و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فی القت
و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا
و آن کس که مظلوم کشته شده ، ما به ولی او حکومت دادیم که در کشتن اسراف و زیاده روی نکند ، که او از جانب ما منصور و مورد حمایت است.
(سوره اسراء آیه 33)
از امام محمد باقر (ع) روایت است که آن حضرت فرمود : حسین (ع) مظلوم کشته شد و ما اولیاء و وارث خون او هستیم ، و قائم ما خون خواهی حسین (ع) خواهد کرد . پس هر کس که به کشتن آن حضرت راضی بوده است به قتل می رساند تا آنجا که خواهند گفت : او در کشتار اسراف می کند.
همچنین روایت است از ایشان که فرموده اند منظور از « و من قتل مظلوماً » حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شد .... سپس فرمود : واما منظور از اسراف در کشتار ، این است که اشخاص دیگری غیر از قاتل اصلی او کشته شود . و مقصود از « انه کان منصورا » این است که حضرت قائم ، که ولی حقیقی حسین (ع) و مردی از دودمان رسول خدا (ص) است ، از دنیا نمی رود تا اینکه به پیروزی کامل برسد .
مردی از تفسیر آن آیه شریفه از امام صادق (ع) سئوال کرد . حضرت فرمود : « منصور ، قائم آل محمد است که ولی خون حسین (ع) است و چون ظهور نماید ، اقدام به خون خواهی حسین کند و دشمنان را بکشد و اگر همه اهل زمین را به قتل برساند اسراف نکرده است . و معنای « فلا یسرف فی القتل » این است که او هرگز به کاری که اسراف محسوب شود دست نمی آلاید . سپس فرمود : به خدا سوگند که حضرت قائم ، بازماندگان و ذراری کشندگان حضرت حسین (ع) را به واسطه کردار پدران و اجدادشان خواهد کشت.
عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است : به امام رضا (ع) عرض کردم که نظرتان در باره این حدیث که از امام صادق (ع) روایت شده است ، چه می باشد ؟ حضرت فرمود : « درست است » گفتم : پس معنای آیه 164 سوره انعام که می فرماید « و لا تزر وازره اخری »( هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید ) چه می شود ؟ فرمود « خداوند در تمام گفتارهایش راست و درست فرموده است ، لکن فرزندان قاتلان حسین (ع) کسانی هستند که از کردار پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می کنند و هر کس که از کاری راضی باشد ، مثل آن است که آن را انجام داده است ، و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم ، به این قتل راضی و خشنود باشد ، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود . از این رو حضرت قائم(عج) آنها را به قتل می رساند.
منابع:
ینابیع الموده ج3ص343- المحجه ص128
تفسیر عیاشی ج2ص313- تفسیر برهان ج2ص419- بحارالانوار ج44ص218
کامل الزیارات ص63
عیون اخبارالرضا ص212- الزام الناصب ج1ص72
اللّهمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج وَ العافِیهِ وَ النَصر وَ اجعَلنا مِن خَیرِ اعوانِه و انصارِه.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
و آن کس که مظلوم کشته شده ، ما به ولی او حکومت دادیم که در کشتن اسراف و زیاده روی نکند ، که او از جانب ما منصور و مورد حمایت است.
(سوره اسراء آیه 33)
از امام محمد باقر (ع) روایت است که آن حضرت فرمود : حسین (ع) مظلوم کشته شد و ما اولیاء و وارث خون او هستیم ، و قائم ما خون خواهی حسین (ع) خواهد کرد . پس هر کس که به کشتن آن حضرت راضی بوده است به قتل می رساند تا آنجا که خواهند گفت : او در کشتار اسراف می کند.
همچنین روایت است از ایشان که فرموده اند منظور از « و من قتل مظلوماً » حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شد .... سپس فرمود : واما منظور از اسراف در کشتار ، این است که اشخاص دیگری غیر از قاتل اصلی او کشته شود . و مقصود از « انه کان منصورا » این است که حضرت قائم ، که ولی حقیقی حسین (ع) و مردی از دودمان رسول خدا (ص) است ، از دنیا نمی رود تا اینکه به پیروزی کامل برسد .
مردی از تفسیر آن آیه شریفه از امام صادق (ع) سئوال کرد . حضرت فرمود : « منصور ، قائم آل محمد است که ولی خون حسین (ع) است و چون ظهور نماید ، اقدام به خون خواهی حسین کند و دشمنان را بکشد و اگر همه اهل زمین را به قتل برساند اسراف نکرده است . و معنای « فلا یسرف فی القتل » این است که او هرگز به کاری که اسراف محسوب شود دست نمی آلاید . سپس فرمود : به خدا سوگند که حضرت قائم ، بازماندگان و ذراری کشندگان حضرت حسین (ع) را به واسطه کردار پدران و اجدادشان خواهد کشت.
عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است : به امام رضا (ع) عرض کردم که نظرتان در باره این حدیث که از امام صادق (ع) روایت شده است ، چه می باشد ؟ حضرت فرمود : « درست است » گفتم : پس معنای آیه 164 سوره انعام که می فرماید « و لا تزر وازره اخری »( هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نخواهد کشید ) چه می شود ؟ فرمود « خداوند در تمام گفتارهایش راست و درست فرموده است ، لکن فرزندان قاتلان حسین (ع) کسانی هستند که از کردار پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می کنند و هر کس که از کاری راضی باشد ، مثل آن است که آن را انجام داده است ، و اگر کسی در شرق عالم کشته شود و دیگری در غرب عالم ، به این قتل راضی و خشنود باشد ، نزد خدای تعالی با قاتل شریک خواهد بود . از این رو حضرت قائم(عج) آنها را به قتل می رساند.
منابع:
ینابیع الموده ج3ص343- المحجه ص128
تفسیر عیاشی ج2ص313- تفسیر برهان ج2ص419- بحارالانوار ج44ص218
کامل الزیارات ص63
عیون اخبارالرضا ص212- الزام الناصب ج1ص72
اللّهمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج وَ العافِیهِ وَ النَصر وَ اجعَلنا مِن خَیرِ اعوانِه و انصارِه.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
۲.۹k
۲۹ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.