تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 28 تا 32
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ نَبِّئْهُمْ أَنَّ الْمٰاءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ (٢٨)
و آنان را خبر ده كه آب آشاميدنى ميان آنان و ماده شتر تقسيم شده است؛ هريك در زمان نوبت خود بر سر آب حاضر شوند
فَنٰادَوْا صٰاحِبَهُمْ فَتَعٰاطىٰ فَعَقَرَ (٢٩)
پس آنان يارشان را [كه براى پى كردن ناقه آماده اش كرده بودند] فرا خواندند و [او] دست به كار شد و [ماده شتر را] پى كرد
فَكَيْفَ كٰانَ عَذٰابِي وَ نُذُرِ (٣٠)
پس عذاب و هشدارهايم چگونه بود؟
إِنّٰا أَرْسَلْنٰا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وٰاحِدَةً فَكٰانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ (٣١)
ما بر آنان يك فرياد مرگبار فرستاديم، پس همۀ آنان به صورت گياه خشكى كه در آغل چهارپايان جمع مى كنند، درآمدند
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (٣٢)
و يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، پس آيا پند گيرنده اى هست ؟
نکته ها:
تقسيم آب ميان مردم و شتر، يك آزمايش مهم الهى بود كه مردم بايد اين قانون را مراعات كرده و فقط روزى كه حق بهره گيرى از آب را دارند، سر آب حاضر شوند.
در آيه ى 155 سوره شعراء مى خوانيم كه حضرت صالح فرمود: يك روز آب قريه براى ناقه و يك روز براى شما. «لها شِربٌ و لكم شرب يوم معلوم»
«شرب» به معناى قسمت و نصيب است كه در مورد سهم آب گفته مى شود.
«تعاطى » به معناى برگرفتن چيزى يا انجام دادن كارى است كه سزاوار نيست و جرأت مى خواهد. چون كلمه «تعاطى » در قالب تفاعل است، گويا ميان قوم ثمود و قاتل شتر مبادله و تفاهمى صورت گرفته است. «عقر» به معناى از پاى درآوردن ناقه است.
«هشيم» به معناى گياه خشك و خرد شده است. «مُحتظِر» كسى است كه براى چهار پايان خود گياهان خشك را جمع آورى مى كند.
با اينكه كشنده ناقه يك نفر بيشتر نبوده، ولى در آيات ديگر قرآن به همه مردم نسبت داده است، «فعَقروها»(12) يا «فعقروا النّاقة»(13) كه به فرموده روايات به دليل هم فكرى و رضايت ديگران بر كار قاتل بوده و اين گناه به حساب آنان نيز محاسبه مى شود.(14)
-----
12) شعراء،157؛ شمس،14.
13) اعراف، 77.
14) وسائل، ج 11، ص 409
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 28 تا 32
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ نَبِّئْهُمْ أَنَّ الْمٰاءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ (٢٨)
و آنان را خبر ده كه آب آشاميدنى ميان آنان و ماده شتر تقسيم شده است؛ هريك در زمان نوبت خود بر سر آب حاضر شوند
فَنٰادَوْا صٰاحِبَهُمْ فَتَعٰاطىٰ فَعَقَرَ (٢٩)
پس آنان يارشان را [كه براى پى كردن ناقه آماده اش كرده بودند] فرا خواندند و [او] دست به كار شد و [ماده شتر را] پى كرد
فَكَيْفَ كٰانَ عَذٰابِي وَ نُذُرِ (٣٠)
پس عذاب و هشدارهايم چگونه بود؟
إِنّٰا أَرْسَلْنٰا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وٰاحِدَةً فَكٰانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ (٣١)
ما بر آنان يك فرياد مرگبار فرستاديم، پس همۀ آنان به صورت گياه خشكى كه در آغل چهارپايان جمع مى كنند، درآمدند
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (٣٢)
و يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، پس آيا پند گيرنده اى هست ؟
نکته ها:
تقسيم آب ميان مردم و شتر، يك آزمايش مهم الهى بود كه مردم بايد اين قانون را مراعات كرده و فقط روزى كه حق بهره گيرى از آب را دارند، سر آب حاضر شوند.
در آيه ى 155 سوره شعراء مى خوانيم كه حضرت صالح فرمود: يك روز آب قريه براى ناقه و يك روز براى شما. «لها شِربٌ و لكم شرب يوم معلوم»
«شرب» به معناى قسمت و نصيب است كه در مورد سهم آب گفته مى شود.
«تعاطى » به معناى برگرفتن چيزى يا انجام دادن كارى است كه سزاوار نيست و جرأت مى خواهد. چون كلمه «تعاطى » در قالب تفاعل است، گويا ميان قوم ثمود و قاتل شتر مبادله و تفاهمى صورت گرفته است. «عقر» به معناى از پاى درآوردن ناقه است.
«هشيم» به معناى گياه خشك و خرد شده است. «مُحتظِر» كسى است كه براى چهار پايان خود گياهان خشك را جمع آورى مى كند.
با اينكه كشنده ناقه يك نفر بيشتر نبوده، ولى در آيات ديگر قرآن به همه مردم نسبت داده است، «فعَقروها»(12) يا «فعقروا النّاقة»(13) كه به فرموده روايات به دليل هم فكرى و رضايت ديگران بر كار قاتل بوده و اين گناه به حساب آنان نيز محاسبه مى شود.(14)
-----
12) شعراء،157؛ شمس،14.
13) اعراف، 77.
14) وسائل، ج 11، ص 409
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۹۵
۲۴ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.