بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
خوب است که حتی به یک حدیث یا حرف خوب تأسی شود، اما برخی از روی دشمنی، به آیات قرآن، احادیث، نماز، دعا و تمسک میکنند. خب حالا چه باید کرد؟ قرآن و حدیث را کنار بگذاریم، یا طبق رأی آنها معنا و تفسیر و تأویل کنیم؟!
در همین سؤال کوتاه سه اصل مطرح شده است: یکی این حدیث است که اصلاً سندیت دارد یا ندارد؟
دیگری بدحجابها و بیان این حدیث و دیگری مقام و منزلت مادر؛ که به صورت خلاصه به هر سه نکته اشاره میشود:
حدیث :
در دو حدیث شبیه به هم چنین مضمونی آمده است، که اولاً هر دو از منابع اهل سنّت است، هر چند که در برخی از کتب شیعی نیز نقل شده است، و ثانیاً حدیث شناسان هر دو را حدیثِ مرسل شناخته اند.
حدیث مرسل حدیثی است که راوی و محدّث آن با حذف واسطه های قرار گرفته در زنجیره سند، آن را مستقیماً به شخص معصوم(ع) برساند. حدیث مرسل از احادیث ضعیف به شمار میرود.
دقت کنیم که ممکن است یک جمله بسیار زیبا، خوب و درست باشد و همان مضمون حدیث نیز باشد، اما حدیث نباشد. جملهای را میتوان به آنان نسبت داد که از حیث قواعد حدیث محتوا و نقل و سلسله سند راویان تا شخص معصوم علیه السلام هیچ تشکیکی در آن نباشد.
حدیث اول :
الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات - قطب راوندی در کتاب لبّ اللّباب گفته است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرموده: بهشت زیر پای مادران است.(مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج15، ص:181)
سند این روایت، طبق منابع حدیثی اهل سنّت نیز ضعیف بیان شده است.
حدیث دوم :
أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ عَبْدِ الْحَكَمِ الْوَرَّاقُ، قَالَ: حَدَّثَنَا ...، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَدْتُ أَنْ أَغْزُوَ وَقَدْ جِئْتُ أَسْتَشِيرُكَ، فَقَالَ: هَلْ لَكَ مِنْ أُمٍّ؟» قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: فَالْزَمْهَا، فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا - عبدالوهاب بن عبد الحکم، از حجاج بن جریح و ...، نقل کرد که کسی از ایشان در مورد جهاد و فضیلیت آن سؤال نمود و ایشان پرسیدند: پدر و مادرت هستند؟ و یا مادرت هست، گفت: آری؛ فرمود: پس در خدمت مادر باش، به درستی که بهشت زیر پای اوست، در حدیث مشابه دیگری بیان شده که زیر پای آن دو است، یعنی پدر و مادر.
این حدیث نیز در سنن النسائی ج6 ص11 و چند منبع حدیثی دیگر اهل سنت نقل شده که سند آن نیز ضعیف و روایت مرسل است.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
خوب است که حتی به یک حدیث یا حرف خوب تأسی شود، اما برخی از روی دشمنی، به آیات قرآن، احادیث، نماز، دعا و تمسک میکنند. خب حالا چه باید کرد؟ قرآن و حدیث را کنار بگذاریم، یا طبق رأی آنها معنا و تفسیر و تأویل کنیم؟!
در همین سؤال کوتاه سه اصل مطرح شده است: یکی این حدیث است که اصلاً سندیت دارد یا ندارد؟
دیگری بدحجابها و بیان این حدیث و دیگری مقام و منزلت مادر؛ که به صورت خلاصه به هر سه نکته اشاره میشود:
حدیث :
در دو حدیث شبیه به هم چنین مضمونی آمده است، که اولاً هر دو از منابع اهل سنّت است، هر چند که در برخی از کتب شیعی نیز نقل شده است، و ثانیاً حدیث شناسان هر دو را حدیثِ مرسل شناخته اند.
حدیث مرسل حدیثی است که راوی و محدّث آن با حذف واسطه های قرار گرفته در زنجیره سند، آن را مستقیماً به شخص معصوم(ع) برساند. حدیث مرسل از احادیث ضعیف به شمار میرود.
دقت کنیم که ممکن است یک جمله بسیار زیبا، خوب و درست باشد و همان مضمون حدیث نیز باشد، اما حدیث نباشد. جملهای را میتوان به آنان نسبت داد که از حیث قواعد حدیث محتوا و نقل و سلسله سند راویان تا شخص معصوم علیه السلام هیچ تشکیکی در آن نباشد.
حدیث اول :
الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات - قطب راوندی در کتاب لبّ اللّباب گفته است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرموده: بهشت زیر پای مادران است.(مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج15، ص:181)
سند این روایت، طبق منابع حدیثی اهل سنّت نیز ضعیف بیان شده است.
حدیث دوم :
أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ عَبْدِ الْحَكَمِ الْوَرَّاقُ، قَالَ: حَدَّثَنَا ...، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَدْتُ أَنْ أَغْزُوَ وَقَدْ جِئْتُ أَسْتَشِيرُكَ، فَقَالَ: هَلْ لَكَ مِنْ أُمٍّ؟» قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: فَالْزَمْهَا، فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا - عبدالوهاب بن عبد الحکم، از حجاج بن جریح و ...، نقل کرد که کسی از ایشان در مورد جهاد و فضیلیت آن سؤال نمود و ایشان پرسیدند: پدر و مادرت هستند؟ و یا مادرت هست، گفت: آری؛ فرمود: پس در خدمت مادر باش، به درستی که بهشت زیر پای اوست، در حدیث مشابه دیگری بیان شده که زیر پای آن دو است، یعنی پدر و مادر.
این حدیث نیز در سنن النسائی ج6 ص11 و چند منبع حدیثی دیگر اهل سنت نقل شده که سند آن نیز ضعیف و روایت مرسل است.(ادامه دارد...)
۵۶۱
۳۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.