بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
قرآن مجید، کتاب لغت نیست که واژگان را به زبانهای گوناگون ترجمه کند، اما پس از دانستن معنای هر کلمه، واژه یا اسم، میتوانیم با دقت در آیات، معانی درست و جامع را بیشتر فهم و درک نماییم.
کار خدا با رحمت شروع میشود، لذا اسم رحمت سبقت دارد، چرا که وجود بخشی سبقت دارد؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ - که در آغاز هر سوره به غیر توبه نیز آمده، یعنی هر کاری به اسم نشانه الله، که رحمان و رحیم است، آغاز میگردد؛ چرا که ابتدا وجود می بخشد و سپس آن وجود را مورد ربوبیّت، لطف، مهربانی و قرار میدهد.
در قرآن کریم فرمو: وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ - رحمت من همه چیز را فرا گرفته است (سوره اعراف بخشی از آيه 156) چرا که به هر چیزی ابتدا وجود بخشیده است.
البته، لطف، رأفت، جود، کرم و سایر افاضات الهی نیز ظهوری از رحمت الهی میباشند، چرا که همگی وجود بخش میباشند. لذا میتوان گفت که مهربانی، عفو، مغفرت و نظر لطف خدا نیز رحمت اوست، اما نمیتوان گفت: رحمت یعنی مهربانی! خیر، معادل مهربانی، واژۀ رأفت میباشد.
در قرآن کریم این دو واژه، جدای از هم و گاه در کنار هم آمده است که نشان میدهد هر کدام معنای مستقل خود را دارند؛ مانند: رحمان و رحیم :
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ - او الله است، همان كه إلهی معبودى جز او نيست، داناى آشكار و نهان است، او رحمان و رحيم است!(سوره حشر آیه 22)
وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ - و إله - معبود شما، إله یگانهای است که غیر او، کسی شایستۀ بندگی نیست، او رحمان و رحیم است.(سوره بقره آیه 163)
حدیث :
حضرت امام صادق علیه السلام: الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة - رحمن اسم خاص است مخصوص خداوند امّا با وصفى عام غیر انسان، انسان، مؤمن، کافر و همه را در برمی گیرد؛ ولى رحيم اسم عام است به صفت خاص نه تنها رحمت وجود بخشی در هر لحظه استمرار دارد، بلکه رحمت خاص او در دنیا و آخرت، ویژۀ مؤمنان میباشد. (مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، چاپ: سوم، ج 1، ص 94)
در اولین فراز دعای کمیل میخوانیم: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ - بار الها! همانا من از تو درخواست میکنم، به رحمتت که همه چیز را فراگرفته است.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
قرآن مجید، کتاب لغت نیست که واژگان را به زبانهای گوناگون ترجمه کند، اما پس از دانستن معنای هر کلمه، واژه یا اسم، میتوانیم با دقت در آیات، معانی درست و جامع را بیشتر فهم و درک نماییم.
کار خدا با رحمت شروع میشود، لذا اسم رحمت سبقت دارد، چرا که وجود بخشی سبقت دارد؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ - که در آغاز هر سوره به غیر توبه نیز آمده، یعنی هر کاری به اسم نشانه الله، که رحمان و رحیم است، آغاز میگردد؛ چرا که ابتدا وجود می بخشد و سپس آن وجود را مورد ربوبیّت، لطف، مهربانی و قرار میدهد.
در قرآن کریم فرمو: وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ - رحمت من همه چیز را فرا گرفته است (سوره اعراف بخشی از آيه 156) چرا که به هر چیزی ابتدا وجود بخشیده است.
البته، لطف، رأفت، جود، کرم و سایر افاضات الهی نیز ظهوری از رحمت الهی میباشند، چرا که همگی وجود بخش میباشند. لذا میتوان گفت که مهربانی، عفو، مغفرت و نظر لطف خدا نیز رحمت اوست، اما نمیتوان گفت: رحمت یعنی مهربانی! خیر، معادل مهربانی، واژۀ رأفت میباشد.
در قرآن کریم این دو واژه، جدای از هم و گاه در کنار هم آمده است که نشان میدهد هر کدام معنای مستقل خود را دارند؛ مانند: رحمان و رحیم :
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ - او الله است، همان كه إلهی معبودى جز او نيست، داناى آشكار و نهان است، او رحمان و رحيم است!(سوره حشر آیه 22)
وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ - و إله - معبود شما، إله یگانهای است که غیر او، کسی شایستۀ بندگی نیست، او رحمان و رحیم است.(سوره بقره آیه 163)
حدیث :
حضرت امام صادق علیه السلام: الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة - رحمن اسم خاص است مخصوص خداوند امّا با وصفى عام غیر انسان، انسان، مؤمن، کافر و همه را در برمی گیرد؛ ولى رحيم اسم عام است به صفت خاص نه تنها رحمت وجود بخشی در هر لحظه استمرار دارد، بلکه رحمت خاص او در دنیا و آخرت، ویژۀ مؤمنان میباشد. (مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، چاپ: سوم، ج 1، ص 94)
در اولین فراز دعای کمیل میخوانیم: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ - بار الها! همانا من از تو درخواست میکنم، به رحمتت که همه چیز را فراگرفته است.(ادامه دارد...)
۱۵۰
۰۳ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.