روز شمار عید الله الاکبر
روز شمار عید الله الاکبر
(۳۵) روز مانده تا عید سعید غدیر
.
.
.
.
علم امیرالمومنین(ع) در منابع اهل سنت
علم و دانش علی اکتسابی نیست تا استاد برتر از خود و شاگردان و هم دورههایی همسان خود داشته باشد، بلکه علم او «لدنی» است و و ریشه در علم الهی و آسمانی دارد، به این جهت علم او برهمه انسانهای معمولی و غیر مرتبط با وحی آسمانی برتری و امتیاز دارد، و به همین جهت است که حتی در منابع اهل سنّت نیز از او به عنوان «اعلم النّاس» یاد شده است که به نمونههایی اشاره میشود:
1- پیامبر اکرم(ص) فرمود: اعلم امّتی من بعدی علیّ بن ابی طالب علیه السّلام؛
( فرائد السمطین، جوینی، ج 1، ص 97، کفایة الطالب، الکرخی ص 332.)
داناترین امّت من بعد از من علی بن ابیطالب(ع) است.
2- عبداللّه بن مسعود میگوید، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «قُسّمت الحکمة علی عشرة اجزاءٍ فاعطی علیّ تسعة و النّاس جزءً واحداً؛( حلیة الاولیاء، ابی نعیم، ج 1، ص 64.) حکمت (و دانش) به ده جزء تقسیم شده است و به علی نه قسمت آن و به (مابقی مردم) یکدهم داده شده است.»
تمامی علوم بشری و پیشرفتهای آن جزء همان یکدهم است، و علم علی(ع) نه برابر دانش تمامی بشریت است. و راز آن هم این است که ریشه در مهبط وحی الهی یعنی پیغمبر اکرم(ص) دارد، که خودحضرت(ص) فرمود:
«انا مدینة العلم و علیٌ بابها، فمن ارادالعلم فیأت الباب؛( انساب الاشراف، ج 2، ص 124.)من شهر علم (الهی و وحیانی) هستم و علی دَرِ آن است پس هر کس اراده دانش دارد باید از درب (شهر) وارد شود.
3- عایشه درباره علی(ع) میگوید: «هو اعلم النّاس بالسّنة؛( کنزالعمّال، همان، ج 11، ص 605، حدیث 32926.) او داناترین مردم نسبت به سنّت (پیامبر اکرم(ص)) میباشد.» ای کاش خود عائشه به این حدیث عمل میکرد، و به توصیههای امیرمؤمنان(ع) توجّه میکرد و جنگ جمل را به وجود نمیآورد.»
4- پیامبر اکرم(ص) بعد از تزویج فاطمه به علی(ع) به دختر خود فرمود:
«زوّجتک خیر اهلی، اعلمهم علماً و افضلهم حلماً و اوّلهم سلماً؛( المناقب، ، ص 319، حدیث 322.) تو را به تزویج بهترین بستگانم و اهلم درآوردم، که از نظر دانش داناترین، و از نظر حلم و بردباری برترین، و از نظر اسلام اوّلین میباشد.»
5- بالاترین حدیثی که در فضیلت امیرالمومنین (علیه السلام) است، این است که مقام آن حضرت فراتر از دانش و فکر بشری است. همانطوری که خود حضرت علی (علیه السلام) در یک روایتی فرمودند:
و قولوا فی فضلنا ما شئتم بعد أن تثبتونا عبیدا مربوبین و لن تبلغ عقولکم علی ما آتانا الله من الفضل
(و قولوا فینا ما شئتم فلن تبلغوا)
ما را را از مرتبه ربوبیت پائین بیاورید و هرچه می خواهید درباره فضل ما بگوید. اما عقل شما بشر به آنچه که خدا به ما داده است نخواهد رسید.
بصائر الدرجات، ص256 - احتجاج طبرسی، ج2، ص233
6- نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
و ما عرفک الا الله و أنا.
یا علی! تو را جز خدا و من کسی نشناخته است.
