبان هيچ يك از اين فوائد را ندارد تعبير كريم از ماده كرامت به معنى مفيد فايده است، و لذا در ميان عرب معمول است كه وقتى مى خواهند شخص يا چيزى را غير مفيد معرفى كنند مى گويند: لا كرامة فيه ،مسلم است سايه اى كه از دود سياه و خفه كننده است جز شر و زيان چيزى از آن انتظار نمى رود لا كرامه گرچه كيفرهاى دوزخيان انواع و اقسام مختلف و وحشتناكى دارد ولى ذكر همين سه قسمت كافى است كه انسان بقيه را از آن حدس بزند
در آيات بعد دلائل گرفتارى اصحاب شمال را به اين سرنوشت شوم و وحشتناك در سه جمله نخست خلاصه مى كند: نخست اين كه آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند ( إِنَّهُمْ كٰانُوا قَبْلَ ذٰلِكَ مُتْرَفِينَ ) مترف بطورى كه در لسان العرب آمده از ماده ترف (بر وزن سبب) به معنى تنعم است، و مترف به كسى مى گويند كه فزونى نعمت او را غافل و مغرور و مست كرده و به طغيان واداشته است درست است كه همه اصحاب الشمال در زمره مترفين نيستند، ولى هدف قرآن سردمداران آنها است همانگونه كه امروز هم مى بينيم فساد جامعه هاى بشرى از گروه متنعمين مست و مغرور است كه عامل گمراهى ديگران نيز مى باشند، سرنخ تمام جنگها و خونريزيها و انواع جنايات، و مراكز شهوات، و گرايشهاى انحرافى، به دست اين گروه است، و به همين جهت قرآن قبل از هر چيز انگشت روى آنها مى گذارد اين احتمال نيز وجود دارد كه نعمت معنى گسترده اى دارد و منحصر به اموال نيست بلكه جوانى و سلامت و عمر نيز از نعمتهاى خدا است كه اگر باعث غرور و غفلت گردد سرچشمه اصلى گناهان است، و اصحاب شمال هر يك داراى نوعى از اين نعمتها هستند
سپس به دومين گناه آنها اشاره كرده، مى افزايد: آنها بر گناهان بزرگ اصرار داشتند
متن و ترجمه و تفسیر بر گرفته از کتاب الکترونیکی قرآن نور
۸۶۹
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.