تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 64 و 65
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ (64)
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَي الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (65)
ترجمه :
بگو: «اى نادانان! آيا مرا فرمان مى دهيد كه جز خدا بپرستم؟»
و قطعاً به تو و به كسانى كه (از پيامبران) پيش از تو بوده اند وحى شده است كه: «اگر شرك ورزى بدون شك عمل تو تباه مى شود و قطعاً اززيانكاران خواهى شد.»
نکته ها:
شركِ بعد از توحيد، عبادات را محو مى كند. در اين آيه، شرك و در آيه 217 سوره بقره ارتداد سبب حبط عمل معرّفى شده است. «و من يرتدد منكم عن دينه فيمت و هو كافر فاولئك حبطت اعمالهم فى الدنيا و الآخرة»
گرچه مخاطب اوليه در اين آيات، شخص پيامبر است، امّا همه مردم در اين امور با پيامبر شريكند و خطاب خداوند به پيامبر از جهت اهميّت موضوع است كه حتّى اگر پيامبر هم لحظه اى شرك ورزد اعمالش تباه خواهد شد و زيان خواهد كرد و يا از باب به در مى گويد تا ديوار بشنود.
پیامها :
- جهل، سرچشمه انحرافات است. «افغير اللّه... اعبد ايها الجاهلون»
- هرگز در برابر خواسته هاى نابخردان تسليم نشويم. «تأمرونّى... ايها الجاهلون»
- عبادت بايد بر اساس معرفت معبود باشد. «افغير اللّه اعبد... ايها الجاهلون»
- نابخردان، در صدد به انحراف كشاندن ديگران، حتّى انبيا هستند. «تأمرونّى... ايها الجاهلون»
- پيامبر اسلام آخرين پيامبر آسمانى است. «الّذين من قبلك» (در قرآن هرگز «من بعدك» نيامده است).
- شرك، از هيچ كس قابل اغماض نيست. «لئن اشركتَ»
- عصمت انبيا مانع امر و نهى و تشويق و تهديد الهى نيست. «لئن اشركتَ»
- خطر شرك بسيار جدى است. (سه بار حرف لام مفتوحه كه نشانه تأكيد است تكرار شده). «لئن - ليحبطنّ - لتكوننّ»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 64 و 65
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ (64)
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَي الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (65)
ترجمه :
بگو: «اى نادانان! آيا مرا فرمان مى دهيد كه جز خدا بپرستم؟»
و قطعاً به تو و به كسانى كه (از پيامبران) پيش از تو بوده اند وحى شده است كه: «اگر شرك ورزى بدون شك عمل تو تباه مى شود و قطعاً اززيانكاران خواهى شد.»
نکته ها:
شركِ بعد از توحيد، عبادات را محو مى كند. در اين آيه، شرك و در آيه 217 سوره بقره ارتداد سبب حبط عمل معرّفى شده است. «و من يرتدد منكم عن دينه فيمت و هو كافر فاولئك حبطت اعمالهم فى الدنيا و الآخرة»
گرچه مخاطب اوليه در اين آيات، شخص پيامبر است، امّا همه مردم در اين امور با پيامبر شريكند و خطاب خداوند به پيامبر از جهت اهميّت موضوع است كه حتّى اگر پيامبر هم لحظه اى شرك ورزد اعمالش تباه خواهد شد و زيان خواهد كرد و يا از باب به در مى گويد تا ديوار بشنود.
پیامها :
- جهل، سرچشمه انحرافات است. «افغير اللّه... اعبد ايها الجاهلون»
- هرگز در برابر خواسته هاى نابخردان تسليم نشويم. «تأمرونّى... ايها الجاهلون»
- عبادت بايد بر اساس معرفت معبود باشد. «افغير اللّه اعبد... ايها الجاهلون»
- نابخردان، در صدد به انحراف كشاندن ديگران، حتّى انبيا هستند. «تأمرونّى... ايها الجاهلون»
- پيامبر اسلام آخرين پيامبر آسمانى است. «الّذين من قبلك» (در قرآن هرگز «من بعدك» نيامده است).
- شرك، از هيچ كس قابل اغماض نيست. «لئن اشركتَ»
- عصمت انبيا مانع امر و نهى و تشويق و تهديد الهى نيست. «لئن اشركتَ»
- خطر شرك بسيار جدى است. (سه بار حرف لام مفتوحه كه نشانه تأكيد است تكرار شده). «لئن - ليحبطنّ - لتكوننّ»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲۷۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.