تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره احقاف
ترجمه و تفسیر آیه 22 و 24
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
قٰالُوا أَ جِئْتَنٰا لِتَأْفِكَنٰا عَنْ آلِهَتِنٰا فَأْتِنٰا بِمٰا تَعِدُنٰا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصّٰادِقِينَ (٢٢)
گفتند: آيا آمده اى تا ما را از [پرستش] معبودانمان بر گردانى، پس اگر راستگويى عذابى كه ما را تهديد مى كنى بياور!
قٰالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللّٰهِ وَ أُبَلِّغُكُمْ مٰا أُرْسِلْتُ بِهِ وَ لٰكِنِّي أَرٰاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ (٢٣)
گفت: آگاهى [به كيفيت عذاب و زمان آمدنش] فقط نزد خداست، و من آيينى را كه به آن فرستاده شده ام به شما ابلاغ مى كنم، ولى من شما را گروهى مى دانم كه همواره نادانى مى كنيد
پیامها :
- پيامبران منتظر مراجعه مردم نبودند؛ خود به سراغ آنان مى رفتند و معمولاً با استقبال آنها مواجه نمى شدند. «أجئتنا»
- گاهى شرك و بت پرستى، چنان حق جلوه مى كند كه توحيد و يكتاپرستى، انحراف محسوب مى شود. «لتافكنا عن آلهتنا»
- علم به همه حقايق تكوينى، مخصوص خداوند است. «انّما العلم عند اللّه»
- پيامبران نيز محدوديّت علمى داشته و به آن اقرار كرده اند. «انّما العلم عند اللّه» (گاهى اقرار به نمى دانم لازم است.)
- وظيفه انبيا، ابلاغ رسالت الهى است. «ابلّغكم ما ارسلت به»
- درخواست نابجاى نزول عذاب، به جاى تفكر در سخن حق، نشانه جهل و نادانى است. «فأتنا بما تعدنا... أراكم قوماً تجهلون»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره احقاف
ترجمه و تفسیر آیه 22 و 24
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
قٰالُوا أَ جِئْتَنٰا لِتَأْفِكَنٰا عَنْ آلِهَتِنٰا فَأْتِنٰا بِمٰا تَعِدُنٰا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصّٰادِقِينَ (٢٢)
گفتند: آيا آمده اى تا ما را از [پرستش] معبودانمان بر گردانى، پس اگر راستگويى عذابى كه ما را تهديد مى كنى بياور!
قٰالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللّٰهِ وَ أُبَلِّغُكُمْ مٰا أُرْسِلْتُ بِهِ وَ لٰكِنِّي أَرٰاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ (٢٣)
گفت: آگاهى [به كيفيت عذاب و زمان آمدنش] فقط نزد خداست، و من آيينى را كه به آن فرستاده شده ام به شما ابلاغ مى كنم، ولى من شما را گروهى مى دانم كه همواره نادانى مى كنيد
پیامها :
- پيامبران منتظر مراجعه مردم نبودند؛ خود به سراغ آنان مى رفتند و معمولاً با استقبال آنها مواجه نمى شدند. «أجئتنا»
- گاهى شرك و بت پرستى، چنان حق جلوه مى كند كه توحيد و يكتاپرستى، انحراف محسوب مى شود. «لتافكنا عن آلهتنا»
- علم به همه حقايق تكوينى، مخصوص خداوند است. «انّما العلم عند اللّه»
- پيامبران نيز محدوديّت علمى داشته و به آن اقرار كرده اند. «انّما العلم عند اللّه» (گاهى اقرار به نمى دانم لازم است.)
- وظيفه انبيا، ابلاغ رسالت الهى است. «ابلّغكم ما ارسلت به»
- درخواست نابجاى نزول عذاب، به جاى تفكر در سخن حق، نشانه جهل و نادانى است. «فأتنا بما تعدنا... أراكم قوماً تجهلون»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۵k
۲۶ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.