مختصر بصائر الدرجات، ص125
7- خوارزمی که از علمای حنفی و از شخصیت های برجسته اهل سنت است، از ابن عباس نقل می کند:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: لو أن الغیاض أقلام و البحر مداد و الجن حساب و الانس کتاب ما أحصوا فضائل علی بن أبی طالب علیه السلام.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر تمام گیاهان قلم شوند و دریاها مرکب شوند و اجنه نویسنده شوند و انس و بشر حسابگر باشند، فضائل علی قابل شمارش نیست.
مناقب خوارزمی، ص18 - لسان المیزان ابن حجر، ج5، ص62
8- ابن کثیر می گوید:
مراد از «انفسنا» حضرت علی (علیه السلام) است.
تفسیر ابن کثیر، ج1، ص379
یعنی امیرالمومنین (علیه السلام) همسنگ و همطراز نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است. اگر فضائل حضرت علی (علیه السلام) همطراز فضائل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نباشد، «و انفسنا» معنا ندارد. تمام فضائل نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) غیر از نبوت، در امیرالمومنین (علیه السلام) هست.
9- زمخشری می گوید:
و فیه دلیل لا شئ اقوی منه علی فضل اصحاب الکساء
این حدیث در ذیل آیه مباهله، که امیرالمومنین (علیه السلام) نفس و جان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شمرده شده است، قوی ترین و محکم ترین فضیلت برای اصحاب کساء است.
10- طبرانی می گوید:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
یا علی! ما سئلت الله شیئا الا سئلت لک مثله الا قال لی لا نبی بعدک
از خداوند برای خودم هر چه خواستم، برای تو هم همان را خواستم؛ مگر اینکه خداوند فرمود دیگر پیامبری بعد از تو نیست.
معجم اوسط طبرانی، ج8، ص47 - السنة عمرو بن ابی عاصم، ص582 - کنز العمال، ج11، ص625 - بحار الأنوار، ج39، ص36
11- قاضی ایاز می گوید:
لا اعرف فی فضیلة علی حدیثا اف
(۳۵) روز مانده تا عید سعید غدیر
.
.
.
.
علم امیرالمومنین(ع) در منابع اهل سنت
علم و دانش علی اکتسابی نیست تا استاد برتر از خود و شاگردان و هم دورههایی همسان خود داشته باشد، بلکه علم او «لدنی» است و و ریشه در علم الهی و آسمانی دارد، به این جهت علم او برهمه انسانهای معمولی و غیر مرتبط با وحی آسمانی برتری و امتیاز دارد، و به همین جهت است که حتی در منابع اهل سنّت نیز از او به عنوان «اعلم النّاس» یاد شده است که به نمونههایی اشاره میشود:
1- پیامبر اکرم(ص) فرمود: اعلم امّتی من بعدی علیّ بن ابی طالب علیه السّلام؛
( فرائد السمطین، جوینی، ج 1، ص 97، کفایة الطالب، الکرخی ص 332.)
داناترین امّت من بعد از من علی بن ابیطالب(ع) است.
2- عبداللّه بن مسعود میگوید، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «قُسّمت الحکمة علی عشرة اجزاءٍ فاعطی علیّ تسعة و النّاس جزءً واحداً؛( حلیة الاولیاء، ابی نعیم، ج 1، ص 64.) حکمت (و دانش) به ده جزء تقسیم شده است و به علی نه قسمت آن و به (مابقی مردم) یکدهم داده شده است.»
تمامی علوم بشری و پیشرفتهای آن جزء همان یکدهم است، و علم علی(ع) نه برابر دانش تمامی بشریت است. و راز آن هم این است که ریشه در مهبط وحی الهی یعنی پیغمبر اکرم(ص) دارد، که خودحضرت(ص) فرمود:
«انا مدینة العلم و علیٌ بابها، فمن ارادالعلم فیأت الباب؛( انساب الاشراف، ج 2، ص 124.)من شهر علم (الهی و وحیانی) هستم و علی دَرِ آن است پس هر کس اراده دانش دارد باید از درب (شهر) وارد شود.
