بررسی دلایل تعدد زوجات در اسلام
بررسی دلایل تعدد زوجات در اسلام
شبهه شماره(۱۳۹)
۱. تنها راه حل مشکلات بزرگ انسانی
گاه حمله و هجمه های زیادی شامل تعدد زوجات میشود ولی باید به این نکته توجه داشت که گاه تنها راه حل نجات بشریت از انقراض و فساد اخلاقی تعدد زوجات است در ادامه به بررسی برخی نمونه ها میپردازیم؛
در کشور آلمان بعد از جنگ دوم جهانی که مردهای بسیاری در اثر جنگ و کشتار از بین رفتند نیاز شدیدی به این مسئله (قانون چند همسری) احساس شد و جمعی از متفکّران آنها را وادار ساخت که برای چارهجوئی و حل مشکل زنان بیوه و بیسرپرست و حل غریزة جنسی آنها در مسئلة ممنوعیت تعدد همسر، تجدید نظر کنند و حتی برنامة تعدد زوجات اسلام را از دانشگاه «ألأزهر» مصر خواستند و تحت مطالعه قرار دادند، ولی در برابر حملات کلیسا[۱] مجبور به متوقف ساختن این برنامه شدند و نتیجة آن همان فحشای وحشتناک و رفتارهای پر خطری بود که دامنگیر سراسر کشورهای اروپای شده و همچنان این وضع ادامه دارد و الان قبح و زشتی خود را از دست داده و باب روز هم شده است.[۲]
دختران از نظر خلقت زودتر به بلوغ جنسی دست مییابند و اغلب در پنجاه سالگی به حد یائیسگی میرسند. طبعاً رحم زن در این سن بازنشستگی خود را از پذیرش و پرورش فرزند اعلام میکند، در حالی که مردان در سن 15 سالگی به بلوغ میرسند و تا سن 90 یا 100 سالگی که عمر طبیعی است قدرت تولید مثلش باقی میماند، با توجّه به هردو طرف این قانون خلقت، اگر جلو تعدد زوجات گرفته شود به هر دو طرف ظلم شده و به معنای تعطیل شدن قانون فطرت است.[۳]
تمایل برخی مردان را به تعدد همسر نمیتوان انکار کرد، اگر این تمایل جنبة هوس داشته باشد قابل ملاحظه نیست، اما اگر بر اثر عقیم بودن زن و علاقة شدید مرد به داشـتن فرزند کـه یکی از حکمتهای ازدواج نیز همین داشتن فرزند و بقای نسل آدمی از این طریق است این تمایل را موجه و منطقی میکند.[۴]
گاهی بر اثر تمایلات و آمادگی شدید جنسی و عدم توانائی همسر اوّل بر انجام این خواستة غریزی، مرد خود را ناچار به ازدواج دوم میبیند، حتی اگر از طریق چند همسری و مشروع اشباع نشود، ممکن است از طریق نامشروع، اقدام کند، در این موارد نیز نمیتوان منطقی بودن خواستة مرد را انکار کرد[۵].
۲. تعدد زوجات یک قانون مدون و همگام با فطرت
تعدد زوجات یا چند همسری از پیشنهادات و ابتکارات اسلام نیست، بلکه اسلام آن را در چارچوبة ضرورتهای زندگی انسانی محدود ساخته است. از جملة شرایط چند همسری در اسلام رعایت عدالت شوهر بین همسران است، قرآن چند همسری را مشروط به رعایت عدالت کرده و فرموده است اگر میترسید که قادر به اجرای عدالت میان همسران نیستید پس یک زن بیشتر نگیرید.[۶]
چنان که اسوة حسنة ما پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یکی از ویژگیهایش رعایت چنین عدالتی در میان همسرانش بود.[۷]نمونههایی از عدالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد همسران:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مهریة هریک از زنانش را چهار صد درهم (مَهرُالسُّنَّة) قرار داد و فرقی بین آنان نگذاشت[۸]
علاوه بر مهریه، از نظر نفقه و هزینة زندگی نیز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بین آنان رعایت برابری را از نظر دور نداشت. [۹]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در برخورد و سرکشی نیز جانب تساوی را رعایت میفرمود؛ مثلاً صبحگاهان، پس از ادای فریضة نماز، به حجرة هریک از همسرانش سر میزد و از آنان احوال پرسی و دلجویی مینمود.[۱۰]
در جنگها که سرنوشت مسلمین در آن رقم میخورد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر اساس رعایت اصل مساوات بین همسران، یکی از زنانش را با قید قرعه همراه خود میبرد.[۱۱]
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر جهت تعدد زوجات پیامبر به پستهای زیررجوع فرمایید.
