ظهور صورت حقیقی در آخرت
#ظهور_صورت_حقیقی_در_آخرت
#دینانی
هیچ موجود دیگری غیر از #انسان از این جهان به عالم آخرت منتقل نمی گردد.
بلکه همه خلایق در روز #قیامت از ماهیت انسان و عقل هیولانی وی ناشی گشته و در آنجا محشور می گردند.
سر این سخن در این است که گفته می شود:
تکرر فعل و انفعال بدنی در انسان، موجب پیدایش #اخلاق و ملکات نفسانی می گردد.
و هر گونه صفت یا ملکه راسخه ای که بر #باطن انسان غالب می شود، در عالم #آخرت به صورتی که با آن مناسبت دارد، متصور و محشور می گردد.
اکنون با توجه به اینکه کردار مردم پست و شقی، بر اساس انگیزه های پست حیوانی انجام می پذیرد،
ناچار تصورات و ادراکات اینگونه مردم، به غرض های حیوانی و شیطانی که بر نفوس آنان غالب است محدود گشته،
و در قیامت نیز به صورت هایی که مناسب این تصورات است متصور و محشور می شوند.
به این ترتیب می توان گفت:
در عالم آخرت صورت حقیقی و اخروی اشخاص ظاهر می گردد،
و این صورت های حقیقی و اخروی، مقتضای صفات ثابت اخلاقی و ملکات راسخه نفسانی آنان می باشد.
در روز قیامت سلطان آخرت بر باطن اشخاص غالب است،
و غلبه سلطان آخرت، حقایق باطنی را بر اهل کشف و #شهود آشکار می کند.
به همین جهت است که در عالم آخرت اشتباه و مغالطه نبوده و #حق و باطل همواره از یکدیگر جدا و ممتاز هستند.
#غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
معاد، ص 212
#دینانی
هیچ موجود دیگری غیر از #انسان از این جهان به عالم آخرت منتقل نمی گردد.
بلکه همه خلایق در روز #قیامت از ماهیت انسان و عقل هیولانی وی ناشی گشته و در آنجا محشور می گردند.
سر این سخن در این است که گفته می شود:
تکرر فعل و انفعال بدنی در انسان، موجب پیدایش #اخلاق و ملکات نفسانی می گردد.
و هر گونه صفت یا ملکه راسخه ای که بر #باطن انسان غالب می شود، در عالم #آخرت به صورتی که با آن مناسبت دارد، متصور و محشور می گردد.
اکنون با توجه به اینکه کردار مردم پست و شقی، بر اساس انگیزه های پست حیوانی انجام می پذیرد،
ناچار تصورات و ادراکات اینگونه مردم، به غرض های حیوانی و شیطانی که بر نفوس آنان غالب است محدود گشته،
و در قیامت نیز به صورت هایی که مناسب این تصورات است متصور و محشور می شوند.
به این ترتیب می توان گفت:
در عالم آخرت صورت حقیقی و اخروی اشخاص ظاهر می گردد،
و این صورت های حقیقی و اخروی، مقتضای صفات ثابت اخلاقی و ملکات راسخه نفسانی آنان می باشد.
در روز قیامت سلطان آخرت بر باطن اشخاص غالب است،
و غلبه سلطان آخرت، حقایق باطنی را بر اهل کشف و #شهود آشکار می کند.
به همین جهت است که در عالم آخرت اشتباه و مغالطه نبوده و #حق و باطل همواره از یکدیگر جدا و ممتاز هستند.
#غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
معاد، ص 212
۵۶۱
۱۸ فروردین ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.