3- عایشه درباره علی(ع) میگوید: «هو اعلم النّاس بالسّنة؛( کنزالعمّال، همان، ج 11، ص 605، حدیث 32926.) او داناترین مردم نسبت به سنّت (پیامبر اکرم(ص)) میباشد.» ای کاش خود عائشه به این حدیث عمل میکرد، و به توصیههای امیرمؤمنان(ع) توجّه میکرد و جنگ جمل را به وجود نمیآورد.»
4- پیامبر اکرم(ص) بعد از تزویج فاطمه به علی(ع) به دختر خود فرمود:
«زوّجتک خیر اهلی، اعلمهم علماً و افضلهم حلماً و اوّلهم سلماً؛( المناقب، ، ص 319، حدیث 322.) تو را به تزویج بهترین بستگانم و اهلم درآوردم، که از نظر دانش داناترین، و از نظر حلم و بردباری برترین، و از نظر اسلام اوّلین میباشد.»
5- بالاترین حدیثی که در فضیلت امیرالمومنین (علیه السلام) است، این است که مقام آن حضرت فراتر از دانش و فکر بشری است. همانطوری که خود حضرت علی (علیه السلام) در یک روایتی فرمودند:
و قولوا فی فضلنا ما شئتم بعد أن تثبتونا عبیدا مربوبین و لن تبلغ عقولکم علی ما آتانا الله من الفضل
(و قولوا فینا ما شئتم فلن تبلغوا)
ما را را از مرتبه ربوبیت پائین بیاورید و هرچه می خواهید درباره فضل ما بگوید. اما عقل شما بشر به آنچه که خدا به ما داده است نخواهد رسید.
بصائر الدرجات، ص256 - احتجاج طبرسی، ج2، ص233
6- نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
و ما عرفک الا الله و أنا.
یا علی! تو را جز خدا و من کسی نشناخته است.
مختصر بصائر الدرجات، ص125
7- خوارزمی که از علمای حنفی و از شخصیت های برجسته اهل سنت است، از ابن عباس نقل می کند:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: لو أن الغیاض أقلام و البحر مداد و الجن حساب و الانس کتاب ما أحصوا فضائل علی بن أبی طالب علیه السلام.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر تمام گیاهان قلم شوند و دریاها مرکب شوند و اجنه نویسنده شوند و انس و بشر حسابگر باشند، فضائل علی قابل شمارش نیست.
مناقب خوارزمی، ص18 - لسان المیزان ابن حجر، ج5، ص62
8- ابن کثیر می گوید:
مراد از «انفسنا» حضرت علی (علیه السلام) است.
تفسیر ابن کثیر، ج1، ص379
یعنی امیرالمومنین (علیه السلام) همسنگ و همطراز نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است. اگر فضائل حضرت علی (علیه السلام) همطراز فضائل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نباشد، «و انفسنا» معنا ندارد. تمام فضائل نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) غیر از نبوت، در امیرالمومنین (علیه السلام) هست.
9- زمخشری می گوید:
و فیه دلیل لا شئ اقوی منه علی فضل اصحاب الکساء
این حدیث در ذیل آیه مباهله، که امیرالمومنین (علیه السلام) نفس و جان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شمرده شده است، قوی ترین و محکم ترین فضیلت برای اصحاب کساء است.
10- طبرانی می گوید:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
یا علی! ما سئلت الله شیئا الا سئلت لک مثله الا قال لی لا نبی بعدک
از خداوند برای خودم هر چه خواستم، برای تو هم همان را خواستم؛ مگر اینکه خداوند فرمود دیگر پیامبری بعد از تو نیست.
معجم اوسط طبرانی، ج8، ص47 - السنة عمرو بن ابی عاصم، ص582 - کنز العمال، ج11، ص625 - بحار الأنوار، ج39، ص36
11- قاضی ایاز می گوید:
لا اعرف فی فضیلة علی حدیثا اف
۶.۳k
۰۶ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.