شبهه شماره(3):فلسفه تعددزوجات رسول خدا
شبهه شماره(4):آشنایی بازنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وعلل اختصاصی ازدواج باآنان
دین مقدّس اسلام، مسئلة چند همسری را که پیش از طلوع این آیین آسمانی امری معمول بوده است مورد تأیید قرار داده اما آن را در چارچوبة ضرورتها و مصلحتهای زندگی انسانی محدود به چهار تا (نه بیشتر) ساخته و برایش قیود و شرایطی از جمله رعایت عدالت بین همسران قائل شده است. اکنون با توجه به تعریفی کلی که از عدل شده است که عبارت: از دادن هر حقی به ذیحق[۱۲] و یا تعریفی که از علی علیه السلام در مورد آن ارائـه شده است.
حضرت فرمود: عدالت هر چیزی را در جای خود مینهد»[۱۳]
۳. نظر غرب در باب تعدد زوجات
دانشمند غربی «شوپنهاور» وجود چنین قانونی را برای همة جوامع بشری لازم میداند وی مینویسد: «قانون ازدواج اروپا، که مردان را ملزم میکند به یک زن اکتفاء کند بر اساس نامعقول و فاسدی بنا شده است».[۱۴]
مؤرّخ نامدار فر
شبهه شماره(۱۳۹)
۱. تنها راه حل مشکلات بزرگ انسانی
گاه حمله و هجمه های زیادی شامل تعدد زوجات میشود ولی باید به این نکته توجه داشت که گاه تنها راه حل نجات بشریت از انقراض و فساد اخلاقی تعدد زوجات است در ادامه به بررسی برخی نمونه ها میپردازیم؛
در کشور آلمان بعد از جنگ دوم جهانی که مردهای بسیاری در اثر جنگ و کشتار از بین رفتند نیاز شدیدی به این مسئله (قانون چند همسری) احساس شد و جمعی از متفکّران آنها را وادار ساخت که برای چارهجوئی و حل مشکل زنان بیوه و بیسرپرست و حل غریزة جنسی آنها در مسئلة ممنوعیت تعدد همسر، تجدید نظر کنند و حتی برنامة تعدد زوجات اسلام را از دانشگاه «ألأزهر» مصر خواستند و تحت مطالعه قرار دادند، ولی در برابر حملات کلیسا[۱] مجبور به متوقف ساختن این برنامه شدند و نتیجة آن همان فحشای وحشتناک و رفتارهای پر خطری بود که دامنگیر سراسر کشورهای اروپای شده و همچنان این وضع ادامه دارد و الان قبح و زشتی خود را از دست داده و باب روز هم شده است.[۲]
دختران از نظر خلقت زودتر به بلوغ جنسی دست مییابند و اغلب در پنجاه سالگی به حد یائیسگی میرسند. طبعاً رحم زن در این سن بازنشستگی خود را از پذیرش و پرورش فرزند اعلام میکند، در حالی که مردان در سن 15 سالگی به بلوغ میرسند و تا سن 90 یا 100 سالگی که عمر طبیعی است قدرت تولید مثلش باقی میماند، با توجّه به هردو طرف این قانون خلقت، اگر جلو تعدد زوجات گرفته شود به هر دو طرف ظلم شده و به معنای تعطیل شدن قانون فطرت است.[۳]
تمایل برخی مردان را به تعدد همسر نمیتوان انکار کرد، اگر این تمایل جنبة هوس داشته باشد قابل ملاحظه نیست، اما اگر بر اثر عقیم بودن زن و علاقة شدید مرد به داشـتن فرزند کـه یکی از حکمتهای ازدواج نیز همین داشتن فرزند و بقای نسل آدمی از این طریق است این تمایل را موجه و منطقی میکند.[۴]
گاهی بر اثر تمایلات و آمادگی شدید جنسی و عدم توانائی همسر اوّل بر انجام این خواستة غریزی، مرد خود را ناچار به ازدواج دوم میبیند، حتی اگر از طریق چند همسری و مشروع اشباع نشود، ممکن است از طریق نامشروع، اقدام کند، در این موارد نیز نمیتوان منطقی بودن خواستة مرد را انکار کرد[۵].
