او ما ملکت ایمانکم ... و خواه با کنیزتان پیوند زناشوئی بب
او ما ملکت ایمانکم ... و خواه با کنیزتان پیوند زناشوئی ببندید...
برای عدالت، مرد چند زن به همسری اختیار می کند و اگر دل فکر انصاف بود با یک زن ازدواج می کند یا یک کنیز را به همسری بر می گزیند...
خیلی مهم هست که بدانیم آنچه در مورد کنیز وجود دارد ازدواج هست و بدون عقد دائم امکان حلال بودن رابطه وجود ندارد. و در مورد ازدواج شرط ایمان وجود دارد پس نمی توان با کنیز مشرک ازدواج کرد. یعنی نمی شود در جنگ بین مسلمانان و کفار اینگونه گفت که زن ها کنیز هستند و داشتن رابطه مجاز است!
حتما باید بین کنیز و مرد عقد و ازدواج دائم وجود داشته باشد همانطور که در آیه 58 سوره نور اشاره می کند اگر کنیزی بخواهد وارد اتاق زن و شوهر شود در سه زمان مختلف باید اجازه بگیرد همانند فرزندان خانه که آنها هم باید اجازه ورود بگیرند. یعنی کنیز زوجه نیست و با فرزند در امور جنسی فرقی ندارد! خلاصه هیچ رابطه زناشوئی حلال نیست مگر به ازدواج همانند سایر زن ها.
اما آیا خرید و فروش کنیز حلال است و می توان در جنگ عده ای را به عنوان کنیز گرفت؟ جواب در خود آیه وجود دارد..
در مواردی که حرف از کنیز به میان آمده خداوند از عبارت «ملکت» استفاده کرده است یعنی فعل ماضی، آنچه از قبل به دست آورده اید! نتیجه ساده است : هرکسی از قبل مالک کنیزی بوده اکنون اجازه ازداج با او را دارد! و با توجه به «ماضی»بودن فعل اینگونه استنباط می شود که به اسارت گرفتن زنها در جنگ با اهداف جنسی و به کنیزی گرفتن آنها حرام می باشد و خداوند هیچگاه دستور به رابطه جنسی با غیر مسلمان نداده همچنین هیچگاه بر خرید و فروش آن احکامی نه نهاده و همیشه امر به آزادی یا ازدواج با آنان را داده است.
کنیز با سه شرط حلال می شود: اول کنیز باید از دوره قدیم باشد(به اعتبار فعل ماضی) یعنی خرید کنیز بعد از این آیات مجاز نبوده و نیست
و دوم مسلمان باشد
و سوم ازدواج صورت بگیرد آنگونه که خداوند بین چند همسری و انتخاب یک زن و یک کنیز فرقی قرار نداد و همه را در ابتدای آیه فرمود:«فانکحوا»
اجازه از اولیاء کنیز برای ازدواج واجب است
ازدواج با کنیز به معنی آزاد شدن و در جایگاه همسری قرار گرفتن است.
با این اوصاف بنظر شما در همان زمان قدیم آیا یک مرد رغبتی برای ازدواج با کنیزش داشته؟ در حالی که می توانست از زنهای آزاد انتخاب کند و حتی تا چهار زن به همسری بگیرد؟ و این حکم به سر افرازی برای اسلام ومسلمانان در مواجه با برده داری بوده است. یک مرد که می تواند از هر زن آزاده ای برای ازدواج انتخاب کند اکنون خداوند به او می گوید با خدمت کار (کنیز) خود ازدواج کن!
نکته دیگر: فقط عبارت «ملکت ایمانکم» به برده و کنیز گفته می شود و جالب است که در ترجمه ها هروقت از عبارت های قرآنی دیگر در مخاطب قرار دادن پسر یا دختر استفاده شده باز هم ترجمه شده: کنیز ...!
در مجموع این مفاهیم و استدلال ها به روشن شدن بسیاری از نادانسته ها کمک می کند...
«بنده خدا»
برای عدالت، مرد چند زن به همسری اختیار می کند و اگر دل فکر انصاف بود با یک زن ازدواج می کند یا یک کنیز را به همسری بر می گزیند...
خیلی مهم هست که بدانیم آنچه در مورد کنیز وجود دارد ازدواج هست و بدون عقد دائم امکان حلال بودن رابطه وجود ندارد. و در مورد ازدواج شرط ایمان وجود دارد پس نمی توان با کنیز مشرک ازدواج کرد. یعنی نمی شود در جنگ بین مسلمانان و کفار اینگونه گفت که زن ها کنیز هستند و داشتن رابطه مجاز است!
حتما باید بین کنیز و مرد عقد و ازدواج دائم وجود داشته باشد همانطور که در آیه 58 سوره نور اشاره می کند اگر کنیزی بخواهد وارد اتاق زن و شوهر شود در سه زمان مختلف باید اجازه بگیرد همانند فرزندان خانه که آنها هم باید اجازه ورود بگیرند. یعنی کنیز زوجه نیست و با فرزند در امور جنسی فرقی ندارد! خلاصه هیچ رابطه زناشوئی حلال نیست مگر به ازدواج همانند سایر زن ها.
اما آیا خرید و فروش کنیز حلال است و می توان در جنگ عده ای را به عنوان کنیز گرفت؟ جواب در خود آیه وجود دارد..
در مواردی که حرف از کنیز به میان آمده خداوند از عبارت «ملکت» استفاده کرده است یعنی فعل ماضی، آنچه از قبل به دست آورده اید! نتیجه ساده است : هرکسی از قبل مالک کنیزی بوده اکنون اجازه ازداج با او را دارد! و با توجه به «ماضی»بودن فعل اینگونه استنباط می شود که به اسارت گرفتن زنها در جنگ با اهداف جنسی و به کنیزی گرفتن آنها حرام می باشد و خداوند هیچگاه دستور به رابطه جنسی با غیر مسلمان نداده همچنین هیچگاه بر خرید و فروش آن احکامی نه نهاده و همیشه امر به آزادی یا ازدواج با آنان را داده است.
کنیز با سه شرط حلال می شود: اول کنیز باید از دوره قدیم باشد(به اعتبار فعل ماضی) یعنی خرید کنیز بعد از این آیات مجاز نبوده و نیست
و دوم مسلمان باشد
و سوم ازدواج صورت بگیرد آنگونه که خداوند بین چند همسری و انتخاب یک زن و یک کنیز فرقی قرار نداد و همه را در ابتدای آیه فرمود:«فانکحوا»
اجازه از اولیاء کنیز برای ازدواج واجب است
ازدواج با کنیز به معنی آزاد شدن و در جایگاه همسری قرار گرفتن است.
با این اوصاف بنظر شما در همان زمان قدیم آیا یک مرد رغبتی برای ازدواج با کنیزش داشته؟ در حالی که می توانست از زنهای آزاد انتخاب کند و حتی تا چهار زن به همسری بگیرد؟ و این حکم به سر افرازی برای اسلام ومسلمانان در مواجه با برده داری بوده است. یک مرد که می تواند از هر زن آزاده ای برای ازدواج انتخاب کند اکنون خداوند به او می گوید با خدمت کار (کنیز) خود ازدواج کن!
نکته دیگر: فقط عبارت «ملکت ایمانکم» به برده و کنیز گفته می شود و جالب است که در ترجمه ها هروقت از عبارت های قرآنی دیگر در مخاطب قرار دادن پسر یا دختر استفاده شده باز هم ترجمه شده: کنیز ...!
در مجموع این مفاهیم و استدلال ها به روشن شدن بسیاری از نادانسته ها کمک می کند...
«بنده خدا»
۳.۲k
۱۸ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.