بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
دلایل برای پی بردن یا اثبات هر امری، گاه به صورت مستقیم به دست میآید و گاه به صورت غیر مستقیم و یا بهتر بگوییم، از طریق استنتاج (نتیجه گیری) حاصل میگردد. مثل این که آدمی اگر آب دریا، رودخانه، باران و ... را مستقیم ببیند، وجود آب برایش به اثبات میرسد و اگر جنگل، باغ یا کشتزاری ببیند نیز نتیجه میگیرد که پس لابد آبی وجود دارد.
در قرآن کریم وجود امام و امام زمان به هر دو طریق تصریح شده است که ذیلاً به برخی از آنها اشاره میگردد:
الف) - مستیقم :
اگر در قرآن کریم هیچ آیهای وجود نداشته باشد به جز آیه ذیل، اثبات می گردد که باید همگان در هر عصر و زمانی امام داشته باشند: يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا - ياد كن روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان - امامشان فرا مىخوانيم؛ پس هر كس كارنامهاش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود رامىخوانندو به قدرنخك هسته خرمايى به آنها ستم نمىشود.(سوره اسراء آیه71)
بدیهی است که خواندن همگان با امام و پیشوایشان مستلزم آن است که همگان در هر عصر و زمانی از امام برخوردار باشند. و ظلم نشدن حتی به اندازه نخ خرما نیز مستلزم آن است که اگر امامان باطل در هر زمان وجود دارند، باید امامان حق نیز وجود داشته باشند، و نیز چنین نباشد که اگر مردم طی 255 سال بعد از هجرت از امام برخوردار بودند، مردم عصرها و نسلهای بعد، بدون امام یله و رها شده باشند.
وقتی خداوند متعال در سوره قدر تصریح مینماید که شب قدر ملائک و روح را نازل میکند تا همه امور عالم را بیاورند و آیه نیز اختصاص به نبی اکرم (ص) ندارد که بعد از ایشان منسوخ قلمداد گردد، معلوم است که در هر زمانی امام زمانی وجود دارد که ملائک و روح به او نازل میگردند. چنان چه امام باقر علیه السلام فرمودند:
ای شيعيان، با سوره -إنّا أنزلناه استدلال كنيد تا پيروز شويد. به خدا سوگند، آن - سوره- إنّا أنزلناه- حجّت خداوند بزرگ و بلند مرتبه بر مردم پس از رسول الله (ص) و سرور دين شما و نهايت دانش ماست.و البته آیات دیگری چون وَالْعَصْرِ- بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ و (سوره هود بخشی از آیه 86)
همه بر اساس احایث محکم و معتبر تصریح به امام زمان هر عصر است. لذا هر عصری باید امام زمانی داشته باشد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
دلایل برای پی بردن یا اثبات هر امری، گاه به صورت مستقیم به دست میآید و گاه به صورت غیر مستقیم و یا بهتر بگوییم، از طریق استنتاج (نتیجه گیری) حاصل میگردد. مثل این که آدمی اگر آب دریا، رودخانه، باران و ... را مستقیم ببیند، وجود آب برایش به اثبات میرسد و اگر جنگل، باغ یا کشتزاری ببیند نیز نتیجه میگیرد که پس لابد آبی وجود دارد.
در قرآن کریم وجود امام و امام زمان به هر دو طریق تصریح شده است که ذیلاً به برخی از آنها اشاره میگردد:
الف) - مستیقم :
اگر در قرآن کریم هیچ آیهای وجود نداشته باشد به جز آیه ذیل، اثبات می گردد که باید همگان در هر عصر و زمانی امام داشته باشند: يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلًا - ياد كن روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان - امامشان فرا مىخوانيم؛ پس هر كس كارنامهاش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود رامىخوانندو به قدرنخك هسته خرمايى به آنها ستم نمىشود.(سوره اسراء آیه71)
بدیهی است که خواندن همگان با امام و پیشوایشان مستلزم آن است که همگان در هر عصر و زمانی از امام برخوردار باشند. و ظلم نشدن حتی به اندازه نخ خرما نیز مستلزم آن است که اگر امامان باطل در هر زمان وجود دارند، باید امامان حق نیز وجود داشته باشند، و نیز چنین نباشد که اگر مردم طی 255 سال بعد از هجرت از امام برخوردار بودند، مردم عصرها و نسلهای بعد، بدون امام یله و رها شده باشند.
وقتی خداوند متعال در سوره قدر تصریح مینماید که شب قدر ملائک و روح را نازل میکند تا همه امور عالم را بیاورند و آیه نیز اختصاص به نبی اکرم (ص) ندارد که بعد از ایشان منسوخ قلمداد گردد، معلوم است که در هر زمانی امام زمانی وجود دارد که ملائک و روح به او نازل میگردند. چنان چه امام باقر علیه السلام فرمودند:
ای شيعيان، با سوره -إنّا أنزلناه استدلال كنيد تا پيروز شويد. به خدا سوگند، آن - سوره- إنّا أنزلناه- حجّت خداوند بزرگ و بلند مرتبه بر مردم پس از رسول الله (ص) و سرور دين شما و نهايت دانش ماست.و البته آیات دیگری چون وَالْعَصْرِ- بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ و (سوره هود بخشی از آیه 86)
همه بر اساس احایث محکم و معتبر تصریح به امام زمان هر عصر است. لذا هر عصری باید امام زمانی داشته باشد.(ادامه دارد...)
۵۳۹
۲۳ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.