بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی، هم دو معنای مذکور را در بر دارد، و هم معانی بسیار بالاتر، عمیقتر و جامعتر، و حتی معانی معنوی و غیر مادی.
دعاها و زیارات تعلیم شده از سوی اهل بیت علیهم السلام، برای همگان میباشد، چه یک نوجوان تازه بالغ، چه مردان و زنان سالخورده؛ و بدیهی است که کسی در محضر ایشان و خطاب به ایشان، حرف بیربط لَهوَ الحَدیث = حرف مُفت نمیگوید؛ حال فرض بگیرید که پدر و مادر کسی در جوانیاش یا پس از رسیدن او به بزرگسالی، از دنیا رفته باشند، اما او نیز میگوید: بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی! آیا شعار غیر واقعی میدهد؟! پس باید معانی دیگری نیز به غیر از همین معانی ظاهری داشته باشد. به عنوان مثال:
الف)- میگویید:من فقط با همین بدن به میدان نیامدهام و فقط جان ناقابل فعلی خود و اموال خود را طبق اخلاص نگذاشتهام، بلکه اصل وجود من از پدر و مادر است، لذا آنها را نیز به میدان آوردهام، چرا که معرفت، حضور و اطاعت من، اصالت دارد، من با تمام وجودم و ریشههای وجودم، و هر چه دارم به میدان آمدهام؛ چنان که در زیارت جامعۀ کبیره میگویید: بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى؛ یعنی از ریشه که پدر و مادر هستند، تا جان و تن خودم، و تا ظواهر و متاع زندگی دنیا که مال میباشد. البته مال فقط ثروت نیست، بلکه همسران، فرزندان، مقام، شهرت، اعتبار، احترام و همه اموال داراییها میباشند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی، هم دو معنای مذکور را در بر دارد، و هم معانی بسیار بالاتر، عمیقتر و جامعتر، و حتی معانی معنوی و غیر مادی.
دعاها و زیارات تعلیم شده از سوی اهل بیت علیهم السلام، برای همگان میباشد، چه یک نوجوان تازه بالغ، چه مردان و زنان سالخورده؛ و بدیهی است که کسی در محضر ایشان و خطاب به ایشان، حرف بیربط لَهوَ الحَدیث = حرف مُفت نمیگوید؛ حال فرض بگیرید که پدر و مادر کسی در جوانیاش یا پس از رسیدن او به بزرگسالی، از دنیا رفته باشند، اما او نیز میگوید: بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی! آیا شعار غیر واقعی میدهد؟! پس باید معانی دیگری نیز به غیر از همین معانی ظاهری داشته باشد. به عنوان مثال:
الف)- میگویید:من فقط با همین بدن به میدان نیامدهام و فقط جان ناقابل فعلی خود و اموال خود را طبق اخلاص نگذاشتهام، بلکه اصل وجود من از پدر و مادر است، لذا آنها را نیز به میدان آوردهام، چرا که معرفت، حضور و اطاعت من، اصالت دارد، من با تمام وجودم و ریشههای وجودم، و هر چه دارم به میدان آمدهام؛ چنان که در زیارت جامعۀ کبیره میگویید: بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى؛ یعنی از ریشه که پدر و مادر هستند، تا جان و تن خودم، و تا ظواهر و متاع زندگی دنیا که مال میباشد. البته مال فقط ثروت نیست، بلکه همسران، فرزندان، مقام، شهرت، اعتبار، احترام و همه اموال داراییها میباشند.(ادامه دارد...)
۲۱۸
۱۴ دی ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.