۲. تعدد زوجات یک قانون مدون و همگام با فطرت
تعدد زوجات یا چند همسری از پیشنهادات و ابتکارات اسلام نیست، بلکه اسلام آن را در چارچوبة ضرورتهای زندگی انسانی محدود ساخته است. از جملة شرایط چند همسری در اسلام رعایت عدالت شوهر بین همسران است، قرآن چند همسری را مشروط به رعایت عدالت کرده و فرموده است اگر میترسید که قادر به اجرای عدالت میان همسران نیستید پس یک زن بیشتر نگیرید.[۶]
چنان که اسوة حسنة ما پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یکی از ویژگیهایش رعایت چنین عدالتی در میان همسرانش بود.[۷]نمونههایی از عدالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مورد همسران:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مهریة هریک از زنانش را چهار صد درهم (مَهرُالسُّنَّة) قرار داد و فرقی بین آنان نگذاشت[۸]
علاوه بر مهریه، از نظر نفقه و هزینة زندگی نیز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بین آنان رعایت برابری را از نظر دور نداشت. [۹]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در برخورد و سرکشی نیز جانب تساوی را رعایت میفرمود؛ مثلاً صبحگاهان، پس از ادای فریضة نماز، به حجرة هریک از همسرانش سر میزد و از آنان احوال پرسی و دلجویی مینمود.[۱۰]
در جنگها که سرنوشت مسلمین در آن رقم میخورد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر اساس رعایت اصل مساوات بین همسران، یکی از زنانش را با قید قرعه همراه خود میبرد.[۱۱]
بمنظور کسب اطلاعات بیشتر جهت تعدد زوجات پیامبر به پستهای زیررجوع فرمایید.
شبهه شماره(3):فلسفه تعددزوجات رسول خدا
شبهه شماره(4):آشنایی بازنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وعلل اختصاصی ازدواج باآنان
دین مقدّس اسلام، مسئلة چند همسری را که پیش از طلوع این آیین آسمانی امری معمول بوده است مورد تأیید قرار داده اما آن را در چارچوبة ضرورتها و مصلحتهای زندگی انسانی محدود به چهار تا (نه بیشتر) ساخته و برایش قیود و شرایطی از جمله رعایت عدالت بین همسران قائل شده است. اکنون با توجه به تعریفی کلی که از عدل شده است که عبارت: از دادن هر حقی به ذیحق[۱۲] و یا تعریفی که از علی علیه السلام در مورد آن ارائـه شده است.
حضرت فرمود: عدالت هر چیزی را در جای خود مینهد»[۱۳]
۳. نظر غرب در باب تعدد زوجات
دانشمند غربی «شوپنهاور» وجود چنین قانونی را برای همة جوامع بشری لازم میداند وی مینویسد: «قانون ازدواج اروپا، که مردان را ملزم میکند به یک زن اکتفاء کند بر اساس نامعقول و فاسدی بنا شده است».[۱۴]
مؤرّخ نامدار فر
۷.۲k
۰۶ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.