2/اشارات علمی اعجاز آمیز قرآن:
2/اشارات علمی اعجاز آمیز قرآن:
1. نیروی جاذبه:
«اللَّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها» (رعد/ 2)
«او خدایی است که آسمانها را بدون ستون دیدنی آفرید.»
این نکته در دو آیه قرآن (رعد/ 2 و لقمان/ 10) بیان شده که خدا آسمانها را بدون ستون دیدنی برافراشته و آفریده است.
برخی دانشمندان و مفسران آیات فوق را اشاره به نیروی جاذبه و اعجاز علمی قرآن دانستهاند، چرا که نیروی جاذبه توسط ابو ریحان بیرونی (440 ق) و طبق مشهور توسط نیوتن (1643- 727 م) در قرن هفدهم میلادی کشف شد. پس اشارهی قرآن به ستونهای نامریی بین کرات آسمانی نوعی رازگویی علمی قرآن است.
و برخی دانشمندان نیز آیات دیگر قرآن (مرسلات/ 25 و فاطر/ 41) را اشارهای به نیروی جاذبه دانستهاند.
با توجه به اینکه واژهی «عمد» جمع و به معنای «ستونها» است ممکن است نیروی جاذبه یکی از مصادیق آیه باشد. یعنی نیروها (/ ستونها) ی متعدّد دیگری بین کرات آسمانی وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده است.
البته پذیرش دلالت آیات (رعد/ 2 و لقمان/ 10) بر نیروی جاذبه متوقف بر آن است که واژهی «سماوات» به معنای کرات آسمانی باشد. چون این واژه در قرآن دارای معانی متعدد (مانند: جهت بالا، جوّ زمین، کرات آسمانی، آسمان معنوی و ...) است، در اینجا میتوان کرات آسمانی را از مصادیق آیات فوق دانست.
بنابراین میتوان گفت: آیات (رعد/ 2 و لقمان/ 10) به نیروی جاذبه اشاره دارد و با توجه به عدم آگاهی مردم و دانشمندان عصر نزول قرآن، از نیروی جاذبه، عظمت بیانات قرآن و رازگویی و اعجاز علمی آن روشن میشود.
منبع: کناب پرسش های قرآنی جوانان/محمدعلی رضائی
1. نیروی جاذبه:
«اللَّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها» (رعد/ 2)
«او خدایی است که آسمانها را بدون ستون دیدنی آفرید.»
این نکته در دو آیه قرآن (رعد/ 2 و لقمان/ 10) بیان شده که خدا آسمانها را بدون ستون دیدنی برافراشته و آفریده است.
برخی دانشمندان و مفسران آیات فوق را اشاره به نیروی جاذبه و اعجاز علمی قرآن دانستهاند، چرا که نیروی جاذبه توسط ابو ریحان بیرونی (440 ق) و طبق مشهور توسط نیوتن (1643- 727 م) در قرن هفدهم میلادی کشف شد. پس اشارهی قرآن به ستونهای نامریی بین کرات آسمانی نوعی رازگویی علمی قرآن است.
و برخی دانشمندان نیز آیات دیگر قرآن (مرسلات/ 25 و فاطر/ 41) را اشارهای به نیروی جاذبه دانستهاند.
با توجه به اینکه واژهی «عمد» جمع و به معنای «ستونها» است ممکن است نیروی جاذبه یکی از مصادیق آیه باشد. یعنی نیروها (/ ستونها) ی متعدّد دیگری بین کرات آسمانی وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده است.
البته پذیرش دلالت آیات (رعد/ 2 و لقمان/ 10) بر نیروی جاذبه متوقف بر آن است که واژهی «سماوات» به معنای کرات آسمانی باشد. چون این واژه در قرآن دارای معانی متعدد (مانند: جهت بالا، جوّ زمین، کرات آسمانی، آسمان معنوی و ...) است، در اینجا میتوان کرات آسمانی را از مصادیق آیات فوق دانست.
بنابراین میتوان گفت: آیات (رعد/ 2 و لقمان/ 10) به نیروی جاذبه اشاره دارد و با توجه به عدم آگاهی مردم و دانشمندان عصر نزول قرآن، از نیروی جاذبه، عظمت بیانات قرآن و رازگویی و اعجاز علمی آن روشن میشود.
منبع: کناب پرسش های قرآنی جوانان/محمدعلی رضائی
۲.۱k
۲۶ آبان ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.